manufacturing

Banden produceren en recyclen

Tips en adviezen auto

Banden: vier rubberen ringen die u duizenden kilometers ver kunnen brengen, zware belasting kunnen dragen en over rotsachtige, natte, besneeuwde of beijzelde wegen kunnen rijden. Hoe worden banden gemaakt? Hoe houden we in ons productieproces rekening met het recyclen van banden? U vindt de antwoorden in dit artikel.

Banden produceren

Banden produceren
Van grondstoffen tot banden

Voor de productie van onze banden beginnen we met meer dan 200 grondstoffen, waarbij we steeds meer duurzame materialen gebruiken.

De eerste stap is om van deze grondstoffen materiaalsoorten te maken met zeer specifieke mechanische en chemische eigenschappen. Deze eigenschappen stellen ons in staat om goede prestaties te behalen. In het bijzonder: sterk, duurzaam en met een goede grip.

Met deze materialen ontwerpen we vervolgens het samengestelde product, waarbij we twee doelen hebben:

1 - Om de hoeveelheden gebruikte materialen te beperken
Hoe minder materialen we gebruiken, hoe meer we de milieu-impact van de band tijdens de hele levensduur beperken.

2 - Om maximale prestaties te behalen
We ontwerpen onze banden door de materialen op een weloverwogen manier samen te stellen en ze te laten functioneren met de best mogelijke intrinsieke prestaties.

Optimalisatie van de milieu-impact en de werkomstandigheden

Terwijl we blijven streven naar optimale prestaties, is ons industriële productiesysteem zo georganiseerd om:

●    De impact op het milieu te verkleinen 
Onze ambitie is om vanaf 2050 de hele productiebasis CO2-neutraal te laten functioneren. We hebben sinds 2010 al aanzienlijke progressie geboekt. Ons doel voor 2030 werd door het SBTi (Science Based Targets-initiatief) goedgekeurd en beoordeeld als zijnde ambitieus en consistent met de doelen vastgesteld in de Overeenkomst van Parijs. Sindsdien zijn onze doelstellingen alleen nog maar ambitieuzer geworden.

●    De werkomstandigheden te optimaliseren en goede arbeidsomstandigheden te kunnen bieden voor MICHELIN-medewerkers.
 

Een product met identieke prestaties in alle landen

Onze industriële processen stellen ons in staat om producten op een internationale schaal op identieke wijze te blijven produceren. Daardoor biedt een MICHELIN-band altijd exact dezelfde prestaties, ongeacht of de band in de Verenigde Staten, China of Europa is geproduceerd.

De stappen in het productieproces van banden

1- Inzicht aan de hand van onderzoek
We bestuderen het rijgedrag van mensen en hoe ze banden gebruiken om ervoor te zorgen dat onze banden aan ieders behoeften voldoen.

2- Ontwikkelen en mengen van materialen
Een band bestaat uit meer dan 200 ingrediënten. Ze spelen een essentiële rol in veiligheid, brandstofbesparing, prestaties en milieuvriendelijkheid. De verhouding varieert afhankelijk van het soort band dat we produceren.

Deze componenten zijn in vijf groepen onder te verdelen:

●    Natuurlijk rubber: de belangrijkste component van de loopvlaklagen
●    Synthetisch rubber: delen van het loopvlak van personenauto-, bestelwagen- en 4x4-banden. Er is onderzoek gaande naar het ontwikkelen van synthetisch rubber (dat essentieel is om de beoogde prestaties te leveren) dat kan worden gemaakt van materialen die duurzamer zijn dan olie of gas.
●    Roet en silica: gebruikt als verstevigingsmiddelen om de levensduur te verbeteren. Deze componenten zijn recyclebaar. Ze kunnen aan het einde van de levensduur van een band worden verwerkt en opnieuw worden gebruikt om nieuwe banden te maken.
●    Verstevigende kabels van metaal en textiel: het ‘geraamte’ van de band dat zorgt voor de geometrische vorm en stijfheid biedt. Terwijl metaal kan worden gerecycled, is er ook onderzoek gaande over het opnieuw gebruiken van bepaald textiel dat van consumentenproducten afkomstig is (niet van banden) om nieuwe banden mee te produceren.
●    Tal van chemische stoffen: met unieke eigenschappen zoals een lage rolweerstand of zeer sterke grip
 

3- Ontwerp
We gebruiken simulaties om de beste bandconcepten te testen en te selecteren, waarna we overgaan tot de ontwikkeling ervan. De moeilijkheid ligt in het minimaliseren van de hoeveelheid materialen waarmee we toch de prestatiedoelen kunnen bereiken. Met deze simulaties kunnen we de prestaties voorspellen. Vervolgens worden de prestaties bevestigd door tests.

4- Productie
We produceren en reproduceren elke band volgens het meest optimale ontwerp, voor optimale economische én productprestaties.

5- Kwaliteitscontrole
De kwaliteitscontrole vindt niet enkel aan het einde plaats. We meten de kwaliteit gedurende het hele proces.
Kwaliteit moet bij elke fase worden bereikt: ontwerp, productie en distributie.

Hoe ziet de structuur van een band eruit?

infographic tireanatomy 552

Een typische radiaalband bestaat uit negen hoofdonderdelen.

1- Binnenrubberlaag:
Een luchtdichte laag van synthetisch rubber om luchtdichtheid te garanderen.

2- Karkaslaag:
De laag boven de binnenrubberlaag die bestaat uit dunne textiele vezelkoorden (of kabels) die in het rubber zijn ingebed. 

3- Hielzone:
Hier grijpt de rubberen band de metalen velg vast. Het motorvermogen en de remkracht worden van de bandvelg naar het contactoppervlak met het wegdek overgebracht.

4. Hielen:
De hielen klemmen zich stevig vast tegen de velg van de band om luchtdichtheid te garanderen en de band goed op de velg te houden. 

5- Zijwand:
Beschermt de zijkant van de band tegen contact met stoepranden en de weg en is voorzien van het specifieke MICHELIN design . Op de zijwand staat belangrijke informatie over de band, zoals de bandenmaat en het snelheidssymbool. 

6- Gordellaag:
Bepaalt grotendeels de sterkte van de band. Gemaakt van zeer fijne, resistente stalen gordels die in het rubber zijn ingebed. Flexibel genoeg om vervormingen te absorberen die door stoten, gaten in de weg en andere obstakels worden veroorzaakt.

7- Veiligheidslaag (of ‘nul-graden-gordel’):
Deze belangrijke veiligheidslaag helpt de vorm van de band te behouden wanneer u snel rijdt. Om centrifugaal uitrekken van de band te voorkomen, worden er versterkte koorden van nylon in een laag rubber gelegd die op de bandomtrek wordt geplaatst.

8- Gordellagen:
Vormen de stijve basis voor het loopvlak.

9- Loopvlak:
Dit onderdeel komt in contact met het wegdek. Het biedt tractie en grip in bochten en is ontworpen om slijtage, afschuring en hitte te weerstaan. De vorm is ontworpen voor zeer nauwkeurige functies (grip, waterafvoer, enz.) en volgt een specifiek MICHELIN-productontwerp.

Banden recyclen

Tijdens de eerste ontwerpfase wordt nagedacht over het minimaliseren van de algehele impact van de band: van de grondstoffen, de productie, het vervoer en het gebruik tot het einde van de levensduur. Elke stap wordt zorgvuldig geanalyseerd om de algehele impact te verkleinen. 

Zoals we hier uitleggen, wordt er tijdens het productieproces van de band rekening gehouden met de milieu-impact, waarbij het niet alleen gaat over het recyclen van banden, maar ook over andere aspecten.

De hoeveelheid gebruikte grondstoffen beperken

Een band kan enorme spanning weerstaan. De 35 kg aan banden kunnen een gewicht van 2,5 ton tienduizenden kilometers ver dragen in mogelijk extreme weersomstandigheden die kunnen variëren van -20 °C tot meer dan 40 °C. 

Om deze prestaties te behalen en tegelijkertijd het milieu te beschermen, gebruiken we tijdens het productieproces van onze banden een minimum hoeveelheid materiaal.

In welk opzicht heeft het milieu baat bij minder materiaalgebruik?

●    Hoe minder een band weegt, hoe minder energie wordt verspild tijdens het rijden. Dit betekent een lager brandstofverbruik voor het voertuig en een lagere CO2-uitstoot.
●    Hoe minder materiaal er is, hoe minder grondstoffen we van de planeet nodig hebben, waardoor natuurlijke bronnen behouden blijven.
●    Door minder materialen te gebruiken, hoeven we ook minder materialen naar onze fabriek te vervoeren, waardoor minder energie voor transport nodig is en de CO2-uitstoot wordt verlaagd.
 

Prestaties van begin tot einde

MICHELIN-banden zijn ontworpen om tot de laatste kilometer uitstekende prestaties te leveren, d.w.z. tot de wettelijk geldende slijtage-indicatoren worden bereikt. 
Met onze kennis zijn we in staat om uitstekende prestaties te garanderen totdat deze limiet wordt bereikt, waardoor u uw banden niet voortijdig hoeft te vervangen.
Door onze banden tot deze limiet te gebruiken en ze niet te vroeg te vervangen, vermindert u uw impact op het milieu en bespaart u op kosten, en dit allemaal terwijl uw banden goed blijven presteren.
Op onze banden worden de slijtage-indicatoren aangegeven met markeringen van kleine Michelin-mannetjes, waardoor het eenvoudiger wordt om de bandenslijtage te controleren.

De Michelin-mannetjes geven aan waar de slijtage-indicatoren zich op onze banden bevinden.

Maar onze gedachtegang over het beperken van de impact op het milieu gaat verder dan enkel de levensduur van banden en het beperken van grondstoffen. We zijn ook nieuwe manieren van recyclen aan het verkennen.

Hoe kunnen we dezelfde prestaties bieden met gerecyclede materialen?

Dit is slechts één van de recycle-opties die we aan het verkennen zijn. Maar het gaat niet alleen over het recyclen van componenten van versleten banden om er nieuwe van te maken. We denken ook na over het recyclen van componenten van producten die niets met banden te maken hebben, zoals plastic flessen.

Hoe kunnen gebruikte bandencomponenten worden toegepast bij het maken van andere producten?

Deze andere recycle-optie gaat over het gebruiken van bandenproducten voor een ander gebruiksdoel dan wegen, zoals tennisbanen. 

Het doel is om materialen van versleten banden een tweede leven te geven, niet in de vorm van een andere band, en dat allemaal in het kader van relevant en geschikt hergebruik.

tennis

Waar gooi ik mijn versleten banden weg?

Het inzamelen van banden: De eenvoudigste manier is om ze af te geven bij een plaatselijke bandenspecialist.
De partners van Michelin zijn verantwoordelijk voor het verzamelen van gebruikte banden voor recycling. In dit proces kunnen we bandonderdelen terugwinnen die we daarna in kostbare materialen veranderen die worden gebruikt bij het produceren van nieuwe banden.

In de Benelux zullen afvalinzamelbedrijven de banden naar centra vervoeren die verantwoordelijk zijn voor de doorsturing naar de geschikte recyclekanalen. Ditzelfde proces vindt in de meeste landen ter wereld plaats. 

best tyre ranking

Bekijk onze bekroonde banden 

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website