electric car winter tyres

Hebben elektrische auto's winterbanden nodig?

Tips en adviezen auto

Bij de keuze van de banden moet altijd rekening worden gehouden met de specifieke kenmerken van het elektrische voertuig (EV). Maar geldt dit ook voor winterbanden? Zijn winterbanden verplicht voor dit type auto? Hebben elektrische auto's speciale winterbanden nodig? Wat zijn de beste winterbanden voor elektrische auto's? Welke MICHELIN-banden garanderen veiligheid, milieuvriendelijkheid en comfort in de winter voor elektrische voertuigen? Lees verder en ontdek alle antwoorden op uw vragen over winterbanden voor elektrische auto's.

Wat is het verschil tussen banden voor elektrische auto's en banden voor niet-elektrische auto's?

Bij het ontwerpen van EV-banden moeten we rekening houden met de verschillen tussen elektrische en niet-elektrische voertuigen (voertuigen met een verbrandingsmotor). Afhankelijk van het voertuigtype, het rijgedrag, de omgeving en de wegomstandigheden, kunnen de prestaties van de banden van een elektrisch voertuig en een niet-elektrisch voertuig verschillen.

Elektrische auto’s zijn zwaarder door hun accu's. Daarom hebben ze banden nodig die extra gewicht kunnen dragen. Terwijl de batterij van een elektrische auto de energie opslaat, is het de elektromotor die zorgt voor het onmiddellijke koppel... en de stilte! Bij een elektrisch voertuig heeft u, zodra u het gaspedaal indrukt, direct 100% van het vermogen van het voertuig. Dit betekent dat de gewichtsoverdracht intensiever is, veel intensiever dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor, wat van invloed is op de slijtage van de banden.

Een andere factor die vereist dat banden voor elektrische auto's verschillen van banden voor niet-elektrische auto's is geluid. Zonder het geluid van een verbrandingsmotor is het geluid van de banden op het wegdek veel beter hoorbaar in een elektrische auto. Bandenfabrikanten moeten dus banden maken die veel stiller zijn. Waardoor het waargenomen geluid in het interieur wordt verminderd.

Er bestaan echter banden die op beide voertuigen, elektrisch en niet-elektrisch, kunnen worden gebruikt.

Hebben elektrische auto's winterbanden nodig? 

Hoewel er verschillen zijn tussen elektrische en niet-elektrische voertuigen, is de behoefte aan winterbanden dezelfde en moet daar rekening mee worden gehouden wanneer de temperatuur onder 7 graden Celsius zakt en daar langdurig blijft. Bovendien moet de noodzaak van winterbanden worden overwogen voor de veiligheid van u en uw passagiers, aangezien de beste winterbanden voor elektrische auto's soepel blijven en deze de remafstand met meer dan de helft kunnen verkorten.

Als u op zoek bent naar prestatiegerichte winterbanden, zijn de MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUV en MICHELIN Pilot Alpin PA4 stuk voor stuk uitstekende winteropties voor uw elektrische auto. Deze banden zijn ontworpen en goedgekeurd door vooraanstaande voertuigfabrikanten en zorgen voor langdurige controle en grip in sneeuw, en op natte en droge wegen. Ze zijn ontworpen voor een kortere remweg op winterse wegen, terwijl het energieverbruik afneemt vanwege de lagere rolweerstand, waardoor u meer vrijheid met uw elektrische auto hebt. Ze houden ook rekening met het hogere gewicht en koppel van uw elektrische voertuig, zijn ontworpen met het oog op de beste slijtvastheid(1) en beschikken over essentiële veiligheidskenmerken.

Voor 'kleinere' elektrische voertuigen, zoals de BMW i3 en de Renault Zoé, kunt u op de MICHELIN Alpin 6 vertrouwen  als u met zware winterse omstandigheden te maken krijgt. Deze banden hebben goede kwalificaties gekregen van enkele vooraanstaande organisaties, waaronder ADAC, en deze kwalificaties hebben ertoe bijgedragen dat Autobild in 2021 en 2020 Michelin een award als fabrikant van winterbanden verleende. Deze banden leveren langdurige prestaties, zowel bij het remmen als bij tractie in sneeuw(2).

Elektrische voertuigen kunnen ook worden uitgerust met MICHELIN CrossClimate²-banden, de kampioen in de vierseizoenencategorie in Europa(3). Met MICHELIN CrossClimate² bespaart u tijd en geld, en houdt u het hele jaar door dezelfde band om u overal en onder alle weersomstandigheden veilig te verplaatsen. De tweede generatie, MICHELIN CrossClimate², is reeds goedgekeurd voor zuiver elektrische voertuigen zoals de Volvo XC40. Deze band is ook beschikbaar voor de Renault Zoé, BMW i3, Volkswagen ID4 en wordt in 2022 geïntroduceerd voor de Volkswagen ID3.

In strengere winterse omstandigheden zijn de MICHELIN X-Ice Snow-band of de MICHELIN X-Ice North 4-spijkerband een uitstekende optie. De MICHELIN X-Ice North 4-band is ontworpen voor de ultieme controle op ijs, aangezien deze serie banden is uitgerust met spijkertechnologieën die betere remprestaties en grip bieden op ijs. Deze band is ontworpen om uitstekende remprestaties en acceleratie te bieden in sneeuw en een betere rolweerstand te bieden dan de vorige generatie van deze band(4).  Bovendien zijn de geluidsniveaus dankzij het wiskundige algoritme dat is toegepast om de plaatsing van de spijkers op de band te bepalen, gunstig laag voor een spijkerband. Maar als geluidsniveau en comfort van belang zijn, is een winterband zonder spijkers wellicht een betere optie. 

Waarom zou u MICHELIN-winterbanden kiezen voor uw elektrische voertuig?

Michelin ontwerpt winterbanden volgens de hoogste normen voor alle voertuigen. Bij elektrische voertuigen worden op 3 belangrijke gebieden hogere eisen gesteld aan de prestaties van banden: slijtage, actieradius en geluid. Michelin heeft een uitgebreid aanbod aan winterbanden ontworpen om in deze specifieke behoeften te voorzien en tegelijkertijd wintermobiliteit en -veiligheid te bieden. Hierdoor biedt MICHELIN de beste winterbanden voor elektrische auto's.

MICHELIN’s best winter tyres for electric cars
  • Slijtage. Michelin-winterbanden staan bekend om hun lange levensduur. Dit is ook het geval bij onze nieuwste productlijnen: het MICHELIN X-Ice Snow-, MICHELIN X-Ice North-, MICHELIN Pilot Alpin 5-assortiment.  Michelin heeft rekening gehouden met het gewicht van elektrische voertuigen. Deze zijn over het algemeen zwaarder en veel Michelin-winterbanden zijn al beschikbaar in Extre Load uitvoering.
  • Actieradius. Michelin is al meer dan 3 decennia pionier op het gebied van de technologie achter een lage rolweerstand. MICHELIN GreenX, pionier op het gebied van energiebesparende banden, werd in 1992 geïntroduceerd. Sindsdien werkt Michelin voortdurend aan vermindering van de rolweerstand van zijn banden.  Hieronder valt onder andere de MICHELIN X-Ice Snow-band, waarvan de rolweerstand met 9% is gedaald ten opzichte van de vorige generatie banden (5).
  • Geluid.  MICHELIN-winterbanden zijn afgeregeld met pianotechnologie voor een laag geluidspatroon.  MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North 4, MICHELIN Pilot Alpin en MICHELIN Latitude Alpin hebben allemaal een zeer laag geluidsniveau.  Daardoor zijn ze de ideale keuze voor elektrische voertuigen.

 

Samengevat beschikt Michelin momenteel over een sterk gamma winterbanden om in te spelen op de huidige elektrische voertuigen en behoeften van consumenten. 

Hoe kiest u de juiste winterband voor een elektrische auto?

Het kiezen van de beste winterbanden voor een elektrische auto is hetzelfde als het kiezen van een winterband voor een niet-elektrisch voertuig.  U moet rekening houden met de prestaties van de band op sneeuw en ijs (tractie, remprestaties), de beschikbaarheid van de band, de garantie op de band, de prijs, enz. Er zijn nog andere factoren waarmee u rekening moet houden bij de keuze van een winterband voor uw elektrische auto: actieradius, gewicht, koppel en geluid, zoals hierboven vermeld. 

Als u als bestuurder van een elektrische auto de totale actieradius van het voertuig belangrijk vindt, is het kiezen van een MICHELIN-winterband voor elektrische auto's met de laagste rolweerstand een goede optie voor u. Elektrische voertuigen zijn zwaarder dan niet-elektrische voertuigen. Dit betekent dat u een band moet kiezen die het extra gewicht van het voertuig veilig kan dragen.  U kunt deze informatie vinden in de handleiding van uw auto of op de bandeninformatiesticker op de deur aan de bestuurderszijde van uw auto. Bovendien hebben elektrische voertuigen meestal een groter koppel, meer acceleratievermogen, dan een niet-elektrisch voertuig, wat de slijtage van uw banden kan verhogen. Als u vele seizoenen wilt profiteren van de winterprestaties van uw banden, kies dan voor Michelin winterbanden die langdurige prestaties leveren voor uw EV.  

Banden hebben een aanzienlijke invloed op de manier waarop voertuigen zich gedragen, daarom is het belangrijk om de beste winterbanden voor elektrische auto's te kiezen. Rijden in de winter is lastig, met welk voertuig u ook rijdt, daarom is het noodzakelijk een eersteklas winterband te kiezen die uitstekende winterse prestaties, veiligheid en mobiliteit biedt. Winterbanden zijn ontworpen om betere prestaties te leveren in diverse winterse omstandigheden, zoals op natte wegen, papsneeuw, sneeuw en ijs. Ze verbeteren ook de grip en de prestaties van uw voertuig in deze omstandigheden, en ze verkorten uw remafstand voor meer veiligheid. Kortom, de juiste winterbanden voor een elektrisch voertuig kunnen dezelfde winterbanden zijn voor een niet-elektrisch voertuig. 

Hoe bescherm ik de banden van mijn elektrische auto?

Net als voor alle andere banden zijn er twee belangrijke manieren waarop u de banden van uw elektrische auto kunt beschermen en zo de levensduur ervan kunt optimaliseren: onderhoud en rijstijl.

Het onderhoud van banden voor een elektrische auto bestaat uit het controleren van de spanning, uitlijning en slijtage.De druk van de winterbanden van uw elektrische auto is een belangrijke factor die van invloed is op de gemiddelde afstand die een elektrische auto kan afleggen. Rijden met winterbanden die onvoldoende zijn opgepompt, resulteert in onnodig elektriciteitsverbruik, aangezien de banden meer energie nodig hebben om te rollen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat verkeerd opgepompte winterbanden tot vroegtijdige slijtage leidt. Vergeet niet dat voertuigen een sticker van de fabrikant hebben waarop de aanbevolen spanning voor specifieke maten autobanden staat vermeld. Er gelden ook aanbevelingen om de druk te controleren al naargelang of de auto met belading rijdt of niet.

Eco-rijden is een uitdrukking die we deze dagen steeds vaker horen, en met goede redenen. Een juiste rijstijl heeft tot doel het energieverbruik te verminderen en zorgt er niet alleen voor dat u de actieradius van uw elektrische voertuig maximaliseert maar ook dat u de kwaliteit en prestaties van de banden voor uw elektrische auto optimaliseert.

Samengevat is vooral het rijgedrag van belang. Trek rustig op en rem rustig en regeneratief. Neem bochten voorzichtig. Dat is de beste manier om de actieradius van de batterijen en de levensduur van de banden van uw elektrische auto te vergoten. 

Zijn er rijadviezen voor het in de winter rijden met een elektrische auto? 

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

Het eerste waar rekening mee moet worden genomen, is dat elektrische voertuigen vanwege de batterijpakketten meestal zwaarder zijn dan gewone voertuigen. Rijdend op dezelfde weg met dezelfde banden, zal een zwaardere auto er doorgaans langer over doen om af te remmen. Dit geldt vooral wanneer u op winterse wegen rijdt die mogelijk bedekt zijn met ijs en sneeuw. Bestuurders van elektrische voertuigen moeten de afstand tussen de auto vóór hen vergroten en zelf een langere afstand aanhouden en zichzelf meer tijd gunnen om te stoppen. Rijden op de beste winterbanden voor elektrische auto's, zoals de MICHELIN® X-Ice SNOW-band, die zijn ontworpen om de remweg te verbeteren, zou uiteraard moeten helpen.

Elektrische auto's hebben ook veel koppel, dus de banden kunnen gemakkelijk doordraaien. Door soepel op te trekken en het stuur soepel te bedienen, houdt u de auto onder controle. Te snelle bewegingen verhogen de kans op het slippen van de banden. Om uw vertrouwen in het rijden met EV's in de winter te behouden of zelfs te vergroten, moet u oefenen en leren om soepel te accelereren en sturen.

Meestal hebben elektrische auto's verschillende mogelijkheden om regeneratief te remmen. Als u de agressievere regeneratiemodus kiest, werkt dat een beetje zoals de remmen. Als het glad is, kunt u de macht over het stuur verliezen als u te abrupt snelheid vermindert. Dit is vooral belangrijk in bochten en wanneer u een hoek omgaat. U moet altijd geleidelijk vertragen en dit doen terwijl u in een rechte lijn rijdt. Lees en bekijk onze tips voor veilig rijden in de winter voor meer informatie over het inrijden van een bocht.

Waar kunt u terecht voor onderhoud van de winterbanden van uw elektrische auto?

Het is aan te bevelen contact op te nemen met uw bandenleverancier om er zeker van te zijn dat deze technici in huis heeft die EV-experts zijn en over de juiste apparatuur beschikken. Elke Michelin-vekoper of de dealer waar u uw EV-voertuig hebt gekocht, is een mogelijkheid.

Krijgt u te maken met een lekke band? Hoewel u eenvoudig thuis een reserveband kunt monteren, is het veiliger en veel sneller om dat door een vakman te laten doen. Maar zorg er toch maar voor dat u steeds met de juiste nooduitrusting op pad gaat. 

map search desktop

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Auto
  • Auto
  • Moto
Mijn locatie
Zoeken

Wettelijke vermeldingen

(1) Externe tests uitgevoerd door DEKRA Test Center, op verzoek van Michelin, op Volkswagen Golf VII in maart en april 2018 in 225/40 R18 met CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 en Nokian WRA4 en externe tests gerealiseerd door DEKRA Test Center, op verzoek van Michelin, op Volkswagen Passat, in februari en maart 2019, op 235/45 R18 met CONTINENTAL WinterContact TS850P en CONTINENTAL WinterContact TS860S. Rolweerstandtests uitgevoerd in 2018 door TÜV SÜD op 225/40 R18 92V XL, om MICHELIN Pilot Alpin 5- en MICHELIN Pilot Alpin 4-banden te vergelijken en intern uitgevoerd door Michelin op MICHELIN Pilot Alpin 5-band ten behoeve van R117-regelgeving.

 

(2) Remtests op sneeuw en op nat wegdek uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service, op verzoek van Michelin, december 2017 - januari 2018, in de afmeting 205/55 R16 91H op Volkswagen Golf 7, waarbij de MICHELIN Alpin 6-band met de MICHELIN Alpin 5-band nieuw en versleten werd vergeleken. Versleten wil zeggen versleten op machine (afgeslepen) tot de diepte van slijtage-indicator volgens de Europese regelgeving voor slijtage-indicator ECE R30r03f. Respecteer in elk geval de plaatselijke wetgeving voor winterbanden.

 

(3) Evenwichtige prestaties - Evenwichtige prestaties bewezen door tests uitgevoerd in 2020 en 2021 bij remmen op droog wegdek, remmen op nat wegdek, nieuw en versleten, remmen in sneeuw, nieuw en versleten, tractie op sneeuw, nieuw en versleten, rolweerstand, levensduur - zie testdetails in wettelijke vermeldingen a, b, c, d, e, f - MICHELIN CrossClimate 2 behaalt 6 hoge posities uit 9 tests.

(a) - Remtest in sneeuw - Remtests in sneeuw, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, tussen 30 km/u en 10 km/u, februari 2021 (op nieuw en 2 mm gepolijst), in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7 met MICHELIN CrossClimate 2 (nieuw: 100% versleten: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nieuw: 95% versleten: 88,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nieuw: 92,4% - versleten: 70,9%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nieuw: 99,5% - versleten: 96,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nieuw: 97,6% - versleten: 94,1%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nieuw: 81,9% - versleten: 77,0%).

(b) - tractietest in sneeuw - tractietests in sneeuw, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, februari 2021 (op nieuw en op 2-mm gepolijst), in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7 met MICHELIN CrossClimate 2 (nieuw: 100% - versleten: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nieuw: 95,1% - versleten: 87,5%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nieuw: 84,6% - versleten: 65,2%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nieuw: 95,6% - versleten: 91,9%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nieuw: 94,6% - versleten: 90,6%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nieuw: 72,0% - versleten: 54,2%).

(c) - Remtest op nat wegdek - Remtests op nat wegdek, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, tussen 80 km/uur en 20 km/uur, oktober 2020 - april 2021, (versleten betekent wanneer het loopvlak op de machine is afgesleten (gepolijst) tot de diepte van de slijtage-indicator overeenkomstig Europese regelgeving: ECE R30r03f), in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7 met MICHELIN CrossClimate 2 (nieuw: 100% - versleten: 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nieuw: 98,2% - versleten: 101,1%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nieuw: 103,2% - versleten: 99,5%); CONTINENTAL AllSeasonContact (nieuw: 94,9% - versleten: 96,1%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nieuw: 95% - versleten: 93,5%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nieuw: 96,7% - versleten: 89%).

(d) - Remtest op droog wegdek - Remtests op droog wegdek, uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service op verzoek van Michelin, tussen 100 km/u en 0 km/u, februari 2021, in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7, waarbij MICHELIN CrossClimate 2 (100%) werd vergeleken met MICHELIN CrossClimate + (96,2%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%); CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%).

(e) - Duurzaamheid - Duurzaamheidstest uitgevoerd door DEKRA TEST CENTER, op verzoek van Michelin, december 2020, in de afmeting 205/55 R16 94V XL op VW Golf 7, waarbij MICHELIN CrossClimate 2 werd vergeleken (100%); CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%) en GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Levensduurtest bij gemiddeld gebruik (D50) met een afgelegde afstand van 14,460 km en geëxtrapoleerde levensduur bij 1,6 mm.

(f) - Rolweerstand - Rolweerstandtests uitgevoerd op een machine door Applus Idiada, op verzoek van Michelin, augustus 2020, in de afmeting 205/55 R16 94V XL, waarbij MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) werd vergeleken met MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t). Ecologisch verantwoord rijden hangt met name af van rijgewoonten, het voertuig en/of de bandenspanning. Resultaten kunnen variëren afhankelijk van weg- en weersomstandigheden.

 

(4) Gebaseerd op interne studies uitgevoerd in het Ladoux-technologiecentrum (Clermont-Ferrand) door Michelin tussen augustus 2016 en november 2017, op 205/55R16 X-Ice North 3- en 205/55R16 X-Ice North 4-banden.

(5) 9% vermindering van de rolweerstand op basis van interne studies uitgevoerd in het Ladou-technologiecentrum (in Clermont-Ferrand, Frankrijk) tussen augustus 2019 en januari 2020, waarbij de MICHELIN X-Ice SNOW band- werd vergeleken met de MICHELIN X-ICE Xi3, bandenmaat 195/65R15 volgens de methode ISO 28580 bij 80 km/uur.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website