Hoe banden oppompen?

Het oppompen van uw banden is belangrijk om uw veiligheid en die van uw passagiers te garanderen. Als uw bandenspanning verkeerd is, kan het ook de voertuigkosten verhogen door snellere slijtage van uw banden en een hoger brandstofverbruik.

In dit artikel leest u wanneer u uw bandenspanning dient te controleren en hoe u uw banden kunt oppompen, in 3 eenvoudige stappen. U zult zien dat het oppompen van uw banden anders werkt wanneer deze warm of koud zijn, en dat uw reservewiel ook regelmatig gecontroleerd dient te worden (hoewel niet zo regelmatig als de andere banden). 

We zullen het ook hebben over de draagbare compressor als alternatief voor een bezoek aan het tankstation en helpen u bij de vraag of u uw banden met stikstof zou moeten vullen.

Risico’s bij de verkeerde bandenspanning

Banden die niet genoeg zijn opgepompt

  • Verhogen het brandstofverbruik
  • Slijten sneller en onregelmatiger De levensduur van een band kan 20% minder zijn als de bandenspanning 20% te laag is. Voorbeeld: bij een potentieel kilometrage van 40.000 km kan uw band 8.000 km minder lang meegaan.
  • Weggedrag is gevaarlijk en de banden wekken warmte-effecten op die bij hoge snelheden de band kunnen laten klappen.
  • De CO2-uitstoot wordt ook hoger.

Banden die te hard zijn opgepompt

  • Levensduur wordt verkort vanwege versnelde slijtage in het middelste gedeelte van het loopvlak
  • Weggedrag is, zeker op nat wegdek, gevaarlijk.

Wanneer controleer ik mijn bandenspanning?

Een band verliest altijd lucht: doorgaans ongeveer 0,1 bar (1,45 PSI) per maand.
Dit gegeven kan worden versneld door andere lekkages vanwege:

  • een onbedoeld lek
  • een defect ventiel: elke keer dat de band wordt vervangen, moet het ventiel ook worden vervangen (ook ventielen met een druksensor)
  • de afwezigheid van een ventieldopje: een ventieldopje is essentieel voor een goede afdichting
  • de staat van de velg: deze moet elke keer worden gereinigd als een band wordt vervangen


Daarom raden wij aan om uw bandenspanning eenmaal per maand te controleren en wanneer u een lange rit gaat maken.

Meer informatie over de oorzaken van spanningsverlies vindt u in dit artikel.

Als u uw banden voor een langere periode niet gebruikt, wanneer u bijvoorbeeld winterbanden omwisselt met zomerbanden, is het belangrijk om de bandenspanning te controleren als u de andere set weer op de auto monteert.

Een juist opgepompte band is veiliger, voordeliger en milieuvriendelijker.

you can inflate tyres with a tyre inflation pump in a petrol station

Zo pompt u banden op in 3 stappen

Stap 1: Zoek de aanbevolen spanning voor uw banden

Zoek hier niet naar op de zijwanden van uw banden, omdat de aanbevolen spanning daar niet staat aangegeven.

Meestal vindt u de aanbevolen bandenspanning:

  • Op een sticker in de deurpost van de bestuurder of in het tankklepje
  • In de gebruikershandleiding van het voertuig die meestal in het handschoenenkastje ligt
  • U kunt ook onze spanningscalculator gebruiken

 

De aanbevolen bandenspanning wordt in bar of PSI weergegeven. Deze kan variëren aan de hand van de voertuigbelasting, dus denk eraan om uw bandenspanning hieraan aan te passen.

De aanbevolen bandenspanning weergegeven op de sticker in de deurpost van de bestuurder
Een bandenpomp bij een tankstation

Stap 2: Uw bandenspanning controleren

  • Ga naar een bandenpomp bij een tankstation
  • Duw het mondstuk van de pomp op het ventiel van uw band
  • De manometer (van de bandenspanningsmeter) geeft de spanning in de band aan in bar of PSI
  • Het gesis dat u hoort is de lucht die uit de band ontsnapt. Dit heeft weinig invloed op uw bandenspanning.

Stap 3: Corrigeer uw bandenspanning

  • Vergelijk de op de bandenspanningsmeter weergegeven spanning met de door uw voertuigfabrikant aanbevolen spanning
    • Als deze hoger is dan de aanbevolen spanning, laat dan wat lucht ontsnappen totdat u de juiste spanning bereikt 
    • Als deze lager is dan de aanbeveling, pomp de banden dan verder op tot de aanbevolen spanning.

 

Banden oppompen als ze koud of warm zijn?

  • Controleer de spanning bij voorkeur als de banden koud zijn (uw auto dient de laatste 2 uur niet gebruikt te zijn, of heeft met lage snelheid minder dan 3 km afgelegd)
  • Als de spanning echter wordt gecontroleerd bij warme banden, tel dan 0,3 bar (4,35 PSI) op bij de door de voertuigfabrikant aanbevolen bandenspanning. De spanning dient vervolgens gecontroleerd en opnieuw gecorrigeerd te worden wanneer de banden koud zijn.
  • Laat nooit lucht uit een warme band lopen (de spanning neemt toe met de temperatuur).

Moet de spanning van het reservewiel ook worden gecontroleerd?

Omdat een band altijd lucht verliest, is het ook nodig om uw reservewiel te controleren. Omdat deze band echter niet elke dag wordt gebruikt, is het voldoende als u dit één of twee keer per jaar doet

Het belang van een geijkte bandenspanningsmeter

Wees voorzichtig als u een bandenpomp van een tankstation gebruikt, omdat hun bandenspanningsmeter niet altijd geijkt is en daardoor niet altijd betrouwbaar.

Daarom is het belangrijk:

  • om af en toe de spanning te laten meten door een professional
  • of om de bandenspanning zelf te controleren met een geijkte spanningsmeter (te koop in speciaalwinkels)
Een bandenspanningsmeter

De draagbare bandencompressor: een alternatief voor tankstations

Een draagbare luchtcompressor is een hulpmiddel dat uw band met perslucht vult. Afhankelijk van het model, steekt u de compressor in uw sigarettenaanstekercontact of een stopcontact. Dankzij de ingebouwde spanningsmeter kunt u uw banden op de juiste spanning pompen. 

Waar kan ik een bandencompressor kopen?

U kunt een bandencompressor kopen in winkels voor auto-accessoires en sommige supermarkten.

De MICHELIN MCX6 draagbare bandencompressor

De draagbare bandencompressor van MICHELIN

Zou ik mijn banden met stikstof moeten vullen?

Wat is stikstof?

Stikstof is lucht waar zuurstof uit onttrokken is. Ongeveer 79% van de lucht bestaat uit stikstof.

Hoe wordt stikstof gebruikt?

Bij de montage worden banden voornamelijk met perslucht gevuld. Maar sommige professionals zouden kunnen voorstellen om ze met stikstof te vullen.
De meeste banden kunnen worden gevuld met lucht of stikstof, zolang de door de autofabrikant voorgeschreven bandenspanning maar wordt gerespecteerd.
Stikstof en perslucht kunnen goed worden gemengd (wanneer de spanning wordt verhoogd bijvoorbeeld).

Voordelen van stikstof

Wanneer zuurstof wordt vervangen door stikstof, verliezen banden minder lucht waardoor ze langer de juiste spanning behouden.

Controleer uw bandenspanning, ook wanneer uw banden zijn gevuld met stikstof

Er zijn helaas ook andere mogelijke lekkagebronnen (contactgebied band/velg, ventiel, verbinding ventiel/velg, enz.) en stikstof en zuurstof kunnen allebei niet voor altijd de juiste spanning behouden. Controleer uw bandenspanning minimaal eenmaal per maand en vóór u een lange rit onderneemt.

Waar kan ik banden met stikstof vullen?

Er zijn geen tankstations waar u uw banden kunt vullen met stikstof. Deze service kost geld en hiervoor kunt u bij de meeste bandenprofessionals, garages en dealers terecht. Het Euromaster-netwerk in Europa biedt deze service bijvoorbeeld aan.

Het ventiel houdt de bandenspanning op het aanbevolen niveau

Waarvoor dient het ventiel?

  • Het ventiel houdt de bandenspanning op het aanbevolen niveau
  • Het voorkomt dat er vocht de band binnendringt
  • Het ventieldopje is belangrijk omdat deze voorkomt dat het ventiel verstopt raakt met stof, en zorgt er ook voor dat er geen lucht kan ontsnappen. We raden aan dat u ventieldopjes van goede kwaliteit gebruikt.
banner dealer locator

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Auto
  • Auto
  • Moto
Auto
  • Auto
  • Moto
Mijn locatie
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website