r3a1 header def

Wat moet ik doen met een lekke band?

Tips en adviezen auto

Als u een lekke band heeft, kan dat een aantal oorzaken hebben. Vaak wordt spanningsverlies veroorzaakt door een lek of schade aan de zijwand, maar het kan ook komen door een lekkend ventiel, ventieldopje of zelfs het wiel. Wat te doen bij een lekke band ? Laten we bij het begin beginnen.

Hoe weet ik of mijn lekke band wordt veroorzaakt door een inrijding?

Een lekke band kan een inrijding hebben opgelopen. De inrijding kan zijn veroorzaakt door een spijker, een scherp vreemd voorwerp waar u overheen bent gereden, een klap op de zijwand of een lekkend ventiel.

Tekenen dat u mogelijk een lekke band heeft:

●    Stug of zwaar sturen
●    Duidelijke weerstand in de auto bij langzaam rijden
●    Voortdurende afwijking naar één kant
●    Meer geluid in bochten afkomstig van één band
●    Waarschuwing van het bewakingssyteem voor bandenspanning
●    De auto staat niet waterpas als u er naartoe loopt
●    Eén van de banden ziet er vervormd en plat uit 

46129044 m

In dit geval wordt het aanbevolen dat u uw band vervangt (of laat vervangen) en u de lekke band aan een professional laat zien. 

Is het veilig om met een lekke band te rijden?

Nee. Elk lek in een band, ongeacht hoe klein, moet door een gekwalificeerde professional worden gecontroleerd. Het is niet veilig om een beschadigde band opnieuw op te pompen, omdat u het risico loopt dat de band openscheurt waardoor de band snel alle lucht verliest terwijl u in de buurt bent. Rijden met een beschadigde band is gevaarlijk voor uzelf, uw passagiers en andere weggebruikers omdat de auto niet normaal te besturen valt en de band kan scheuren.

map search desktop

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Auto
  • Auto
  • Moto
Mijn locatie
Zoeken

Schade aan de zijwand van de band

Minimale schade aan het loopvlak (niet aan de schouders en zijwand van de band) valt vaak te repareren. 

Maar wanneer er een lek of scheur in de buurt of op de zijwand zit, zijn kleine reparaties niet mogelijk. Om ervoor te zorgen dat de band bruikbaar is, moet er in zulke gevallen een reparatie aan de zijwand (een grote reparatie) worden uitgevoerd om te garanderen dat de zijwand voldoende is versterkt maar toch flexibel blijft. Deze reparaties zijn vaak vrij duur voor een autoband en er zijn maar weinig bandenspecialisten met de benodigde uitrusting.
Daarom kan het te prefereren zijn om uw band te vervangen door een nieuwe.

Reparaties aan autobanden mogen alleen door competente monteurs worden uitgevoerd. De monteur kan om verschillende redenen weigeren uw band te repareren, bijv. als ze vermoeden dat de auto heeft gereden met de band in onderspanning.

Er zijn een aantal verdere redenen waarom een band niet te repareren valt. Als u een van deze aspecten op uw band aantreft, is reparatie niet mogelijk en moet de band vervangen worden:

●    Profieldiepte van minder dan 1,6 mm in het middelste ¾ gedeelte van de loopvlakbreedte
●    Schade aan de hiel of structurele schade of zwakte, waaronder interne corrosie veroorzaakt door vocht dat via sneden binnendringt
●    Verouderd rubber
●    Meerdere oude inrijdingen

Ik heb een lekke band waar geen inrijding in zit en die niet beschadigd is

In dit geval kan het zijn dat het ventiel of wiel lekt, of uw banden vereisen mogelijk regelmatiger onderhoud. Het is normaal dat banden na verloop van tijd spanning verliezen. Door regelmatig uw banden te controleren, kan de bandenspanning van tijd tot tijd worden gecorrigeerd, op voorwaarde dat de spanning niet zo ver is gedaald dat er schade aan uw band is ontstaan. 

Het wordt aanbevolen om uw banden minimaal een keer per maand en voordat u grote ritten maakt te controleren. Door dit bij te houden, komt u achter mogelijke schommelingen in de bandenspanning die verder onderzoek nodig hebben.

tyre pressure nl

Als u dit niet bijhoudt, kan spanningsverlies tot een gevaarlijke te lage spanning leiden:

●    Te lage spanning verkort de levensduur van het loopvlak doordat slijtage overal sneller optreedt, en met name op de buitenranden (of schouders) van de band.
●    Te lage spanning kan ook te veel doorbuigingen en oververhitting veroorzaken, waardoor het rubber sneller slijt en de bandstructuur wordt verzwakt.
●    Te lage spanning kan het weggedrag en de prestaties beïnvloeden, bijvoorbeeld als u hard remt, vooral in nat weer.
●    Te lage spanning vergroot het brandstofverbruik vanwege een hogere rolweerstand. Daardoor moet u vaker naar de benzinepomp en worden de brandstofkosten hoger.

Om deze problemen te voorkomen, is het belangrijk om uw bandenspanning regelmatig te controleren, ongeacht het type voertuig dat u heeft.

Lekke banden voorkomen

MICHELIN banden met Selfseal®-technologie wordt spanningsverlies door inrijdingen in het loopvlak voorkomen doordat gaten met een diameter van 6 mm of kleiner direct worden gedicht. Dit beschermt de band voor een beperkte tijd, totdat het lek kan worden gerepareerd.

MICHELIN ZP-banden zijn te herkennen aan het ZP-logo op de zijwand. Ze hebben een versterkte zijwand om voor een beperkte tijd de belasting te kunnen dragen wanneer er spanningsverlies optreedt.

Met een MICHELIN ZP-band kunt u verder rijden met een maximumsnelheid van 80 km/u over een afstand van maximaal 80 km. Zo kunt u een specialist vinden die de band kan repareren of vervangen. Als er meer dan één band lek is, dan kunt u beter niet verder te rijden.

Meer informatie over runflat-banden.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website