Hoe kies ik de beste banden voor mijn elektrische auto?

Wanneer het gaat om het vervangen van de banden van een elektrische auto, is het belangrijk om de verschillen te begrijpen tussen banden voor elektrische auto's en banden die zijn ontworpen voor een voertuig met een interne verbrandingsmotor. Ontdek al het werk dat ten grondslag ligt aan elektrische auto’sen hoe er veel meer achter dat zwarte, rubberen uiterlijk zit dan u zou verwachten.

Zijn banden voor elektrische auto's hetzelfde als voor auto's met een verbrandingsmotor?

Elektrische voertuigen en auto's met een traditionele verbrandingsmotor (ICE) zien er misschien hetzelfde uit en kunnen soms zelfs met dezelfde banden worden uitgerust! Toch heeft Michelin, om de voordelen van elektrische auto's te maximaliseren, banden ontwikkeld die uitsluitend voor elektrische auto's geschikt zijn. Houd er rekening mee dat al onze banden geschikt zijn voor elektrische voertuigen, zelfs als MICHELIN Pilot Sport EV en MICHELIN e·Primacy, daar specifiek voor zijn ontworpen.

Met een elektrisch voertuig uitgerust met banden die daar speciaal voor zijn ontworpen, zijn het de actieradius van de batterij en het behoud van de stilte in het interieur die het meeste opvallen. Bovendien beschikt u, zodra u het gaspedaal indrukt, onmiddellijk over 100% van het vermogen van de auto. Bij een voertuig met verbrandingsmotor zal de motor daarentegen geleidelijk zijn vermogen afgeven. Dit betekent dat de gewichtsoverdracht veel intensiever is dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor.

Deze verschillen tussen een elektrische auto en een auto met een verbrandingsmotor hebben gevolgen voor het bandenontwerp. Bij Michelin ontwerpen we onze banden voor elektrische auto's anders om de prestaties van elektrische voertuigen te optimaliseren. Terwijl de actieradius van de batterij, de stilte in de auto en de levensduur van de banden worden geoptimaliseerd, blijft de veiligheid en het rijplezier van uw elektrische auto op een hoog niveau.

Zijn banden voor elektrische auto's voor alle soorten auto's hetzelfde?

4w 461 tire michelin crossclimate 2 en us product in context dry no signature 16 slash 9

Net als bij voertuigen met een verbrandingsmotor geldt ook bij elektrische voertuigen dat er geen band is die perfect geschikt is voor alle auto's. Dit hangt allemaal af van het doel van de auto. Michelin ontwerpt banden specifiek met oog op het gebruik van de auto. Een band moet reageren op verschillende rijvereisten, net als bij alle andere soorten auto's.

Een bestuurder van een sportwagen bijvoorbeeld heeft heel andere verwachtingen van zijn voertuig dan een bestuurder van een stadswagen. Dit type bestuurder wil grotere precisie aan het stuur. Zij kopen een sportwagen omdat zij, wanneer ze aan het stuur draaien, willen voelen dat de wagen reageert. Dit is het rijplezier dat ze zoeken. Banden voor elektrische sportauto's moeten zowel aan specifieke eisen voor elektrische auto's voldoen, als een optimale rijprecisie bieden. 

De uitdagingen waarmee een band voor een elektrische sportwagen wordt geconfronteerd

Om deze sensatie te bereiken bij een sportwagenband is heel wat onderzoek en ontwikkeling nodig. Een zachte band die niet zo goed reageert als het voertuig zelf, beïnvloedt het plezier en de bestuurder verliest veel van de voordelen van het sportieve karakter van de auto. Vandaar de behoefte aan een sportwagenband die speciaal is ontworpen voor elektrische voertuigen.

Elektrische sportwagens hebben een krachtige elektrische motor die zorgt voor een onmiddellijk koppel en snelle acceleratie. Voor deze motoren heb je een sterke batterij nodig en dit resulteert in meer gewicht. 400 kg is het gemiddelde gewicht van een batterij in een elektrische sportwagen. Met dit gewicht en vermogen moet u de auto uitstekend onder controle hebben en goed opletten om de autonomie van de batterij te behouden die door deze extra belasting zal worden verminderd. De uitdaging bestaat er dus hoofdzakelijk in het juiste evenwicht te vinden tussen controle en de autonomie die met de extra massa samenhangt.

Hoe weet u welke banden u op uw elektrische auto moet monteren?

De MICHELIN Pilot Sport EV is ontworpen om te voldoen aan de zeer specifieke prestatievereisten van elektrische sportauto's.

De MICHELIN Pilot Sport EV-band innoveert met een verhoogde stijfheid in de bochten om het rijgevoel te behouden op het niveau van een auto met een verbrandingsmotor, met 15% meer stijfheid in de bochten(1) om de massatoename te compenseren.

De MICHELIN Pilot Sport EV biedt ook extra actieradius van 60 km(2) en verlaagt het waargenomen geluidsniveau met 20% (3), voor optimaal en langdurig rijplezier. 

MICHELIN Pilot Sport EV tire: Electrified road control, made to last | Michelin

New MICHELIN e.PRIMACY Tyre - Eco-responsible, made to last

Vind uw perfecte Michelin band in een paar seconden

WETTELIJKE VERMELDINGEN

MICHELIN Pilot Sport EV

(1)Intern onderzoek naar stijfheid in bochten uitgevoerd op een machine in oktober 2020, met afmeting 255/45 R19, vergelijking tussen MICHELIN Pilot Sport EV versus MICHELIN Pilot Sport 4 SUV.

(2) groter accubereik voor HP EV - Intern onderzoek naar rolweerstand uitgevoerd in oktober 2020, met afmeting 255/45 R19, met een vergelijking tussen MICHELIN Pilot Sport EV (6,7kg/t) versus MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t). Voor een elektrisch voertuig met een massa van 2151 kg en een actieradius van 540 km, zorgt dit verschil van 2,1kg/t voor een winst van meer dan 60 km, oftewel meer dan 10% van het oorspronkelijke bereik.

(3) - geluidsoverlast - Interne geluidsmetingen uitgevoerd in 2016 met afmeting 245/45 R19 op een KIA Cadenza. Geluidsniveau gemeten in het bereik 170-230 Hz. Resultaten kunnen verschillen afhankelijk van voertuig, bandengamma en -afmetingen, snelheid en wegomstandigheden.

 

MICHELIN e·Primacy

(4) - Rolweerstandtest - Rolweerstandtests uitgevoerd op machine door Applus Idiada, op verzoek van Michelin, juni (op nieuwe) en augustus (tot 2 mm restprofieldiepte gepolijst) 2020, met afmeting 205/55 R16 91V, vergelijking tussen MICHELIN e.PRIMACY (nieuw: 5,58 kg/t en gebruikt: 5,13 kg/t) en MICHELIN PRIMACY 4 (nieuw: 7,74 kg/t en gebruikt: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nieuw: 7,17 kg/t en gebruikt: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nieuw: 6,39 kg/t en gebruikt: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nieuw: 8,93 kg/t en gebruikt: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nieuw: 7,97 kg/t en gebruikt: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nieuw: 7,01 kg/t en gebruikt: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nieuw: 6,96 kg/t en gebruikt: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nieuw: 8,79 kg/t en gebruikt: 6,97 kg/t).

(5) De categorie voor MICHELIN e.PRIMACY banden wordt gedefinieerd als die van premium zomerbanden zoals de merken CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP. Deze banden zijn niet op maat gemaakt voor een eerste montagetoepassing (d.w.z. niet ontworpen om specifieke doelen voor autofabrikanten te behalen), maar dit zijn banden die bij verkooppunten kunnen worden aangeschaft.

(6) Vergroot accubereik van EV’s en CO₂-vermindering – In nieuwstaat genereert de MICHELIN e.PRIMACY gemiddeld 2 kg/t minder rolweerstand dan concurrenten, wat gelijkstaat aan een vermindering in brandstofverbruik van tot 0,21liter/100km, wat gelijkstaat aan een winst in CO₂-uitstoot van tot 5 g voor een VW Golf 7 1,5 TSI, wat gelijkstaat aan een winst van tot 7% in autonomie voor een VW e.Golf.

(7) - Levensduur - Levensduurtest uitgevoerd door DEKRA TEST CENTER, op verzoek van Michelin, juni-juli 2020, met afmeting 205/55 R16 91V op VW Golf 7, met een vergelijking tussen MICHELIN e.PRIMACY (100%) versus MICHELIN Primacy 4 (102,1%); Levensduurtest uitgevoerd met gemiddeld daadwerkelijk gebruik (D50) met een afstand van 14.460 km en geëxtrapoleerde levensduur tot 1,6 mm. Testwinnaar ADAC Summer 2020 235/55 R17, test uitgevoerd door ADAC op een Ford Kuga in 2020. Deze test is uitgevoerd met 235/55 R17. Uit 12 geteste banden levert de Michelin Primacy 4 de beste prestaties op het gebied van de geteste eigenschappen (nat, droog, geluid, slijtage, brandstofverbruik). Michelin Primacy 4 is testwinnaar met de volgende opmerkingen: "“Zeer gebalanceerd met optimale prestaties in natte omstandigheden, lage mate van slijtage, zeer goed in droge omstandigheden” - Als hoogste beoordeeld in de categorie Slijtage.

(8) – Grip op nat wegdek - MICHELIN e.PRIMACY wordt ingeschaald met ‘B’ in de categorie ‘Grip op nat wegdek’ op het Europese bandenlabel.