Elektrische auto's zijn zwaar door hun batterijen. Ze hebben dus banden nodig die het extra gewicht aankunnen. Hoewel de accu van een elektrische auto energie opslaat, is het de elektromotor die zorgt voor het onmiddellijke koppel (en geen geluid binnen in de auto!). Met een elektrische auto heeft u, zodra u het gaspedaal indrukt, meteen 100% van het vermogen van de auto. Dit betekent dat de gewichtsoverdracht sterker en veel intenser is dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. Dit heeft ook een invloed op de bandenslijtage.
Geen nood: MICHELIN-banden houden hier rekening mee, zowel in de structuur van de band als in zijn materialen.
Het tweede kenmerk is geluid. Een elektrische auto is toch stil? Zonder het geluid van een verbrandingsmotor is het geluid van de banden op de weg veel meer waarneembaar in een elektrische auto. Fabrikanten moeten daarom veel stillere banden maken, zodat het geluid dat binnenin wordt waargenomen minder wordt. Hier is een voorbeeld: in een orkest, waar een trommel en een fluit tegelijkertijd spelen, hoort u vooral de trommel. Maar als de trommel stopt, komt het geluid van de fluit duidelijker door. Hetzelfde geldt wanneer u overstapt naar een elektrisch voertuig: de verbrandingsmotor die het meeste geluid produceert verdwijnt en het geluid van rollende banden is beter waarneembaar.
Daarom vermindert onze innovatieve MICHELIN Acoustic technologie, die in sommige van onze banden aanwezig is, het geluidsniveau dat in de auto wordt waargenomen met 20%(1), waardoor uw rijervaring veel aangenamer wordt, vooral op de snelweg.
Het derde kenmerk dat specifiek is voor elektrische auto's is de batterij en de actieradius, waarmee rekening moet worden gehouden, vooral bij lange ritten. Banden dragen bij aan het elektriciteitsverbruik door hun rolweerstand. Zoals we later zullen zien, zijn onze banden zeer efficiënt op dit gebied.