Hebben elektrische auto's speciale banden nodig? 

Ontdek alles wat u moet weten over banden voor elektrische auto's, hoe deze verschillen van de banden van een standaard voertuig en hoe de juiste banden bijdragen aan het bereik, energieverbruik en de algehele rijervaring.

Waarom moeten banden voor elektrische auto's en standaardbanden anders zijn? 

Elektrische auto’s zijn zwaarder door hun accu's. Daarom hebben ze banden nodig die extra gewicht kunnen dragen. Waar de accu van een elektrische auto de energie opslaat, is het de elektrische motor die zorgt voor het directe koppel (en geen geluid in de auto!). Bij een elektrisch voertuig heeft u, zodra u het gaspedaal indrukt, direct 100% van het vermogen van het voertuig. Dit betekent dat de gewichtsoverdracht scherper is, veel intensiever dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. Dit is ook van invloed op de slijtage van de banden.

Om hier rekening mee te houden, ontwerpt Michelin de banden voor elektrische auto's anders, vooral in de structuur van de banden en de materialen.

De tweede factor die vereist dat banden voor elektrische auto's verschillen van standaardbanden, is geluid. Maar een elektrische auto is toch stil? Zonder het geluid van een verbrandingsmotor is het geluid van de banden op het wegdek veel beter hoorbaar in een elektrische auto. Fabrikanten moeten daarom banden maken die veel stiller zijn. Waardoor het waargenomen geluid in het interieur wordt verminderd.

Een voorbeeld: als er in een orkest tegelijkertijd een drumstel en fluit worden bespeeld, hoort u voornamelijk de drums. Maar als het drumstel stopt, komt het geluid van de fluit duidelijker naar voren. Hetzelfde gebeurt bij het overschakelen naar een elektrisch voertuig: de thermische motor die het meeste geluid produceert, valt weg en het geluid van de banden op de weg is duidelijker hoorbaar.

Om deze reden zijn de MICHELIN Pilot Sport EV (EV=Elektrisch Voertuig) banden uitgerust met de innovatieve Michelin Acoustic-technologie die het waargenomen geluidsniveau met 20% vermindert. (1)

De derde factor die specifiek is voor elektrische auto's is het accubereik en het risico op stilvallen, vooral tijdens langere reizen. Door de rolweerstand dragen banden bij aan het elektriciteitsverbruik, maar ook aan het accubereik.

De MICHELIN e.PRIMACY banden stimuleren de overgang naar elektrische mobiliteit. Zijn rolweerstandprestatie in de markt voor premium vervangingsbanden verbetert de energie-efficiëntie van een elektrisch voertuig. Hierdoor wordt het bereik vergroot met naar schatting 7% of ongeveer 30 km, voor een voertuig met een bereik van 400 km, vergeleken met andere banden in zijn categorie (2)(3)

Hoe verbeteren banden voor elektrische auto's het accubereik?  

liv mich pilotsportev closeup master v04 njo

Uw auto uitrusten met banden voor elektrische auto's zorgt voor een optimaal accubereik.

Hoe verbeteren banden het bereik? Houd er rekening mee dat u een object energie moet geven om het te verplaatsen. En tussen de ontvangen hoeveelheid energie en de energie teruggeven in de vorm van verplaatsing, is er altijd sprake van verlies omdat het object over de grond wrijft. Dit wordt rolweerstand genoemd.

Een van de doelstellingen van bandenfabrikanten is om dit energieverlies te beperken om zo de energie-efficiëntie te optimaliseren en onnodig energieverbruik te verminderen. En, als het om elektrische voertuigen gaat, hoe meer energie wordt geoptimaliseerd, hoe meer bereik het voertuig heeft!

Bij het kiezen van uw banden kunt u het bandenlabel controleren om de laagste rolweerstand te krijgen en te profiteren van de prestaties van de band om langer te kunnen rijden met één keer opladen

Veroorzaken elektrische voertuigen meer bandenslijtage?

De grootste factor voor elektrische auto's, in vergelijking met normale auto's, is de dynamische lastoverdracht en het remkoppel dat is gekoppeld aan dit specifieke type motor. Dit is een uitdaging voor bandenfabrikanten omdat de massa en de koppeltoename banden vereisen met meer laterale stijfheid (stijfheid in bochten) om het rijgevoel op een goed niveau te houden, met veel grip om acceleratie mogelijk te maken en met een lange levensduur om slijtage te weerstaan, kilometer na kilometer.

Het gewicht van de accu is een belangrijk punt voor elektrische sportwagens. Als u een krachtige elektromotor hebt, hebt u een sterke accu nodig en dit resulteert in meer gewicht. 400 kg is het gemiddelde gewicht van een accu in een elektrische sportwagen.

Tegenwoordig stellen autofabrikanten twee soorten elektrische voertuigen voor:

  • Gewone voertuigen die naar elektrisch worden omgebouwd
  • Gloednieuw platform


In geval van een gewoon voertuig dat wordt omgebouwd, verandert de bandenmaat meestal niet veel in vergelijking met ICE (Internal Combustion Engine = interne verbrandingsmotor). Slijtage kan daarom sneller optreden dan in geval van ICE.

Voor een gloednieuw platform wordt vanaf het begin rekening gehouden met massa en koppel. De bandenmaat wordt aangepast en is meestal behoorlijk groter dan bij de vergelijkbare ICE. Slijtage zal vergelijkbaar zijn met ICE.

Waarom zijn er verschillende bandenopties voor elektrische voertuigen? 

Het is cruciaal om de juiste banden voor een elektrische auto te hebben, afhankelijk van het type. Een band moet reageren op verschillende rijvereisten. Een bestuurder van een sportwagen wil snel kunnen accelereren, een geweldige koppeloverdracht en grote precisie aan het stuur. Een bestuurder van een sedan is meer op zoek naar veiligheid en rijcomfort.

Michelin heeft twee series specifieke banden voor elektrische auto's ontwikkeld: MICHELIN Pilot Sport EV en MICHELIN e·Primacy. Elk gamma biedt verschillende prestatiewaarden, afhankelijk van wat u zoekt. 

Hoe verleng ik de levensduur van de banden van mijn elektrische auto?

4w rt tire michelin pilot sport ev en product in use nosignature 16 slash 9

Net als bij alle andere banden, zijn er twee manieren waarop u de banden voor uw elektrische auto kunt beschermen en zo de levensduur kunt optimaliseren: onderhoud en rijgedrag.

Het onderhoud van banden voor elektrische auto's omvat het controleren van de spanning, uitlijning en slijtage. Dit type banden heeft de neiging om aan de binnenrand van de band van een elektrische auto te slijten. Daarom moet dit regelmatig worden gecontroleerd. De bandenspanning moet ook worden aangepast aan de belasting.

Maar hoe kom ik erachter wat de ideale bandenspanning is? Dat is simpel! Auto's krijgen een sticker van de fabrikant die de aanbevolen bandenspanning aangeeft voor specifieke maten autobanden. Er worden ook aanbevelingen gedaan naargelang de auto beladen is of niet.

Eco-driving is een uitdrukking die we tegenwoordig steeds vaker horen, en terecht. Met als doel het energieverbruik te verminderen, maximaliseert de juiste rijstijl niet alleen het bereik van een elektrisch voertuig, maar optimaliseert ook de kwaliteit en prestatie van de banden.


Samengevat is vooral het rijgedrag van belang. Trek rustig op en rem zacht en regeneratief. Neem bochten voorzichtig. Dat is de beste manier om het accubereik en de levensduur van de banden van elektrische auto's te vergroten. 

Tot slot, hoewel het altijd een goed idee is om uw elektrische auto uit te rusten met banden die er speciaal voor zijn gemaakt, weet dan dat ook onze banden die niet specifiek hiervoor ontwikkeld zijn, ook zeer efficiënt zijn voor elektrische voertuigen! Uiteindelijk zijn we er zeker van dat u met behulp van uw bandenspecialist en debandenkiezer van Michelin de juiste banden vindt die bij uw auto en rijgedrag passen.

Vind uw perfecte Michelin band in een paar seconden

WETTELIJKE VERMELDINGEN

(1) Interne geluidsmetingen, uitgevoerd in 2016 met afmetingen 245/45 R19 op een KIA Cadenza. Geluidsniveau gemeten in het bereik 170-230 Hz. Resultaten kunnen verschillen afhankelijk van voertuig, bandenreeks en -afmetingen, snelheid en wegomstandigheden.

(2) - De categorie MICHELIN e.PRIMACY-banden wordt gedefinieerd als die van premium zomerbanden zoals de merken CONTINENTAL, GOODYEAR, BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP. Deze banden zijn niet op maat gemaakt voor een eerste montagetoepassing (d.w.z. niet ontworpen om specifieke doelen voor autofabrikanten te behalen), maar dit zijn banden die bij verkooppunten kunnen worden aangeschaft.


(3) - Intern onderzoek naar rolweerstand uitgevoerd in oktober 2020, met afmeting 255/45 R19, met een vergelijking tussen MICHELIN Pilot Sport EV (6,7kg/t) versus MICHELIN Pilot Sport 4 SUV (8,8 kg/t). Voor een elektrisch voertuig met een massa van 2151 kg en een actieradius van 540 km, zorgt dit verschil van 2,1kg/t voor een winst van meer dan 60 km, oftewel meer dan 10% van het oorspronkelijke bereik.


(2) - Vergroot accubereik EV’s en CO₂-vermindering – In nieuwstaat genereert de MICHELIN e.PRIMACY gemiddeld 2 kg/t minder rolweerstand dan concurrenten, wat gelijkstaat aan een vermindering in brandstofverbruik van tot 0,21 liter/100 km, wat gelijkstaat aan een winst in CO₂-uitstoot van tot 5 g voor een VW Golf 7 1.5 TSI, wat gelijkstaat aan een winst van tot 7% in autonomie voor een VW e.Golf.