Autobandenrecycling

Heeft u er ooit bij stilgestaan wat er gebeurt met uw oude banden nadat u ze heeft laten vervangen? Hieronder bekijken we hoe autobandenrecycling in zijn werk gaat en hoe Michelin bandenrecycling bevordert en tegelijk voortdurend probeert om de milieu-impact van zijn eigen producten te verkleinen.

Kunnen autobanden worden gerecycled?

Of u nu dagelijks met de auto naar uw werk gaat of grote afstanden aflegt in het weekend, na verloop van tijd gaan uw banden slijtage vertonen. Zodra de profieldiepte van 1,6 mm is bereikt, is het belangrijk de banden te vervangen om maximale veiligheid op de weg te verzekeren én te voldoen aan de wettelijke voorschriften.

Soms is het nodig ze eerder te wisselen, zo bijvoorbeeld in het geval van een beschadigde of lekke band. Het verwerken van afgedankte autobanden komt wereldwijd per jaar neer op zo’n 30 miljoen autobanden [1] die worden vervangen en mogelijk weggegooid!

Maar wat als wij u vertellen dat autobanden kunnen worden gerecycled? De bandenindustrie is momenteel één van de meest geavanceerde sectoren wat betreft het verwerken van afgedankte producten. Ongeveer 88% [2] van de afgedankte banden worden momenteel ingezameld. Het merendeel daarvan wordt gerecycled: een knappe prestatie, zeker als u bedenkt dat slechts 14% van alle plastic verpakkingen [2] wordt omgezet in een nieuw product.

Nog voor de eigenlijke bandenrecycling onderneemt Michelin bij elke stap in de levenscyclus van de band actie om de gevolgen voor het milieu te verkleinen.

tyrelife nl

Waar worden autobanden van gemaakt?

Ze zien er misschien weinig bijzonder uit, maar autobanden bestaan uit wel meer dan tweehonderd verschillende materialen. Zo onderscheiden we natuurlijk en synthetisch rubber, roet en silica, versterkende vulmiddelen, stalen en textiele versterkingen, en chemische stoffen.

Hoe ziet de structuur van een autoband eruit?

De meeste autobanden bestaan uit verschillende lagen, waardoor het recyclingsproces van banden nog ingewikkelder wordt. Producenten als Michelin werken daarom voortdurend aan innovatieve, nieuwe methodes en technologieën om de verschillende elementen te kunnen hergebruiken. In deze bandenlagen zitten vaak synthetisch rubber, textielvezeldraden, metalen draden en meer.

gettyimages westend61

Hoe zit het proces van bandenrecycling in elkaar?

De recycling van rubberen banden begint vaak bij de bandenspecialist of dealer, als u auto langsbrengt om uw oude versleten banden te laten vervangen.

U kunt uw banden ook naar een recyclingbedrijf voor banden of de milieustraat brengen. Het aantal banden dat u er kwijt kunt, is mogelijk wel beperkt en misschien moet u ervoor betalen.

Michelin levert actief een bijdrage aan de ontwikkeling van de bandenrecycling-industrie en is betrokken bij bandeninzamelingssystemen in vele landen over de hele wereld.

De Michelin Groep investeert in bandenrecycling en ontwikkelt in samenwerking met zijn partners innovatieve, baanbrekende technologieën om versleten banden of afval te verwerken tot ruwe grondstoffen.

Enviro: een pyrolysetechnologie gebruikt voor het terugwinnen van materialen als roet, oliën en gas.
Lehigh-technologieën: een technologie waarbij afgedankte rubberen producten worden verwerkt tot gemicroniseerde rubberen producten.
• Michelin coördineert of draagt bij aan onderzoeksprogramma’s zoals BlackCycle. Hier wordt geprobeerd om een volledige waardeketen op te zetten: van de toevoer van afgedankte banden tot secundaire grondstoffen (met 7 industriële partners, 5 onderzoeks- en technische organisaties (RTO’s) en een innovatiecluster in 5 landen).

End-of-life recycling solution

Bandenrecycling bij u in de buurt

Neem contact op met uw gemeente voor meer informatie over bandenrecycling bij u in de buurt. In sommige landen zijn online databases beschikbaar waarin u het dichtstbijzijnde recyclingcentrum kan vinden die de geschikte faciliteiten hebben om afgedankte autobanden te verwerken.

Nieuwe autobanden nodig? Vind een MICHELIN-bandenspecialist bij u in de buurt:

banner dealer locator

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Auto
  • Auto
  • Moto
Auto
  • Auto
  • Moto
Mijn locatie

Waarom is autobandenrecycling belangrijk?

De verwerking van afgedankte autobanden via recycling of autobandenrecycling is maar één van de vele manieren om samen de milieubelasting van een band, van bij het productieproces tot het afgedankte product, te verkleinen.

Michelin gaat bij het ontwerp uit van een ecologische aanpak om de milieubelasting van de banden bij iedere fase van zijn levensduur te beperken: van de aanvoer van de grondstoffen en de productie, tot de gebruiks- en de recyclingfases.

Als onderdeel van zijn All-Sustainable-aanpak zorgt Michelin in samenwerking met andere belanghebbenden en partners in de industrie ervoor dat bandenrecycling wordt gestimuleerd. Tegelijk probeert het bedrijf om de milieubelasting van de producten te verkleinen. Michelin streeft ernaar om tegen 2050 banden te ontwikkelen die volledig gemaakt zijn van duurzame materialen. Tegelijkertijd wil het bedrijf in 2030 de energie-efficiëntie van banden met 10% verbeteren ten opzichte van 2020.

Maar daar houdt het niet bij op. Michelin optimaliseert ook de logistiek van het transport, ontwerpt banden die minder brandstof en energie verbruiken, zoals de MICHELIN e.PRIMACY-band, en werkt samen met andere producenten om geavanceerde nieuwe recycling-processen te ontwikkelen die helpen om afval te transformeren in grondstoffen.

Deze circulaire-economie-aanpak wordt gekenmerkt door de 4R’s van Michelin: Reduce (Verminderen), Reuse (Hergebruiken), Recycle (Recyclen) en Renew (Vernieuwen).

mfp 4r schema horizontal nl

Door meer bewustzijn te creëren en de milieu-impact van afgedankte banden helpen te beperken, draagt Michelin bij aan de verdere ontwikkeling van de bandenrecyclingsector over de hele wereld. In Chili bouwt Michelin bijvoorbeeld zijn eerste bandenrecyclingfabriek voor grondverzetmachines. Hier wordt een ‘end-to-end’-beleving geboden: oude banden worden hier verzameld en gebruikt voor het maken van nieuwe producten.

Lees meer op michelin.com over de duurzaamheids- en mobiliteitsstrategie van de groep, die Michelin tot één van de meest innovatieve, verantwoordelijke en uitstekend presterende bedrijven wereldwijd maakt op het gebied van zijn economische, sociale, maatschappelijke en milieuverantwoordelijkheden.

BRONNEN

[1] Bron: Onderzoek Deloitte – TIP 2019 – 45 landen

[2] “Global ELT Management – A global state of knowledge on regulation, management

systems, impacts of recovery and technologies”, WBCSD & Tyre Industry Project

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website