
Wat zijn runflat banden?
Wat zijn runflat banden?
Runflat of run flat banden, RFT band, run on flat band, lekvrije band, Zelfdragende band, extended mobility band, zero pressure band, ZP, EMT, SST, ROF, BSR, ... Misschien bent u een van deze termen al eens tegengekomen zonder echt te weten wat ze betekenen. Sinds enkele jaren wordt de runflat-technologie vooral gebruikt voor sport- en premium voertuigen als oplossing voor het risico op ongevallen veroorzaakt door een plotselinge lekke band.
Lees verder om meer te weten te komen van MICHELIN.
Een runflat band is ontworpen met verstevigde zijkanten die het gewicht van de auto helpen ondersteunen en die ervoor zorgen dat de band kan blijven rijden na spanningsverlies. Ze zorgen ervoor dat de band enige tijd voldoende stabiliteit behoudt, waardoor automobilisten niet stil komen te staan aan de kant van de weg terwijl ze wachten op hulp en ze op eigen gelegenheid de dichtstbijzijnde garage kunnen bereiken.
Het kopen van lekbestendige banden geeft u meer comfort en gemoedsrust. In de praktijk hoeft u een lekke band niet meer langs de weg te wisselen. U moet echter wel begrijpen dat u de lekke band niet kunt negeren en niet lang door kunt blijven rijden. Het is absoluut noodzakelijk dat u meteen een bezoek brengt aan een garage of bandenbedrijf.
Automobilisten moeten kunnen zien of er een set runflat banden op hun auto is gemonteerd aan de hand van de codering op de zijwand van de banden.
De markering van runflat banden verschilt per bandenfabrikant.
De runflat banden van MICHELIN die te koop worden aangeboden bevatten de code 'ZP' of ‘EMT’:
- ZP staat voor ‘Zero Pressure’ of Spanning Nul
- EMT staat voor ‘Extended Mobility Tyre’ of een band met uitgebreide mobiliteit
Automobilisten met runflat banden onder hun auto kunnen hun reis voortzetten over een afstand van maximaal 80 km. Bovendien kunnen automobilisten met snelheden tot 80 km/u blijven rijden op runflat banden.
Deze cijfers kunnen variëren afhankelijk van het profiel van de band en de fabrikant. Concreet hangt uw actieradius af van de belading van uw voertuig, de buitentemperatuur en de weg.
Elke bandenfabrikant is vrij om te beslissen om runflat banden al dan niet te repareren.
Het repareren van runflat banden is technisch gezien mogelijk, maar niet in alle gevallen. Vraag professioneel advies!
MICHELIN runflat banden kunnen slechts één keer worden gerepareerd door een professional onder dezelfde voorwaarden en door dezelfde inspectie- en reparatieprocedure te volgen als bij niet-ZP-banden. Met uitzondering van de banden waar op de zijwand expliciet staat vermeld dat ze niet kunnen worden gerepareerd.
Ja, runflat banden kunnen thuis worden gemonteerd. U moet echter wel goed weten wat u doet. Dat komt omdat het een hele klus is om elke band van een velg te demonteren en er een nieuwe goed op te monteren voordat hij wordt opgepompt. Het wordt de meeste automobilisten aangeraden een bandenspecialist te zoeken die dit werk voor hen kan doen. Automobilisten kunnen heel gemakkelijk online zoeken naar 'runflat banden bij mij in de buurt'.
Als uw reserveband een runflat band is, kan deze op dezelfde manier worden vervangen als een gewone band.
Veiligheid
Comfort
Besparing
MICHELIN runflat banden mogen alleen worden gemonteerd op velgen met dubbele hump en voertuigen waarvoor de fabrikant een zelfdragende bandenmontage heeft goedgekeurd.
Michelin raadt aan om geen zelfdragende band te monteren op een voertuig dat er in eerste instantie niet mee was uitgerust (als optie of in serie) vanwege specifieke ontwerpbeperkingen (gewicht en stijfheid).
Het voertuig moet zijn uitgerust met een spanningscontrolesysteem (pressure monitoring system (TPMS)) om de automobilist te waarschuwen in geval van spanningsverlies.
Michelin raadt aan om het voertuig uit te rusten met 4 MICHELIN ZP-banden.
Gebruik onze dealer locator om runflat banden bij u in de buurt te vinden.
Of u nu runflat banden op uw voertuig wilt monteren, het is belangrijk om te weten dat er ook andere mogelijkheden zijn:
- Het gebruik van een bandenafdichtingsmiddel: deze spray, bedoeld om een lek te dichten, is de gemakkelijkste oplossing voor de omgang met een lekke band.
- Het vervangen van uw lekke band door een reserveband.
- Het gebruik van banden met een ingebouwde afdichtingstechnologie, zoals MICHELIN Selfseal.
Als er sneeuwkettingen worden gebruikt, raadt Michelin aan om kettingen met automatische spanners te gebruiken die zich beter aanpassen aan de leeggelopen band.