Wat is rolweerstand?

Rolweerstand heeft een grote invloed op de energie die nodig is om een auto te verplaatsen. Daarom is er een direct verband met brandstofverbruik voor auto’s met een verbrandingsmotor (ongeveer 20%) en de actieradius van elektrische voertuigen. Het ontwerp van de band kan helpen de rolweerstand te verminderen.

Wat is rolweerstand?

Laten we bij het begin beginnen en het hebben over het concept van rolweerstand. Zoals het woord al suggereert, refereert rolweerstand aan de weerstand die uw autoband ondervindt bij het rollen over een oppervlak. De belangrijkste oorzaken van deze weerstand zijn bandvervorming en wrijving met de grond. 

Hoe hoger de rolweerstand, hoe meer energie nodig is om die weerstand te overwinnen. Daarom heeft rolweerstand een aanzienlijke impact op het brandstofverbruik (en op hoe lang uw banden meegaan). Een 30% verhoging van  rolweerstandde genereert een  brandstofverbruik dat 3% tot 5% hoger ligt.

Meerdere aspecten hebben een effect op de rolweerstandde: bandenspanning, loopvlak, diameter, breedte of de materialen die worden gebruikt voor banden of hun constructie. Wat betreft bandenspanning bijvoorbeeld, toont onderzoek op Franse wegen (1) dat meer dan 50% van auto’s rondrijdt met een bandenspanning die minstens 0,3 bar te laag is. Dit zorgt voor een aanzienlijke toename van de rolweerstand: +6% voor een onderspanning van 0,3 bar en +30% voor een onderspanning van 1 bar. 

Rolweerstand hangt samen met verspilde energie.

Bij banden gaat het ook over grip

Rolweerstand is echter wel noodzakelijk. Een deel van de rolweerstand die wordt veroorzaakt door wrijving tussen het wegdek en de band resulteert in tractie, en grip is essentieel voor uw veiligheid. Tractie is de kracht die nodig is om beweging te genereren waarmee de band over een oppervlak kan rollen in plaats van dat deze op dezelfde plaats blijft ronddraaien.

Daarom is rolweerstand essentieel, wat niet gezegd kan worden over het verlies aan energie door de warmte die het creëert. Is het mogelijk om zowel een lage rolweerstand als een goede grip te hebben met dezelfde band?

Maak plaats voor de banden met lage rolweerstand!

Banden met lage rolweerstand, ook wel bekend als LRR banden (Low Rolling Resistance), zijn ontworpen om het verlies van energie te beperken en op die manier brandstof te besparen. Dit wordt bereikt door middel van innovaties aan alle aspecten van de band: 

- De bandenconstructie, -vorm en het loopvlakprofiel: de architectuur van de band heeft door de geometrie en aard van de interne lagen en het ontwerp van het profiel ,een enorme invloed op de hoeveelheid vervormingen die de band ondergaat, en daardoor ook op de rolweerstand.
- Het gewicht van de band: voor dezelfde vervormingen geldt hoe zwaarder een voorwerp is, hoe warmer het wordt.
- De optimalisatie van rubbermengsels en de verschillende componenten die in de band worden gebruikt: dit heeft een enorme invloed op het verminderen van de energie die door de band wordt geabsorbeerd.

MICHELIN e.PRIMACY: autobanden met lage rolweerstand

De MICHELIN e.PRIMACY is de meest efficiënte band in zijn categorie (2) wat betreft rolweerstand en combineert die uitstekende rolweerstand met goede remprestaties. Rolweerstand vertaalt zich in 3 voordelen: lager brandstofverbruik, lagere CO2-uitstoot en grotere actieradius.
Tegelijkertijd levert de MICHELIN e.PRIMACY goede remprestaties op nat wegdek en dat voor een lange periode. Zelfs na 30.000 km overtreft de band de standaard die verwacht wordt van een nieuwe band. In totaal slaagt slechts 1% van alle banden erin om dit niveau van rolweerstand (A) met deze remprestaties op nat wegdek (A/B) te combineren.

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Wat betreft brandstofverbruik, hoeveel verschil maken banden met een lage rolweerstand?

“Een band verbruikt één volle tank op vijf”, aldus Cyrille Roget, Science and Innovation Communications Director bij Michelin. “Dit is gekoppeld aan de rolweerstand van de band. En dat is niet bepaald te verwaarlozen als je denkt aan de hoeveelheden brandstof die we tanken. De juiste band kan je dus echt geld besparen.

Specifiek gezien besparen mensen die gebruikmaken van de lage rolweerstand van de MICHELIN e.PRIMACY ongeveer 0,21 liter brandstof per 100 km en ongeveer € 80 gedurende de levensduur van de band (3). De actieradius van een elektrisch voertuig wordt met ca. 7% verhoogd vergeleken met andere banden uit deze categorie, oftewel 30 km bij een geschatte actieradius van 400 km (4).

Zijn banden met een lage rolweerstand de moeite waard?

Het is niet alleen je portemonnee die profiteert van een lager brandstofverbruik dankzij banden met een lage rolweerstand. Deze banden vormen ook een stap richting milieuvriendelijker autorijden. Door bij een auto met een verbrandingsmotor het brandstofverbruik te verlagen, worden er ook minder fossiele brandstoffen gebruikt. En bij een elektrische motor wil het zeggen dat een grotere actieradius minder eist van het elektriciteitsnet, dat in Europa 40% van de energie onttrekt uit krachtcentrales die fossiele brandstoffen verbranden.

Hoe de rolweerstand van een band te achterhalen

Wanneer u een band in Europa koopt, kunt u de rolweerstand vinden op het bandenlabel. Er zijn drie parameters: de energie-efficiëntie van een band (die wat zegt over de rolweerstand), de grip van de band op nat wegdek en het geluidsniveau van de band. Vanaf 1 mei 2021 zijn deze labels vernieuwd: met classificaties van A t/m E, een nieuw pictogram voor prestaties op sneeuw/ijs en een QR-code die toegang geeft tot de bandendatabase EPREL van de EU. Meer informatie vindt u in Zo interpreteert u de Europese bandenlabels!

Wettelijke Vermeldingen

(1) Gegevens verzameld op Franse snelwegen in 2000 tijdens de operatie van MICHELIN genaamd “Fill up the air”.

(2) De categorie voor MICHELIN e.Primacy banden wordt gedefinieerd als die voor premium zomerbanden net zoals de merken CONTINENTAL, GOODYEAR,BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP. Deze banden zijn niet op maat gemaakt voor een Eerste Montage toepassing (d.w.z. niet ontworpen om specifieke doelen voor autofabrikanten te behalen), maar dit zijn banden die bij verkooppunten kunnen worden aangeschaft.
Rolweerstandtest - Op machine uitgevoerde rolweerstandtesten door Applus Idiada, op verzoek van Michelin, in juni (op nieuwe) en augustus (tot 2 mm restprofieldiepte gepolijst) 2020, in de afmeting 205/55 R16 91V, vergelijking van MICHELIN e.PRIMACY (nieuw: 5,58 kg/t en versleten: 5,13 kg/t) versus MICHELIN PRIMACY 4 (nieuw: 7,74kg/t en versleten: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nieuw: 7,17kg/t en versleten: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nieuw: 6,39kg/t en versleten: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nieuw: 8,93kg/t en versleten: 6,94kg/t) ; DUNLOP BLURESPONSE (nieuw: 7,97kg/t en versleten: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nieuw: 7,01kg/t en versleten: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nieuw: 6,96kg/t en versleten: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nieuw: 8,79kg/t en versleten: 6,97 kg/t).

(3) Bij aankoop genereert de MICHELIN e·Primacy gemiddeld 2 kg/t minder rolweerstand dan concurrenten, wat gelijkstaat aan een vermindering in brandstofverbruik van tot 0,21liter/100km, wat gelijkstaat aan een winst in CO2-uitstoot van tot 5 g voor een VW Golf 7 1.5 TSI of aan een winst van tot 7% in autonomie voor een VW e.Golf. 
Tijdens gebruik genereert de MICHELIN e·Primacy gemiddeld 1,5kg/t minder rolweerstand dan concurrenten, winst staat gelijk aan een brandstofbesparing van tot € 80. Deze winst staat gelijk aan een vermindering van tot 174 kg CO2. Gebruikswinsten worden geschat op basis van het gemiddelde van nieuwe en tot 2 mm restprofieldiepte gepolijste banden om rekening te houden met daadwerkelijke prestaties in de loop van de tijd - Alle besparingen zijn geschat op een basis van 35.000 km en een brandstofprijs van € 1,46 per liter. (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 gebaseerd op de top 10 landen voor verplaatsingen van voertuigen op nationaal en internationaal terrein - https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Daadwerkelijke brandstof- en kostenbesparingen kunnen afwijken en zijn afhankelijk van rijgedrag, voertuig en bandenspanning.

(4) Verhoogde actieradius van elektrische voertuigen en lagere CO2-uitstoot. Bij aankoop genereert de MICHELIN e.PRIMACY gemiddeld 2 kg/t minder rolweerstand dan concurrenten, wat gelijkstaat aan een vermindering in brandstofverbruik van tot 0,21liter/100km, wat gelijkstaat aan een winst in CO2-uitstoot van tot 5 g voor een VW Golf 7 1.5 TSI of aan een winst van tot 7% in autonomie voor een VW e.Golf.

Auteursrechten

Auteursrechten foto en video:
06photo / Adobe Stock
Michelin- ATALANTE - David CHAMBRIARD
Michelin

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website