EUROPEES BANDENETIKET: WAT BETEKENT HET?
EU-bandenetiket: beschrijving en markering
EU-bandenetiket in één oogopslag
De Europese Commissie heeft in 2012 het bandenetiket in Europa ingevoerd om u te helpen de slimste keuze te maken.
De richtlijn schrijft voor dat alle banden voor personenauto's, SUV's en bestelwagens een etiket moeten hebben waarop duidelijke informatie staat over de prestaties van de banden (grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en geluidsniveau).
Deze indelingsniveaus worden door de bandenfabrikanten zelf gerapporteerd aan de hand van de testresultaten waarvan de methoden op Europees niveau zijn vastgesteld.
EU-bandenetiket verbeterd
Met ingang van 1 mei 2021 zijn deze EU-bandenetiketten verbeterd. Deze veranderingen zijn vooral ingegeven door het klimaat- en energiebeleid van de Unie voor 2030, dat een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen aanmoedigt.
Hoe leest u het nieuwe EU-bandenetiket?
De nieuwe verordening voert veel veranderingen in op het etiket. Gebruik onderstaande bandenetikettengids om ze te begrijpen:
Standaard bandeninformatie
Dit deel geeft u informatie over de handelsnaam of het handelsmerk van de leverancier, de aanduiding van het bandentype, de aanduiding van de bandenmaat, de bandenklasse (d.w.z. C1, C2 of C3).
Indelingsniveaus
Een van de belangrijkste veranderingen gaat over het indelingsniveau voor rolweerstand en remmen op een nat wegdek, dat nu is teruggebracht tot 5 niveaus, beginnend bij A (meest efficiënt) tot E (minst efficiënt).
De 'grip op sneeuw'- ('3 Peaks Mountain Snow Flake') en/of de 'grip op ijs'-symbolen kunnen naast het 'rolgeluidemissie'-symbool verschijnen wanneer een band in aanmerking komt.
Energie-efficiëntie van banden
wordt gemiddeld verbruikt door banden
172 € (1)
is de gemiddelde verlaging van de brandstofkosten voor een voertuig met banden van klasse A in vergelijking met een voertuig met banden van klasse E.
De 'brandstofefficiëntie'-klassen worden gewijzigd door klasse D (voorheen leeg) te schrappen.
bv: een band die eerder als E was genoteerd op een van deze criteria wordt nu D.
Grip op nat wegdek
1 MILLISECONDE
is de remweg op een nat wegdek
De band is het enige contactpunt van de auto met de weg. Bij 80 km/u heeft hij minder dan 1 milliseconde om het voertuig te sturen, te versnellen of te remmen. De band is een belangrijk onderdeel van de voertuigveiligheid. Het doel is om grip te krijgen op de weg, ongeacht de toestand van het wegdek (slecht of goed geasfalteerd), de wegconfiguratie (recht of bochtig) of de weersomstandigheden (droog of nat).
9 m
is de gemiddelde remafstand voor een voertuig dat 80 km/u rijdt en is uitgerust met banden van klasse A, vergeleken met een voertuig met banden van klasse D (2).
De 'grip op nat wegdek'-indeling wordt gewijzigd door klasse D (voorheen leeg) te schrappen, bijv: een band die eerder als E was genoteerd op een van deze criteria wordt nu D).
Geluidsniveaus van banden
EXTERN AFROLGELUID
wordt geëvalueerd in decibel (dB)
De 3 golven zijn nu vervangen door een letter: A, B of C (3 golven = C).
Verkeersgeluid is een auditieve overlast. Voor een voertuig dat met een constante snelheid van 80 km/u rijdt, is het geluid dat door het afrollen van de band op de weg wordt voortgebracht over het algemeen luider dan het geluid van de motor. Deze rolgeluidemissies worden bepaald door het type banden en door het type wegdek.
Nieuwe pictogrammen
Scan deze code om meer informatie over de band te downloaden. Het is gekoppeld aan een Europese database (EPREL) met alle informatie met betrekking tot het bandenetiket, evenals een productinformatieblad.
3PMSF-symbool
3 Peaks Mountain Snow Flake
Banden met de markering '3PMSF' zijn de enigen die echte winterprestaties garanderen, doordat zij speciaal ontworpen zijn voor gebruik in de sneeuw en in objectieve tests aan alle eisen hebben voldaan(4)
30 m(5)
GRIP OP IJS-symbool
Remweg op ijs
Als enig contactpunt met de weg is de band van essentieel belang om uw veiligheid te bewaren op gladde wegen zoals die bijvoorbeeld in de Scandinavische landen voorkomen. Daarom worden de prestaties op ijs nu vermeld door dit nieuwe pictogram "Grip op IJs", dat de kortere remweg van dergelijke banden op ijs benadrukt.
1,4 m(6)
Bij 20 km/u heeft een ijsgrip band een remweg van minstens 1,4 m korter op het ijs dan de referentie allseasonband.(6)
Banden met grip op ijs symbool zijn speciaal ontworpen voor een wegdek bedekt met ijs en compacte sneeuw, en mogen alleen gebruikt worden in zeer strenge klimatologische omstandigheden (bv. lage temperaturen). Het gebruik van banden met grip op ijs in minder strenge klimaatomstandigheden (bv. natte omstandigheden of hogere temperaturen) kan leiden tot minder dan optimale prestaties, met name wat betreft de grip op een nat wegdek, het rijgedrag en de slijtage.
Wat kan ik nog meer doen om het brandstofverbruik en de verkeersveiligheid te verbeteren?
Milieuvriendelijk rijden
De remafstanden
moeten ook altijd in acht genomen worden. Door een veilige afstand te bewaren kunt u anticiperen en uw motorrem gebruiken om uw auto af te remmen.
De bandenspanning
moet regelmatig worden gecontroleerd (vooral vóór lange reizen) om het brandstofverbruik en de grip op een nat wegdek te optimaliseren. Lees hier hoe u uw bandenspanning kunt controleren.
Plan
uw reis en bekijk de verkeerssituatie voordat u vertrekt, dat spaart u tijd en brandstof! Probeer Via Michelin om uw route te plannen
De innovatieve geest van Michelin
De voortdurende verbeteringen van Michelin zijn erop gericht een mobiliteit te bieden die veilig, efficiënt, voor iedereen toegankelijk en groener is. De innovatie is de kern van elke band die wij maken.
'Zoals u ziet, staan milieukwesties centraal in onze strategische prioriteiten. Om zijn ecologische voetafdruk sneller te verkleinen, heeft Michelin zich ertoe verbonden de CO2-uitstoot van al zijn productie-installaties tegen 2030 met 50% te verminderen ten opzichte van 2010, met als uiteindelijk doel om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken. Michelin ontwikkelt ook oplossingen om hernieuwbare of gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricage van zijn banden en tegelijkertijd de prestaties ervan verder te verbeteren. Tegen 2030 zullen MICHELIN banden 20% energie-efficiënter zijn dan in 2010. Morgen zal alles duurzaam zijn!"
Andere artikelen die u mogelijk interesseren
Voor meer informatie over de EU-bandenetikettering
Vind de beste tips en adviezen voor uw auto
Nieuwe MICHELIN e·PRIMACY-band
(1) Gebaseerd op een besparing van 150 liter brandstof over een afstand van 40.000 km tegen € 1,15 per liter (gewogen gemiddelde). Het effect kan veranderen, afhankelijk van het voertuig en de rijomstandigheden. Prestaties gemeten volgens de testmethode die is vastgelegd in reglement VN ECE R117.
(2) Remprestaties van 80 km/u tot 20 km/u, gemeten volgens de testmethode van reglement VN ECE R117.
(3) Het geluid wordt gemeten bij een voertuig dat met uitgeschakelde motor 80 km/u rijdt, en wordt gemeten volgens de testmethode van reglement VN ECE R117.
(4) Remefficiëntietest onder winterse omstandigheden volgens de ETRTO-methode (European Tyre and Rim Technical Organisation).
(5) Gemiddeld verschil in remafstand van een winterband in vergelijking met een zomerband. Remweg op een besneeuwd oppervlak van 50 tot 0 km/u. TÜV SÜD 2013-tests, op 205/55 R16, uitgevoerd bij -5°C.
(6) Remprestaties op ijs van 20 km/u tot 5 km/u, gemeten volgens de testmethode van ISO-norm 19447.