Wanneer een band lek raakt, treedt er een korte of langere leegloopfase op tot het voertuig volledig tot stilstand komt. Wanneer er met een lekke band of met een lage bandenspanning wordt gereden, kan de algemene structuur van de band schade oplopen (verkleuring van de binnenrubberlaag, loskomen van de binnenrubberlaag, breuk van de karkaslaag).
Hoe gaat dit in zijn werk?
Wanneer u met een lage bandenspanning of een lekke band rijdt, wordt de zijwandvan de band geplet.
Hierdoor verzwakt de algehele structuur van de band, wat tot verschillende problemen kan leiden:
- Verkleuring van de binnenrubberlaag: de band loopt aan de binnenkant schade op wanneer deze wordt platgedrukt als gevolg van gebrek aan lucht (lage spanning).
- Loskomen van de binnenrubberlaag : stukjes rubber worden heet en laten los.
- Breuk van de karkaslaag waardoor de band kan klappen.
Als het karkas beschadigd is, is uw band te zwak en kan deze niet worden gerepareerd, zelfs niet als het lek in het loopvlak zit.