Bandenreparatie: is mijn band te repareren?

Hebt u onlangs een lekke band gehad? Vraagt u zich af of een bandenreparatie mogelijk is en hoe u dat in zijn werk gaat? U vindt onze antwoorden in dit artikel.

Hoe weet ik of een bandenreparatie mogelijk is?

Het eerste wat u moet weten, is dat het afhangt van waar de band lek is.

In het loopvlak:

De band is in de meeste gevallen te repareren. Tenzij het lek te groot is, is bandenreparatie meestal mogelijk. Het is echter belangrijk de band te demonter om er zeker van te zijn dat deze niet beschadigd is geraakt door het rijden met een lage bandenspanning.

In de schouderzone:

Een reparatie van een lek in deze zone van een band is niet mogelijk. De band moet worden vervangen.

In de zijwand:

De band is over het algemeen niet meer te repareren. De kans is groot dat de inrijding de gehele structuur heeft beschadigd en verzwakt.

Er is één uitzondering:
Als het snelheidssymbool op de zijwand van de band niet hoger is dan T, kan de zijwand worden gerepareerd als het gat 3 mm of minder in diameter is. Boven dit snelheidssymbool wordt een bandenreparatie sterk afgeraden om elk veiligheidsrisico te vermijden.

In welk geval is een lek in het loopvlak van een band niet te repareren?

Wanneer een band lek raakt, treedt er een korte of langere leegloopfase op tot het voertuig volledig tot stilstand komt. Wanneer er met een lekke band of met een lage bandenspanning wordt gereden, kan de algemene structuur van de band schade oplopen (verkleuring van de binnenrubberlaag, loskomen van de binnenrubberlaag, breuk van de karkaslaag).

Hoe gaat dit in zijn werk?

Wanneer u met een lage bandenspanning of een lekke band rijdt, wordt de zijwandvan de band geplet.

Hierdoor verzwakt de algehele structuur van de band, wat tot verschillende problemen kan leiden:

  • Verkleuring van de binnenrubberlaag: de band loopt aan de binnenkant schade op wanneer deze wordt platgedrukt als gevolg van gebrek aan lucht (lage spanning).
  • Loskomen van de binnenrubberlaag : stukjes rubber worden heet en laten los.
  • Breuk van de karkaslaag waardoor de band kan klappen.


Als het karkas beschadigd is, is uw band te zwak en kan deze niet worden gerepareerd, zelfs niet als het lek in het loopvlak zit.

Bandenreparatie: 3 methoden

Er zijn drie manieren om een band te repareren:

  • Met een PRP, ook wel bekend als een 'paddenstoel': deze manier van bandenreparatie, uitgevoerd door een specialist, is het beste voor de kwaliteit van de band. De specialist demonteert de band van het wiel, onderzoekt de binnenkant op beschadigingen, boort het gat verder uit, brengt de PRP van binnenuit aan en lijmt dit vast zodat een volledige afdichting wordt verkregen.
     
  • Met een veter: de veter wordt van buitenaf in de band gestoken. Deze manier van bandenreparatie wordt echter sterk ontraden omdat hierbij de binnenkant van de band na een rit met te lage spanning of met een lekke band niet wordt gecontroleerd en eventuele schade niet wordt beoordeeld.
     
  • Met een pleister: deze manier is te vergelijken met de reparatie van de binnenband van een fiets. Ook dit type reparatie wordt niet aanbevolen omdat wel de binnenkant wordt afgedicht, maar er geen afdichting plaatsvindt tussen het loopvlak en het binnenrubber. Er bestaat dus een risico op binnendringen van water en oxidatie van de (gedeeltelijk metalen) lagen. Als dergelijke schade optreedt, kan de band barsten.

Bandenreparatieset: kan een band hiermee goed worden gerepareerd?

Een bandenreparatieset bestaat over het algemeen uit reparatiespray voor lekke banden, waarmee het gat wordt gevuld door schuim in de band te spuiten, of een tool om het gat van buitenaf te kunnen vullen.

Michelin raadt af om uw band met deze methoden permanent te repareren, omdat er hierbij geen controle van de binnenkant van de band plaatsvindt, waardoor u aan de bovengenoemde risico's kunt worden blootgesteld.

Bij een lekke band is het ook raadzaam om het wiel te verwisselen en vervolgens de lekke band naar een specialist te brengen en te laten onderzoeken.
Als u geen reserveband hebt of als die niet bruikbaar is, bel dan een wegenwacht of servicedienst om uw voertuig naar de dichtstbijzijnde garage te laten vervoeren.

Als geen van beide mogelijk is, gebruik dan de bandenreparatieset als laatste redmiddel. Dit type reparatie kan alleen tijdelijk van aard zijn, zodat u in ieder geval naar de dichtstbijzijnde garage kunt rijden, waar de specialist kan beoordelen of de band kan worden gerepareerd of moet worden vervangen.

map search desktop

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Auto
  • Auto
  • Moto
Auto
  • Auto
  • Moto
Mijn locatie

Bandenreparatie door een specialist

Een doeltreffende bandenreparatie is een technische handeling waarvoor specialisten een opleiding hebben gevolgd. Zij weten hoe zij de binnenkant van de band moeten onderzoeken en bepalen of deze te repareren is.

tyre repair step 3

Er wordt van binnen naar buiten een 'paddenstoel' reparatieplug in het gat gestoken.

tyre repair step 4

Vervolgens wordt het uitstekende deel eraf gesneden.
Het gat is dan opgevuld en de afdichting is optimaal.

tyre repair step 1

Nadat ze de exacte plaats van het lek hebben gevonden, wordt het voorwerp verwijderd.

tyre repair step 2

Het gebied in de band wordt schoongemaakt en er wordt een product op het desbetreffende gebied aangebracht.

Is het veilig om een lekke band te repareren?

114132666 comp

Er wordt soms met hoge snelheden gereden. Daarom is het belangrijk dat lekke banden goed worden gerepareerd om uw veiligheid te waarborgen.

Een bandenreparatie is alleen veilig als deze goed wordt uitgevoerd en daarom is het belangrijk dat u dit door een specialist laat uitvoeren. Als na onderzoek blijkt dat de band kan worden gerepareerd, monteert de specialist de juiste reparatieplug in het gat en krijgt u een band die even goed presteert als voor het lekraken.

Als de band niet beschadigd is door een lek, is de levensduur precies dezelfde als wanneer de band niet lek zou zijn geraakt.

Kunnen alle soorten banden worden gerepareerd?

Sommige banden zijn ontworpen voor specifieke behoeften. Deze banden hebben specifieke kenmerken en u kunt zich afvragen hoe het met de repareerbaarheid van deze banden is gesteld.

1 - Acoustic banden:

Deze bevatten een speciale schuimring die het geluid van de band vermindert wanneer deze afrolt.
Dit type band kan op dezelfde manier worden gerepareerd als een gewone band.
Sommige fabrikanten rusten bepaalde voertuigen niet uit met een reserveband en kiezen er in die gevallen voor banden te monteren die lekbestendiger zijn:

2 - Zelfdichtende banden:

Deze banden zijn alleen in het loopvlak zelfherstellend.
Bij een lek dicht zelfdichtend rubber het gat vanzelf.
Dit type band kan op dezelfde manier worden gerepareerd als een gewone band.
Als zelfdichtende banden beschikbaar zijn in de door de fabrikant van uw voertuig opgegeven afmetingen, kunt u ervoor kiezen dit type banden te monteren.

3 - Runflat banden:

Deze banden maken het mogelijk om na een lekke band door te rijden naar de dichtstbijzijnde garage zonder de binnenkant van de band te beschadigen.
Bij Michelin zijn runflat banden gemarkeerd met de aanduiding 'ZP' (Zero Pressure) en/of 'EMT' (Extended Mobility Tyres).
Runflat banden kunnen één keer worden gerepareerd.

Vind uw perfecte Michelin band in een paar seconden