Auto banner uitlijning checken tips en adviezen

Wieluitlijning, wielbalancering: wanneer moet ik dit laten doen?

Tips en adviezen auto

Onjuiste wieluitlijning of wielbalancering kan invloed hebben op uw veiligheid en op de levensduur van uw banden, wat tot kosten leidt die eigenlijk kunnen worden voorkomen. 

In dit artikel bespreken we uitgebreid wat wielbalancering inhoudt en wanneer dit moet worden uitgevoerd. We kijken ook naar de gevolgen van een onjuiste wieluitlijning en hoe dit kan worden opgelost.  

Wielbalancering

Wat is wielbalancering?

Als we het hebben over wielbalancering, hebben we het eigenlijk over het band/wiel combinatie. Een wiel kan uit balans raken wanneer een gebied van de band of velg zwaarder of lichter is dan de andere gebieden. Deze onevenredig verdeelde massa veroorzaakt een onbalans. 

Wielbalancering is een ingreep waarbij een compensatiegewicht op het wiel wordt aangebracht om zo het evenwicht te herstellen en de rotatie te optimaliseren.

Hoe raken wielen uit balans?

Wanneer banden worden gemonteerd, is de band of het wiel vaak een klein beetje uit balans. Deze effecten kunnen samen de dynamische onbalans vergroten. Daarom moet er elke keer dat uw banden worden vervangen of opnieuw worden gemonteerd een dynamische balancering worden uitgevoerd.

De balancering en de montage zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De professional voert dit systematisch uit wanneer hij of zij uw banden monteert.

Waarom is wielbalancering belangrijk?

Als de onbalans in de band/wiel combinatie groot genoeg is, kan dit bij bepaalde snelheden trillingen in de ophanging en voertuigstructuur veroorzaken. Zulke trillingen zijn niet alleen onaangenaam bij het rijden, maar versnellen ook de slijtage van het loopvlak en van de andere onderdelen van de ophanging van uw voertuig. Voortijdige slijtage leidt tot hogere kosten omdat de band eerder vervangen moet worden.

Met een ielbalanceringw voorkomt u het ongemak van oncomfortabele trillingen in de auto en vermijdt u de voortijdige uitgaven die komen kijken bij het vervangen van een onregelmatig versleten band.

Hoe weet ik dat mijn wielen niet in balans zijn?

Het belangrijkste signaal is wanneer u trillingen tijdens het rijden opmerkt die erg oncomfortabel zijn.Deze trillingen kunt u opmerken in het wiel, de vloer, het dashboard of de stoelen.

Soms kunt u de onbalans bijvoorbeeld alleen voelen wanneer u bepaalde snelheden bereikt die natuurlijke trillingsfrequenties in de ophangingssystemen en voertuigstructuur vertegenwoordigen.

Wanneer moet ik mijn wielen laten balanceren?

Bij het monteren van een band wordt er altijd een balancering uitgevoerd.Als uw wiel de stoeprand heeft geraakt, dan kan dit de velg hebben beschadigd en moet het wiel misschien opnieuw worden gebalanceerd. Als u twijfelt, laat het dan controleren door een professional.

Hoe wordt de wielbalancering uitgevoerd?

De professional gebruikt een balanceermachine om te achterhalen welke zones van de band/wiel combinatie niet in balans zijn. Vervolgens plaatst men gewichten op de buiten- of binnenkant van de velg, in de gebieden die de machine heeft vastgesteld, om de onbalans te compenseren.
- Op stalen wielen: de professional slaat gewichten in de velghoorn.
- Op lichtmetalen wielen: de professional plaatst gewichten met plakstroken achter de spaken om het wiel niet te beschadigen.

Wielbalancering bij mij in de buurt

Als u trillingen heeft opgemerkt of als u uw banden wilt vervangen, dan kunt u de Dealer Locator gebruiken om een professional bij u in de buurt te vinden.

Wieluitlijning

Wat is wieluitlijning?

In tegenstelling tot balancering, wat normaal gesproken over de band/wiel combinatie gaat, heeft uitlijning te maken met de voertuigophanging. Het uitlijnen van uw voertuigophanging wil zeggen dat de wielhoeken worden gecorrigeerd aan de hand van de specificaties van de voertuigfabrikant. Hierbij gaat het ook om het corrigeren van de uitlijning en van het camber (wielvlucht) van uw voertuig, zoals hieronder meer in detail wordt besproken. Dit is een ingewikkelde ingreep die door een specialist moet worden uitgevoerd.

Hoe weet ik of mijn wielen verkeerd zijn uitgelijnd?

De onregelmatige of voortijdige slijtage van uw banden kan erop wijzen dat er iets mis is met de uitlijning.

Als u bijvoorbeeld opmerkt dat de schouder van de band meer versleten is dan de rest, dan is het erg belangrijk om de uitlijning van uw voertuigophanging te laten controleren en indien nodig te laten corrigeren.

Op deze afbeeldingen worden de betroffen zones van de band aangegeven:

Onregelmatige bandenslijtage geeft aan dat wieluitlijning nodig is

(1) Bramen met uitstekende randen duiden op een onjuiste uitlijning.
(2) Snellere slijtage aan één kant van het loopvlak (binnen- of buitenkant) kan duiden op een onjuiste afstelling van het camber

Een onjuiste uitlijning kan leiden tot:

•    gewijzigd voertuiggedrag, met name een slechtere wegligging waardoor de veiligheid van u en uw passagiers in gevaar komt (het voertuig trekt naar één kant van de weg).
•    voortijdige slijtage van uw banden, waardoor ze eerder moeten worden vervangen
•    buitensporig brandstofverbruik.

Hoe kan de wieluitlijning uit balans raken?

Een onjuiste uitlijning kan ontstaan nadat u een stoeprand raakt, door een gat in de weg rijdt of bij ernstigere situaties zoals een ongeval.

Waarom is het belangrijk om de wieluitlijning te corrigeren?

Een goed gecorrigeerde wieluitlijning optimaliseert de rijprestaties van het voertuig en verlengt de levensduur van banden.

Daarnaast bespaart u ook kosten, omdat:

•    uw banden langer meegaan
•    u minder brandstof verbruikt

Hoe corrigeer ik de uitlijning van mijn wielen?

Dit moet worden uitgevoerd door een professional die over het juiste gereedschap beschikt. Hij zal de noodzakelijke aanpassingen doorvoeren aan de hand van de aanbevelingen van de fabrikant, om zo het voertuiggedrag te optimaliseren.

Tijdens de geometriecontrole worden er verschillende afstellingen gecontroleerd, waaronder ook de evenwijdigheid en het camber die beide een rechtstreekse invloed hebben op de levensduur van de banden.

1/ Toespoor en uitspoor

Toespoor en uitspoor verwijst naar de wielen op dezelfde as.

Links: de voorwielen hebben ‘toespoor’: ze wijzen naar binnen toe.
Rechts: de voorwielen hebben ‘uitspoor’: ze wijzen naar buiten toe.

wheel alignment
parallelisme

Links:In landen waar mensen links rijden, vindt het tegenovergestelde plaats. De berijder compenseert door naar rechts te sturen, waardoor de rechterband sneller slijt. 

Rechts: In landen waar mensen rechts rijden, trekt de bolling van de weg de auto’s naar rechts. Daarom stuurt de berijder ietwat naar links om dit te compenseren. In dit geval zal de linkerband sneller slijten.

2/ Camber (wielvlucht)

Het camber is de hoek van het wiel ten opzichte van de loodlijn, gezien vanaf de voorzijde van het voertuig.

Links: Links een negatief camber.

Rechts:Rechts een positief camber.

camber

Als deze hoek te groot is, slijt de band onregelmatig.

- Bij een positief camber beweegt de bovenkant van het wiel weg van het voertuig. Bij een buitensporig positief camber slijt de band aan de buitenschouder.

- Bij een negatief camber helt de bovenkant van het wiel naar het voertuig toe. Bij een buitensporig negatief camber slijt de band aan de binnenschouder.

De camberhoek wordt voor elk voertuig gecontroleerd en gecorrigeerd om de band zo plat mogelijk op de grond te houden in rechte lijnen en in bochten. Als het verschil van de camberhoeken tussen de voorwielen te groot is, dan zal het voertuig de neiging hebben om naar één kant trekken.

Wanneer moet ik mijn wieluitlijning laten controleren?

Het wordt aanbevolen om uw wieluitlijning te laten controleren wanneer u een onregelmatige slijtage van uw banden opmerkt, als u veranderingen vaststelt bij het rijden of sturen en wanneer u nieuwe banden heeft laten monteren.

De bandenslijtage wordt gecontroleerd tijdens de technische inspectie van uw voertuig. Als er ongewone slijtage door de monteur wordt opgemerkt, kan hij adviseren om de uitlijning te laten controleren.

microsoftteams image 10

Wieluitlijning bij mij in de buurt

U kunt onze dealer selector gebruiken: deze helpt u een bandenspecialist in de buurt te vinden.

map search desktop

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Auto
  • Auto
  • Moto
Mijn locatie
Zoeken
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website