De wettelijke minimale profieldiepte

Een autoband is ontworpen om te voldoen aan prestatie-eisen. Maar vanaf een bepaald slijtageniveau moet de band vervangen worden. Waarvoor dient het loopvlak? Tot welk niveau van slijtage blijft de band functioneel? En wat is de wettelijke minimale profieldiepte voor het vervangen van uw banden? Vind hier alle antwoorden op uw vragen.

De prestaties van een band

Tot de belangrijkste functies van een band behoren het draagvermogen en de mogelijkheid om de auto te laten versnellen, remmen en sturen. De bandenkeuze hangt ook af van de prestaties die u ervan verwacht, wat dan weer bepaald wordt door het gebruik dat u van de banden maakt.

Het is de manier waarop een band is ontworpen waardoor hij onder bepaalde omstandigheden beter presteert dan andere. En om tot deze specifieke prestaties te komen, speelt het loopvlak een beslissende rol.

De groeven in het loopvlak zijn essentieel voor het goed functioneren. Afhankelijk van hun ontwerp, zijn ze meer effectief bij bepaalde omstandigheden, in sneeuw en op droge of natte wegen.

De profieldiepte van de band speelt ook een belangrijke rol bij de prestaties. Op nat wegdek is het bijvoorbeeld belangrijk dat het water kan worden afgevoerd. Zo wordt gezorgd dat de band contact houdt met het wegdek en treedt het aquaplaningeffect pas op bij hogere snelheden.

tyre tread water

Wat is de profieldiepte van een nieuwe band?

Dit is afhankelijk van de band en de keuze van de fabrikant. Wel is het belangrijk om te weten dat voor een lange levensduur van de band het profiel diep genoeg moet zijn.

Echter, als het profiel te diep is, vraagt dit te veel energie tijdens het rijden, brandstof dus, door de hitte die vrijkomt wanneer het rubber vervormt. 
Dit is waarom bij het ontwerp van de profieldiepte van de band geprobeerd wordt de juiste balans tussen de levensduur en het brandstofgebruik gerelateerd aan de banden te vinden.

Wat is de wettelijke minimale profieldiepte?

De minimale profieldiepte is 1,6 mm. Dit betekent dat u de banden moet vervangen zodra ze deze limiet hebben bereikt. Zo brengt u uw veiligheid niet in gevaar en overtreedt u de wet niet. 
Maar het betekent ook dat het niet nodig is uw banden te vervangen voor deze profieldiepte is bereikt. In deze paragraaf wordt uitgelegd hoe u kunt controleren of het maximale slijtageniveau is bereikt.

Bij MICHELIN ontwerpen we banden die presteren van begin tot einde. Dat betekent dat ze tot de laatste kilometer uitstekende prestaties leveren, tot de slijtagelimiet is bereikt. Er zijn twee belangrijke redenen waarom MICHELIN de levensduur van zijn banden optimaliseert: u hoeft minder vaak uw banden te vervangen, u bespaart geld en het is beter voor het milieu. Dit is de reden waarom MICHELIN banden ontwerpt die tot het bereiken van de minimale profieldiepte uitstekend presteren.

Controle van de profieldiepte van de band

Professionals gebruiken normaal een stuk gereedschap om de wettelijke minimale profieldiepte te meten: een bandenprofielmeter. Heeft u er niet een, dan kunt u eenvoudige het slijtageniveau controleren dankzij de bandenslijtage-indicatoren, waarvan de plaats op MICHELIN-banden aangegeven worden door een Michelin-mannetje op de schouder.  

Wanneer de slijtage van het loopvlak deze indicatoren (die de wettelijke minimale profieldiepte aangeven) heeft bereikt, is het tijd om uw band te vervangen.

De Michelin-mannetjes geven aan waar de slijtage-indicatoren zich op onze banden bevinden.

Vind uw perfecte Michelin band in een paar seconden