4w 495 tire michelin primacy 4 plus features and benefits 2 nosignature landscape

Slijtage van bandenprofiel controleren: wat te doen als de banden versleten lijken

Tips en adviezen auto

Veel automobilisten doen een beroep op een bandenspecialist als ze hulp nodig hebben met hun banden. Vaak is dat de beste manier om erachter te komen of het bandenprofiel en de zijwanden nog in goede staat verkeren. Automobilisten kunnen echter ook zelf de diepte van het bandenprofiel controleren met een profieldieptemeter of met een muntstuk. Of kijk naar de slijtage-indicatoren die op de omtrek van de band zijn aangebracht. Ook dat is een goede manier om bandenslijtage te controleren. Als de slijtage-indicatoren gelijk zijn met het resterende profiel, is het tijd om de band te vervangen. 

Wat is een bandenprofiel?

Om te beginnen is het waarschijnlijk nuttig om uit te leggen wat bandenprofiel eigenlijk is. Zodra automobilisten begrijpen wat bandenprofiel is, kunnen ze beter controleren of hun banden genoeg profiel hebben.

In wezen is het bandenprofiel het geheel van de groeven die rond het buitenoppervlak van een band lopen. Deze groeven zorgen voor een goede grip op de weg, bijvoorbeeld door water af te voeren om aquaplaning te voorkomen. Zonder profiel zou op tijd stoppen veel moeilijker zijn. Ook zou het veel moeilijker zijn om op te trekken zonder de wielen te laten doordraaien als er geen bandenprofiel aanwezig is om tractie te krijgen.

Zijn er verschillende bandenprofielen?

MICHELIN-banden worden ontworpen met verschillende patronen bandenprofiel.
Sommige banden zijn ontworpen voor maximale grip in bochten. Andere banden zijn specifiek ontworpen om de tractie op een nat of besneeuwd wegdek te maximaliseren door water snel af te voeren.

Voor elke rijervaring is er een bandenprofiel (gebruik op de weg, in de winter, offroad, gecombineerd gebruik, ...). Elk type profiel heeft een iets ander doel, maar het belangrijkste is dat het bandenprofiel essentieel is voor de veiligheid en prestaties. 

tyre tread

Waarom slijt het bandenprofiel?

Aangezien banden zijn gemaakt van rubbermengsels, is het natuurlijk onvermijdelijk dat het profiel van de band na verloop van tijd slijt als gevolg van een aantal factoren, waaronder het type voertuig (hybride, elektrisch of benzineauto), het rijgedrag van de bestuurder, het klimaat, de temperatuur, de ruwheid van het wegdek, de mechanische staat van het voertuig (camberinstellingen, wieluitlijning, wielbalans, ophanging, versnellingsbak...), onderhoud, bandenspanning...

De nieuwste MICHELIN-banden zijn ontworpen om een uitstekende levensduur en een hoog prestatieniveau te bieden, van de eerste tot de laatste kilometer(*), gedurende de gehele levensduur van de band. Dat is wat wij bij Michelin "Prestaties van begin tot einde" noemen!

Wanneer versleten banden een bepaald punt bereiken, is het volgens de wet niet langer toegestaan om ermee te rijden. Auto's slagen niet voor de APK of de Technische Keuring als de banden te versleten zijn. Het is dus belangrijk te weten hoe u het restprofiel van de banden van uw auto controleert.

*De volgende bandengamma’s zijn ontworpen voor een lange levensduur en prestaties van begin tot einde: ​MICHELIN CrossClimate², MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN Pilot Sport 4 , MICHELIN Alpin 6 and MICHELIN Pilot Alpin 5.

Hoe controleer de slijtage?

Controleer de slijtage van het profiel op één van deze drie manieren:

Aan de hand van de profielslijtage-indicatoren

Profielslijtage-indicatoren zijn kleine, verhoogde gebieden in de bodem van de groeven van het profiel. Op MICHELIN-banden geeft het Michelin-mannetje aan waar deze indicatoren zich in elk van de hoofdgroeven van het profiel bevinden.

Een band moet worden vervangen zodra deze tot deze indicatoren is versleten. De profieldiepte van de band is dan nog 1,6 mm, wat overeenkomt met het wettelijk minimum. Als u deze grens overschrijdt, brengt u uw veiligheid in gevaar en overtreedt u de wet.

Indien slechts één bandenslijtage-indicator wordt bereikt, heeft uw band te maken met abnormale slijtage (te hoge bandenspanning, te lage bandenspanning, verkeerde uitlijning). Vraag in dat geval om deskundig advies!

1

Met een profieldieptemeter

Een van de beste apparaten om te gebruiken is een eenvoudige profieldieptemeter die voor deze specifieke taak is ontworpen. Profieldieptemeters kosten niet veel en kunnen de profieldiepte nauwkeurig en snel controleren. 

46019927 m

Met een munt

Een andere manier om het bandenprofiel effectief te controleren is door een muntstuk te gebruiken in plaats van een speciaal gebouwde profieldieptemeter. Het is mogelijk omdat de rand van een muntstuk van 1 euro precies de juiste maat heeft om een diepte van 1,6 mm te meten. Pak de munt en zet deze in de groeven van de (zomer)band. Wanneer u het goudkleurige randje kunt zien, is de band toe aan vervanging. Dus het enige wat u als automobilist hoeft te doen, is een muntje in de groeven rond de gedeeltelijk versleten banden te steken en controleren of u het goudkleurige randje van de munt kunt zien. Als dat zo is, is er onvoldoende profieldiepte over en moet de band onmiddellijk worden vervangen. Als u het goudkleurige randje van de munt niet kunt zien, is de gedeeltelijk versleten band nog te gebruiken.

De diepte van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6 mm zijn over 3/4 van de breedte van het bandenprofiel.
Voer de controle op slijtage altijd op meerdere plaatsen rondom en over de hele breedte van de band uit. Dit betekent ook dat ze regelmatig door een bandenspecialist moeten worden gecontroleerd, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant.

Als de wettelijke slijtagegrens is bereikt, moet de band worden gedemonteerd en vervangen.

Raadpleeg een bandenprofessional als er sprake is van abnormale slijtage of een verschil in slijtage tussen twee banden op dezelfde as.

map search desktop

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Auto
  • Auto
  • Moto
Mijn locatie
Zoeken

Elke zichtbare perforatie, snee of vervorming in de band moet grondig worden gecontroleerd. Laat het aan de experts over! Een bandenspecialist kan u vertellen of uw band kan worden gerepareerd nadat er schade is ontstaan.

Bij wijze van voorzorgsmaatregel raadt Michelin
aan, zelfs indien de algemene toestand van de band
met het blote oog goed lijkt en de band binnen de wettelijke slijtagegrens ligt, de banden te vervangen wanneer deze 10 jaar oud zijn, te rekenen vanaf de productiedatum. Deze leeftijdsgrens van tien jaar wordt berekend vanaf de datum in de DOT-markering.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website