Banden roteren: Hoe en waarom banden laten roteren?

Eenvoudig gezegd is banden roteren het proces van het onderling verwisselen van de positie van banden onder een auto. Het idee erachter is om optimaal gebruik te maken van de set autobanden. Regelmatig roteren verlengt de levensduur van uw banden en verbetert de prestaties ervan. Het is belangrijk op te merken dat niet alle automobilisten hun autobanden kunnen laten roteren wanneer zij dat wensen. Lees verder om meer te weten te komen.

Wat is banden roteren?

Zoals vermeld wordt bij het roteren van banden de positie van de banden onderling verwisseld, van voor naar achter of van links naar rechts.

De belangrijkste reden voor het roteren van de banden is dat banden ongeacht type de neiging hebben in een verschillend tempo te slijten. Banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel. Dit geldt zowel voor voertuigen met voorwielaandrijving als voor voertuigen met achterwielaandrijving. De voorbanden hebben het meest te lijden omdat de meeste auto's voorwielaandrijving hebben. Bij voertuigen met achterwielaandrijving is het andersom.

Onder dergelijke omstandigheden kan het heel nuttig zijn de twee achterwielen naar voren te verplaatsen. Zo maakt u optimaal gebruik van de banden, omdat ze gelijkmatiger slijten en langer meegaan.

Wanneer moet ik mijn banden laten roteren?

De banden moeten regelmatig worden onderhouden volgens de rotatieschema's in de gebruikershandleiding van het voertuig.

U moet uw banden ongeveer om de 8000 à 10.000 km laten roteren. Voor sommigen onder u valt dit samen met de periodieke onderhoudsbeurt van uw auto. Het juiste moment kan ook zijn wanneer u van winter- naar zomerbanden wisselt. Of gewoon wanneer u nieuwe banden koopt.

Wanneer u slechts twee banden vervangt, raadt Michelin aan de nieuwe of de minst versleten banden op de achteras te monteren om de controle over het voertuig en de veiligheid te verbeteren.
Dit advies geldt voor voertuigen met voor- en achterwielaandrijving die zijn uitgerust met dezelfde bandenmaat voor en achter.

De bandenspanning moet worden bijgesteld overeenkomstig de aanbevelingen van de fabrikant van het voertuig of de bandenfabrikant.

Waarom zou ik banden moeten laten roteren?

Banden roteren maakt deel uit van preventief onderhoud en zorgt ervoor dat de banden gelijkmatiger slijten.

Verschillende factoren zorgen voor bandenslijtage:

  • de plaats van de motor in uw auto: als de motor vooraan zit, zullen de voorbanden waarschijnlijk meer gewicht dragen dan de achterbanden. Dus, uw voorbanden zullen sneller versleten zijn.
  • Als u veel op grindwegen of rotsachtig terrein rijdt, zullen uw banden sneller slijten dan bij normale ritten in de stad of op de snelweg.
  • Bij de meeste auto's worden de grootste remkrachten door de voorbanden overgebracht, wat extra slijtage veroorzaakt in vergelijking met de achterbanden.
  • Een slechte wieluitlijning is een andere reden voor versnelde slijtage.
     

Een andere reden kan zijn...de linkse besturing! In landen met het stuur links zijn linkerbochten meestal krapper dan rechterbochten, en net als een atleet op een atletiekbaan legt de rechterband, aan de buitenkant, meer afstand af, wat meer slijtage veroorzaakt dan links! 

Hoe moet ik de banden roteren? 

Ten eerste zal het bandenprofiel de regels voor de rotatie van de banden van het voertuig bepalen.

sculpture

Asymmetric, Symmetrical and Directional tread patterns

Banden die richtingsgebonden zijn en een asymmetrisch profiel hebben kunnen slechts in één rijrichting worden gebruikt. Dit betekent dat zij slechts in één positie kunnen worden gemonteerd. Dit is op de zijkant van de buitenkant van een band aangegeven met een pijl en op één zijkant van dit type band staat het opschrift "Outside".

tire rotation

Voor deze banden moet de wielrotatie strikt voor/achter zijn. De linkervoorband moet aan dezelfde linkerkant blijven maar naar achteren worden verplaatst. Hetzelfde geldt voor de rechterkant.

De rotatie van symmetrische banden wordt daarentegen niet beïnvloed door de wielopstelling. Symmetrische banden hebben aan de linker- en rechterkant hetzelfde patroon. Hiervoor geldt geen montagerichting. Deze banden kunnen zonder probleem in beide richtingen draaien. Tenslotte kunnen ze links of rechts, voor of achter worden gemonteerd.

Maar bij bandenrotatie moet rekening worden gehouden met het type aandrijving van het voertuig.

scheme6

GEWENSTE BANDROTATIEPATRONEN

Personenauto's, voertuigen met vierwielaandrijving en door alle wielen aangedreven lichte bedrijfswagens
Figuur A: Voertuigen met achterwielaandrijving, vierwielaandrijving en aandrijving op alle wielen
Figuur B: Voertuigen met voorwielaandrijving

scheme2

ANDERE GEWENSTE BANDROTATIEPATRONEN VOOR ALLE VOERTUIGEN

Personenauto's, voertuigen met vierwielaandrijving en op alle wielen aangedreven lichte bedrijfswagens
Figuur A: Voertuigen met achterwielaandrijving, vierwielaandrijving en aandrijving op alle wielen
Figuur B: Voertuigen met voorwielaandrijving

scheme4

ROTATIEPATROON VOOR TWEE BANDEN

Personenauto's, voertuigen met vierwielaandrijving en op alle wielen aangedreven lichte bedrijfswagens
(alleen toe te passen bij aankoop van twee banden of verschillende bandenmaten tussen voor- en achteras)

scheme3

ALTERNATIEF ROTATIEPATROON VOOR RICHTINGSGEBONDENBANDEN WANNEER BAND DEMONTEREN VAN HET WIEL NIET PRAKTISCH IS

scheme1

ROTATIEPATROON VOOR TWEE WIELEN

Rotatie van spijkerbanden

De draairichting van spijkerbanden mag nooit worden veranderd.

Dit kan worden bereikt door aan dezelfde kant van het voertuig de banden voor en achter om te wisselen.

Banden roteren: vraag deskundig advies 

Win altijd deskundig advies in! U kunt uw banden door een specialist laten roteren. Bovendien kan een bandenmonteur ze voor u inspecteren om eventuele schade vast te stellen. 

map search desktop

Vind binnen enkele seconden een bandenverkoper bij u in de buurt

Auto
  • Auto
Auto
  • Auto
Mijn locatie

Vind uw perfecte Michelin band in een paar seconden