Als het wiel al een tube-band heeft, moet de lijm worden verwijderd, wat enige tijd kan duren en bepaalde moeilijkheden met zich mee kan brengen. We nemen de stappen met u door, maar als u zich niet op uw gemak voelt met deze handeling, aarzel dan niet om uw wiel naar een vakman te brengen voor montage.
1 - 24 uur voor montage
De diameter van de tubes is klein vergeleken met de diameter van het wiel, zodat ze stevig op de velg blijven zitten als ze eenmaal gemonteerd zijn. Om de tube een beetje op te rekken, raden we aan om de tube 24 uur voor montage voor te spannen, zodat hij begint uit te rekken en meer elasticiteit krijgt wanneer u hem neerlegt.
2 - Verwijder de tube
Begin altijd met het verwijderen van uw tube aan de kant tegenover het ventiel.
Begin met het zoveel mogelijk met de hand lostrekken van de randen van de tube.
Herhaal deze handeling aan beide kanten om de hele tube van de velg te verwijderen. Het gebruik van een platte schroevendraaier kan de handeling vergemakkelijken, maar wordt niet aanbevolen omdat het risico groot is dat u de velg en het binnenband beschadigt.
Als u erin geslaagd bent om een deel van de tube van de velg te halen, hoeft u er alleen maar aan te trekken om de rest helemaal te verwijderen.
3 - Lijmresten verwijderen
De volgende stap is om de lijmresten van de velg te verwijderen. Als u dit niet doet, kan er een onvolkomenheid ontstaan waardoor het wiel kan gaan springen als het draait, vanwege de extra dikte.
De vakmensen gebruiken een schroevendraaier om de eerste laag te verwijderen, waarbij ze heel voorzichtig te werk gaan om het wiel niet te beschadigen. Dit is niet aan te raden voor beginners omdat het krassen kan maken op het carbon van het wiel en het kan beschadigen.
U kunt eindigen met plakpapier om de resterende lijm te verwijderen. Het idee is om een gelijkmatig oppervlak rondom de velg te krijgen.
4 - Rek de tube uit
Voordat u een tube monteert, moet u hem uitrekken. Pomp de tube op tot de maximaal aanbevolen spanning, sluit het ventiel en laat hem een nacht zitten.