10 tips om een lekke band te voorkomen

10 TIPS OM EEN LEKKE BAND TE VOORKOMEN

Het is altijd beter om een lekke band te voorkomen dan er later mee te worden geconfronteerd. Maar hoe doet u dat? Hier zijn 10 tips om een lekke fietsband te voorkomen .

1. Controleer regelmatig uw bandenspanning

Voor fietsen met een binnenband is het belangrijk dat de banden goed zijn opgepompt voor vertrek. Dit is onze eerste tip om een lekke band te voorkomen en die is even eenvoudig als essentieel.

Als u met een hele lage bandenspanning rijdt, riskeert u dat de binnenband scheurt en lek rijdt, zonder dat u over iets scherps hoeft te hebben gereden. U loopt zelfs het risico dat uw band van de velg knalt!

Maar ook een te harde band kan tot schade leiden. Het is onwaarschijnlijk dat u met de hand de band te hard heeft opgepompt. Maar als u gaat fietsen, verhoogt u de spanning ook door uw gewicht. Dus als u op ruw terrein rijdt, kan elke hobbel en schok een plotselinge stijging van de bandenspanning veroorzaken en de band beschadigen.

Om de juiste druk voor uw fiets te vinden, leest u onze drukgids.

2. Controleer regelmatig uw banden

Of u nu een fiets heeft met tubeless banden of met een binnenband, het is belangrijk om regelmatig uw banden te controleren. Zo kunt u mogelijke problemen waarnemen vóór u vertrekt en zo mogelijk lekrijden voorkomen.

Het meest voor de hand liggende probleem is als er iets scherps in het loopvlak zit. We hebben het dan niet alleen over glas of schroeven, maar ook scherpe stukjes grind kunnen een lek te veroorzaken wanneer ze voortdurend tegen hetzelfde plekje drukken. Tijdens de controle ziet u mogelijk ook zones op de band die slijtage vertonen. Bij een tubeless band houdt dit een grote kans op lekrijden in. Voor banden met een binnenband kan een versleten plek de binnenband blootleggen of zorgen dat iets scherps snel door de buitenband heen komt en de binnenband lek kan prikken.

3. Overweeg tubeless ready-banden te gebruiken

Rijden met tubeless banden geeft u het comfort van een lagere bandenspanning en, zoals we zullen zien, kunnen ze een lekke band niet helemaal voorkomen, maar het ongemak ervan wel. Racefietsen en mountainbikes met tubeless banden zijn nog steeds niet de meest voorkomende optie voor een standaardfiets. Maar wie wel op tubeless banden fietst, profiteert van het voordeel van een technologie die gebaseerd is op het gebruik van een latex afdichtmiddel in de band. Deze afdichtingsvloeistof (of 'slime' zoals die soms wordt genoemd) dicht op efficiënte wijze mogelijke lekken af vóór de band spanning verliest. Alle tubeless ready-banden van MICHELIN moeten worden gebruikt met bandenafdichtingsmiddel. In de praktijk dicht latex bandenafdichtmiddel alleen kleine gaatjes (tot 3 mm in diameter). Dit betekent dat u voorzichtig moet rijden als het eenmaal is gebeurd.

Bandenafdichtingsmiddel moet meestal elke 3 maanden worden vernieuwd (afhankelijk van het type afdichtmiddel). Het is dus zinvol om een bandenafdichtmiddel-set te kopen die alles bevat wat u nodig hebt. De meeste fietsenmakers willen u graag helpen bij het vervangen van de vloeistof. Sommige fietsers die conventionele binnenbanden hebben, gebruiken naar alle tevredenheid het tubeless latex afdichtingsmiddel ook voor hun binnenbanden. Een voorbeeld van een product dat gebruik maak van deze technologie is MICHELIN’s lekpreventiegel voor fietsbanden. Deze gel is geoptimaliseerd voor Schrader-ventielen en kan worden gebruikt voor zowel banden met binnenband als tubeless exemplaren. De gel dicht lekken, beperkt eventueel drukverlies en maakt het mogelijk dat fietsers kunnen blijven fietsen zonder de beschadigde band te hoeven oppompen.

4. Gebruik geen oude banden

Vanwege alle hierboven vermelde redenen moet u uw banden altijd vervangen wanneer ze sporen van slijtage beginnen te tonen. Niet alleen levert een versleten loopvlak minder tractie, een dunner wordende buitenste laag verhoogt ook het risico op lekrijden. Kortom, als u een lekke band wilt voorkomen, wacht dan niet te lang als u merkt dat uw banden te versleten zijn en vervangen moeten worden.

Het controleren van de staat van uw banden is een van de eerste dingen die u moet doen om een lekke fietsband te voorkomen

5. Rij niet in de goot

Als u op de weg fietst, kun u een lekke band voorkomen door uit de goot te blijven. De reden waarom straatvegers zich concentreren op de goten is dat dit de plek is waar al het willekeurige straatvuil zich uiteindelijk afzet.

Dus als u in de goot rijdt, is het risico dat u een voorwerp tegenkomt dat uw band lek kan prikken veel groter dan op de weg.

Maar het zijn niet alleen de goten. Wees ook voorzichtig met gaten in de weg. Die vormen een gevaar op lekrijden (door de plotselinge, heftige impact) en bovendien kunt u zo lelijk vallen als u even niet oplet. 

6. Gebruik bredere banden

Deze tip om lekrijden te voorkomen is voor fietsers die zich vaak buiten de gebaande paden begeven. Sla hem dus gerust over als u vooral op de weg rijdt en de grootste obstakels die u tegenkomt snelheidsdrempels zijn.

Voor alle andere fietsers: een bredere band biedt meer weerstand tegen kleine schokken en helpt ook om lekrijden te voorkomen. Maar controleer, voordat u bredere banden overweegt, wel eerst de specificaties van uw fiets om te weten wat de maximale bandbreedte voor uw fiets is. Deze informatie is bepaald door de fabrikant van uw fiets.

7. Controleer uw velgen

Veel onervaren fietsers onderschatten het belang van velgen om de juiste spanning en een goede staat van de band te behouden. Banden, en dan vooral de tubeless exemplaren, zitten in de velg en worden naar buiten gedrukt door de bandenspanning. Als een velg beschadigd is, kan er langzaam lucht ontsnappen, zoals bij een lekke band.

Een beschadigde velg kan er ook voor zorgen dat er veel lucht in één keer ontsnapt wanneer u over een hobbel gaat of door bijzonder ruw terrein rijdt.

En als uw band een te lage spanning heeft, is de kans op lekrijden natuurlijk groter.

Door schade aan uw velgen te voorkomen, kunt u een lekke band voorkomen. Velgen kunnen ook worden beschadigd bij een botsing, wanneer u een grote hobbel raakt of door groot gat in de weg rijdt, of zelfs wanneer u een beetje ruw een band wisselt. Wilt u kijken of de velg schade heeft opgelopen die niet direct met het blote oog waarneembaar is, dan kunt u het wiel een beetje optillen van de grond en ronddraaien. Afwijkingen en vervormingen zijn makkelijker waar te nemen als het wiel draait.

Vergeet ook de velgtape niet. Wanneer u een (binnen)band vervangt, maak dan van de gelegenheid gebruik om de velgtape te controleren. Zorg dat die alle spaakgaten van uw wiel bedekt. Voor tubeless banden geldt dat de velgbasis van essentieel belang is omdat die voor de afdichting zorgt. Is bij banden met binnenband de velgtape beschadigd, dan is het risico op lekrijden aanzienlijk. Het is noodzakelijk om het velglint te inspecteren en soms te vervangen. Neem bij twijfel contact op met een gecertificeerde professional.

8. Repareer grote gaten niet

We begrijpen uw behoefte om geld te besparen, maar er zijn grenzen aan wat een bandenreparatieset kan doen. Bij een groot gat, als het eerder gaat om een scheur, of als er schade is aan de zijwand van de band, dan is het tijd de band te vervangen. Gaat u toch over tot reparatie, dan zult u waarschijnlijk snel weer een lekke band hebben. In sommige voor de hand liggende situaties is het mogelijk om banden te repareren, maar in andere gevallen kan de band te beschadigd zijn om gerepareerd te worden. Dus als u twijfelt over de repareerbaarheid, moet u een professional raadplegen.

9. Wees voorzichtig bij het monteren van nieuwe (binnen)banden

We hebben al gezegd dat een ruwe behandeling van u velgen bij het monteren van nieuwe tubeless banden tot problemen kan leiden. Voor fietsers die met binnenbanden rijden geldt dat net zo goed.

Als u niet voorzichtig te werk gaat bij het wisselen van een binnenband, dan kan die bekneld raken tussen de buitenband en de velg, of beschadigd raken door uw fietsgereedschap. Dit kan kleine (of grote) gaatjes in een binnenband veroorzaken.

En om het nog erger te maken, is het heel goed mogelijk - zelfs waarschijnlijk - dat u het lek pas opmerkt als u band gemonteerd en opgepompt is. De band begint dan meteen lucht te verliezen!

Vergeet niet uw velgtape te inspecteren, want dat kan lekke banden veroorzaken als het beschadigd is.

binnenbanden

10. Kies voor kwaliteitsvolle binnen- en buitenbanden

Als u goedkope banden koopt, kan het lijken alsof u geld bespaart. Ze doen echter wel vaak hetzelfde als duurdere banden, maar voor een kortere tijd.

Als u kiest voor banden van een betere kwaliteit, moet u in het begin meer betalen, maar bespaart u geld op de lange termijn aangezien u uw binnen- en buitenbanden minder vaak hoeft te vervangen.

Ook hier: we begrijpen dat u geld wilt besparen, maar dit is een van die situaties waar een beetje meer uitgeven uiteindelijk tot besparingen leidt. Goedkopere banden leveren vaak dezelfde prestaties als duurdere exemplaren, maar gaan minder lang mee. Als u kiest voor banden van een betere kwaliteit, moet u in het begin meer betalen, maar bespaart u geld op de lange termijn aangezien u uw binnen- en buitenbanden minder vaak hoeft te vervangen.

Michelin heeft een geweldig assortiment kwaliteitsbanden waaruit u kunt kiezen, hieronder in onze tool:

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website