Een lekke fietsband repareren

Een lekke fietsband repareren

Geen enkele fietser zit op een lekke band te wachten. Gelukkig is het repareren van een lekke band voor een ervaren fietser een relatief eenvoudige taak die snel en zonder al te veel tijdverlies kan worden uitgevoerd. Wilt u weten hoe? Volg gewoon het advies van onze experts.

Neem bij twijfel contact op met een gecertificeerde professional

Kan de lekke band van uw fiets worden gerepareerd?

Dit is het eerste punt dat duidelijk moet worden, omdat een lekke band repareren niet altijd mogelijk is.

Over het algemeen geldt dat als uw band een klein gaatje heeft, bijvoorbeeld door een spijker of iets van vergelijkbare kleine omvang, u deze moet kunnen repareren met een fietslekreparatieset. Maar als uw band of binnenband een grote scheur heeft, is het waarschijnlijk tijd voor vervanging.

Als dat het geval is, onthoud dan dat Michelin een breed assortiment van kwaliteitsbanden biedt die geschikt zijn voor alle soorten fietsen.  

Het opsporen van een lek in een fietsband

Voordat u aan het plakken van een lekke fietsband begint, is het goed om te weten wat precies het probleem is. Als uw band duidelijk zacht of zelfs helemaal plat is, dan is het wel duidelijk dat deze een lek heeft. Maar u moet eerst het lek opsporen vóór u er iets aan kan doen.

  • Begin met een eenvoudige visuele inspectie van de banden. Als uw lekke band is veroorzaakt door iets groots, zoals een spijker of glas, dan is dat vaak makkelijk te zien. Ga echter niet met uw hand rond het wiel om te voelen of er een scherp voorwerp in zit. Als het namelijk scherp genoeg is om door een rubberen band te gaan, dan kunt u zich er even makkelijk aan snijden!
  • Ziet u geen duidelijke oorzaak van het lek, haal dan het wiel los. Heeft u een tubeless band, laat die dan op het wiel zitten. Zo niet, demonteer dan de buitenband om de binnenband eruit te halen.
  • Nu heeft u zeep nodig, het soort dat u ook gebruikt voor de afwas. Zorg dat de band is opgepompt (als het gat zo groot is dat u de band niet kan oppompen, dan moet dit eenvoudig met het oog te zien zijn) en smeer de zijwanden in met zeep. Kijk of u bubbels in het zeepwater ziet. Dat geeft aan waar er lucht ontsnapt.
  • Als dit niet werkt, gebruik dan een waterdichte bak. Controleert u alleen een binnenband, dan hoeft die niet zo groot te zijn, omdat de binnenband een beetje kan worden samengevouwen. Voor het nakijken van een tubeless band moet de bak groot genoeg zijn om een gedeelte van de wielvelg erin te kunnen doen. Vul als laatste de bak met net genoeg water om een deel van de (binnen)band onder te kunnen dompelen. Zorg ervoor dat elk stukje band even onder water komt. Kijk weer of u bubbels ziet die worden veroorzaakt door lucht die ontsnapt door het lek. Zorg dat ook het ventiel onder water gaat, zodat u kan controleren of dat niet de oorzaak is van de lekke band.
lekke band

Een lekke fietsband repareren

Zodra u de plek van het lek heeft gevonden, is het tijd om deze te repareren. De reparatie van een fietsband met lekke band hangt af van het type band: het repareren van een tubeless band is niet hetzelfde als het repareren van een band met een binnenband.

In beide gevallen zult u in ieder geval het wiel moeten verwijderen. Bent u niet zeker over het soort band dat u heeft, haal dan het wiel los en u zult snel zien of de band wel of niet een binnenband heeft!

Stap 1: Verwijder het wiel

Verwijder het wiel

Voor u een reparatie kan uitvoeren, moet u eerst het wiel verwijderen. Dit gaat op de meeste fietsen op dezelfde manier. In sommige gevallen zult u de instructies van de fietsfabrikant moeten bekijken. Meestal moet u de remmen losmaken om het wiel te kunnen verwijderen. Hoe dit precies moet, hangt af van het soort remmen dat u heeft.

Heeft u een lekke voorband, dan kunt u het wiel eenvoudig losmaken door de hoofdbout die het wiel in het frame houdt, los te maken en eruit te schuiven. Sommige fietsen beschikken over een uitvalnaaf waardoor u dit kunt doen zonder gereedschap te gebruiken. Wilt u weten hoe een lekke achterband kan worden gerepareerd, dan is dat wat lastiger omdat dit wiel door de ketting wordt aangedreven.

Heeft uw fiets versnellingen, zorg dan dat de ketting op het kleinste tandwiel staat op zowel de crank (de tandwielen in het midden van de fiets) als de achtercassette (de tandwielen op het achterwiel). Hierdoor komt de ketting losser te hangen en is die makkelijker te verwijderen zodra het wiel eraf is. Schroef nu de hoofdbouten los en haal het wiel eraf.

Stap 2: Demonteer de band

Vóór u de band kunt demonteren, moet u deze eerst leeg laten lopen (als die al niet leeg is door het lekrijden). Verwijder de ventieldop van het ventiel en druk op de kleine pin in het midden om de resterende lucht te verwijderen.

  • Ten eerste, druk de hielen los van de velg
  • Druk ze in het velgbed.
  • Trek de tweede hiel met de hand eruit


Gebruikt u Tubeless Ready-banden, verwijder dan het afdichtingsmiddel.
Tip: verwijder uw TLR-band op een plek die vies mag worden.
(Bij het verwijderen van een Tubeless Ready-band kunnen er namelijk druppels afdichtingsmiddel neerkomen op oppervlaktes in de buurt).

Neem hierna een paar bandenlichters en plaats deze op de velg onder de band. Als u banden met een binnenband gebruikt (of u weet niet zeker wat voor band u heeft), kijk dan uit dat u de bandenlichters er niet te hard in duwt. Anders kunt u de binnenband insnijden of scheuren. Zodra u een deel van de zijwand over de velg heeft gehaald, kunt u ook de rest losmaken. Wanneer één kant van de band zich volledig over de velg bevindt, dan kunt u de andere zijwand ook loshalen en deze eenvoudig met uw handen lostrekken. Kijk uit dat uw vingers niet vast komen te zitten. Wanneer de eerste hiel over de velgrand is gehaald, kunt u hetzelfde doen voor de tweede.

Stap 3: Voer de reparatie uit

  • Het repareren van lekken in tubeless fietsbanden: De precieze aanwijzingen van uw bandenreparatieset moeten op de verpakking staan. Zorg ervoor dat de plek waar u de reparatie uitvoert schoon en droog is. Bij een tubeless band wordt de reparatie vaak uitgevoerd aan de binnenkant van de naar buiten gerichte band. Zorg ervoor dat u zich houdt aan de tijd zoals aangegeven op de bandenreparatieset voordat u de band weer terugplaatst. Houd er rekening mee dat sommige beschadigingen niet kunnen worden gerepareerd en een gevaar voor uw veiligheid kunnen vormen. Bij twijfel over tubeless banden adviseert MICHELIN contact op te nemen met een officiële professional.
     
  • Het repareren van lekken in fietsbanden met een binnenband: In principe zijn de aanwijzingen voor het repareren van lekken in tubeless fietsbanden ook hier van toepassing. Blaas de binnenband lichtjes op om deze wat vorm te geven en ervoor te zorgen dat hij niet langer knelt. Vergeet niet dat de reparatie aan de buitenkant van de binnenband plaatsvindt, met de reparatieplakkers naar binnen gericht. De rest van het proces is in principe hetzelfde. Zorg ook hier voor een schone werkruimte en houd u aan de aanbevolen tijd vóór u de band weer terugplaatst.

 

Reparatieset voor lekke fietsband

Voor onze MICHELIN-reparatieset moet u de volgende stappen volgen:

  1. Zodra u het lek hebt gelokaliseerd, maakt u de plek rond het lek goed schoon met een schuursponsje. LET OP: Voorkom dat u de luchtdichte laag in de band of de versterkte koorden (voor tubeless banden) niet beschadigd.
  2. Zorg dat het schoongemaakte oppervlak groter is dan de plakker, voor een optimale kleefkracht.
  3. Verwijder de beschermende laag van de plakker en zorg dat het gedeelte van de plakker dat in contact komt met de binnenband (of de band bij tubeless banden) niet vuil wordt. Pomp de band een beetje op voordat u de plakker plaatst.
  4. Breng de plakker aan en druk hem hard aan over het gehele oppervlak, vooral bij de randen. Laat de plakker 2 tot 3 minuten drogen.
  5. De lekke band is nu geplakt.
     

Stap 4: Testen

Voor u alles weer monteert, voert u het best nog een keer de watertest uit waarmee u een lek kunt vinden, zoals hierboven beschreven. Het plakken van een lekke fietsband mag dan als een klein ongemak voor de ervaren fietser worden beschouwd, maar wij raden toch aan om wat extra tijd te spenderen aan het nogmaals onderdompelen van de gerepareerde band in wat water, voordat u het wiel weer terugplaatst.

Stap 5: De band weer oppompen

Het is nu tijd om de band op te pompen. Zorg dat de band tot  tot de juiste spanning wordt opgepompt. Het is handig om het wiel iets van de grond te tillen en het rond te draaien om te kijken of alles in orde is.

Stap 6: Zet alles weer in elkaar!

Zodra u tevreden bent met het resultaat van de reparatie, kunt u de fiets weer in elkaar zetten. Dit proces is in wezen precies het omgekeerde van wat u heeft gedaan om de band en het wiel los te maken.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website