Wanneer fietsbanden vervangen?
Slijtage is natuurlijk de belangrijkste factor om te bepalen hoe lang een fietsband meegaat en dus aan vervanging toe is, hoewel, zoals we hieronder zullen zien, leeftijd ook een factor is.
Wanneer is een band versleten?
Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat in de meeste gevallen de achterband het snelst slijt. Hier zijn de belangrijkste tekenen van slijtage die verschijnen bij herhaaldelijk gebruik:
Bij mountainbike-, trekking- en gravelbanden eroderen de noppen na verloop van tijd, waardoor de prestaties afnemen. Dit geldt vooral voor grip, tractie en remmen.

Bij gebruik op de weg, inclusief stadsbanden, wordt het profiel uiteindelijk vlakker en komen de onderliggende lagen tevoorschijn.
Als u dit soort slijtage opmerkt, is het tijd om uw fietsbanden te vervangen.
Oorzaken van slijtage van fietsbanden
Bandenslijtage gerelateerd aan rijstijl
Bij mountainbiken of gravel kan uw rijstijl de bandenslijtage beïnvloeden. Met name als u micro-locking gebruikt (als u het achterwiel wilt laten glijden om "vierkant te draaien" in plaats van "rond te draaien"). Dit geeft u meer sensatie, maar heeft een grotere invloed op de slijtage van de achterbanden.
Voor gebruik op de weg en in de stad is het meer een kwestie van hoe u afdalingen benadert waardoor uw rijstijl de slijtage kan beïnvloeden. Vooral als u snelheid maakt op een helling en laat remt. Het achterwiel op deze manier blokkeren verhoogt de slijtage en kan de levensduur van de band verkorten als u dit vaak doet. "

Bandenslijtage gerelateerd aan uw ervaring
Bij mountainbiken rijden ervaren rijders over het algemeen sneller dan beginners, maar ze slijten hun banden niet noodzakelijkerwijs sneller. Dankzij hun ervaring gaan ze met meer vertrouwen om met hun fiets en blokkeren ze hun wielen minder vaak. Bij hetzelfde aantal rijuren verslijten beginners hun banden sneller omdat ze vaker blokkeren. Als u net begint, maakt u dan geen zorgen! Na verloop van tijd zult u leren om met meer vertrouwen een parcours af te leggen.
Bandenslijtage gerelateerd aan parcourskennis
Bij mountainbiken is vertrouwdheid met de route ook een factor. Als u bekend bent met het parcours, rijdt u met meer vertrouwen en zult u dus minder vaak uw wiel laten blokkeren dan op een nieuw, onbekend circuit. In het laatste geval is voorzichtigheid geboden en moet u meer remmen om niet te worden verrast, wat gevolgen heeft voor de bandenslijtage.
Bandenslijtage gerelateerd aan verkeerde bandenspanning
Op een racefiets hebben de banden geen profiel. Daardoor heeft de bandenspanning weinig invloed op de slijtage. Dit geldt ook voor City-banden en specifieke gravelbanden zoals de Power Adventure, die geen diep profiel hebben.
Maar bij terreinritten kan een te hoge bandenspanning wel van invloed zijn op de slijtage: het contactoppervlak wordt kleiner en de kracht wordt dus uitgeoefend op minder noppen, die dan sneller zullen slijten. Omdat een band met een te hoge spanning minder vervormt, verliest hij ook grip en blokkeren de wielen sneller en zijn ze minder goed te controleren, wat leidt tot slippen en dus vroegtijdige bandenslijtage.
Kies in plaats daarvan voor een band met een lage spanning. In dat geval is het contactoppervlak breder, wat meer grip biedt en minder slip bij het remmen, wat resulteert in een langzamere slijtage.
Bandenslijtage gerelateerd aan het terrein
Nat / droog terrein
Bij mountainbiken en gravel wordt op nat terrein minder slijtage waargenomen dan op droog terrein. Zelfs als er wat slip is, zorgt vochtigheid voor minder opwarming en dus voor minder slijtage.

Harde / zachte ondergrond
De hardheid van een terrein heeft invloed op de slijtage van de banden van een mountainbike of gravelbike. Houd er rekening mee dat rijden op harde ondergrond (bijv. asfalt) met off-road spijkerbanden snellere slijtage veroorzaakt dan op zachte ondergrond. Zorg ervoor dat u banden kiest die geschikt zijn voor het soort terrein waarop u gaat rijden.
Bergop en bergaf
Of u nu bergop of bergaf gaat met een MTB of gravel bike, het heeft invloed op de bandenslijtage: bergop omdat er meer kracht wordt gebruikt, wat de slijtage verhoogt. Bergafwaarts, omdat er meer geremd wordt en de wielen blokkeren. Bijgevolg zal intensief gebruik van hellend terrein de bandenslijtage versnellen. Dit geldt ook voor de weg: rijders die in bergachtige gebieden rijden, slijten hun banden sneller vanwege het hogere koppel en de andere gewichtsverdeling bij het bergop rijden.
Hoe zit het met banden voor elektrische fietsen?

Tips voor bandenonderhoud
Voer regelmatig inspecties uit
We raden aan om uw banden na elke rit te inspecteren op microscheurtjes. Het profiel kan zijn aangetast door scherpe elementen of stenen. Als dat het geval is, controleer dan of de krassen diep zijn en verwijder voorwerpen die de band kunnen binnendringen en leeglopen kunnen veroorzaken.
Als uw banden Tubeless Ready zijn, controleer dan of er geen kleine scheurtjes zijn die niet door het afdichtmiddel zijn afgedicht zonder dat u het merkt. Deze kunnen in de toekomst weer opengaan. Raadpleeg bij twijfel een vakman.
Reinigingsproducten
Wanneer u uw fietsbanden reinigt:
Gebruik geen hogedrukreinigers rechtstreeks op de band, omdat dit schade kan veroorzaken.
Gebruik geen oplosmiddelen of reinigingsmiddelen om de banden schoon te maken.
Als fietsreinigingsproducten in contact komen met uw banden, spoel ze dan grondig af met schoon water.
Opslag van banden
Al onze fietsbanden moeten worden opgeslagen, indien mogelijk, op een koele, droge plaats uit de buurt van direct licht en temperatuurschommelingen. Michelin raadt af om banden op te slaan bij temperaturen onder 0°C.
Wanneer u uw fiets opslaat, zullen de banden op natuurlijke wijze spanning verliezen. Als u weet dat u lange tijd weg bent, zet de fiets dan ondersteboven of verwijder de wielen en hang ze op om te voorkomen dat ze vervormen onder het gewicht van de fiets.
Banden met vouwbare hiel moeten opgevouwen worden bewaard op dezelfde manier als ze waren opgevouwen in hun oorspronkelijke verpakking. Vouw banden met geribbelde draadkern nooit op.
Hoe lang gaan fietsbanden mee?
Zelfs als u ze niet of niet vaak gebruikt, verouderen banden ook en dit is een factor waarmee rekening moet worden gehouden als u over hun levensduur nadenkt.
De veroudering van een band hangt uitsluitend af van de omstandigheden waarin hij is opgeslagen en hoe hij is gebruikt. Een nieuwe band die bijvoorbeeld naast een transformator is neergezet of opgeslagen, kan binnen een paar dagen onherstelbare schade aan de zijwand (barsten) vertonen, wat de prestaties en het vermogen om de spanning vast te houden beïnvloedt.

Onder normale omstandigheden wordt een band harder en krijgt hij barstjes na verloop van tijd, wat kan leiden tot microscheurtjes.
Om u een idee te geven: een band heeft een levensduur van 10 jaar vanaf het moment dat hij gefabriceerd is. Na het eerste gebruiksjaar raden we u aan om uw banden door een vakman te laten controleren.