Fietsbandenspanning Gids voor weg- en racefietsen en MTB's

DE MICHELIN-GIDS VOOR FIETSBANDENSPANNING

De bandenspanning heeft een aanzienlijk effect op de prestaties, dus u moet er altijd voor zorgen dat de bandenspanning binnen het aanbevolen bereik ligt.

Samenvatting:

Wat is de aanbevolen fietsbandenspanning?

Het zou te simpel en onjuist zijn om te beweren dat er een vaste spanning is die geschikt is voor alle bandentypen, alle fietstypen, alle fietsers en alle situaties. Een wat zwaardere fietser heeft mogelijk een hogere bandenspanning voor zijn mountainbike nodig dan een lichtere fietser op een racefiets. En ook de aanbevolen bandenspanning voor een vouwfiets kan verschillen van de aanbevolen bandenspanning voor een e-bike.

Fietsers moeten echter wel begrijpen dat een te zachte fietsband leidt tot een hogere rolweerstand waardoor het fietsen lastiger wordt. Bovendien vergroot dit het risico op lekrijden, materiaalschade of slecht rijgedrag.

Een te hoge fietsbandenspanning kan ook problemen veroorzaken. Er kunnen echter uitzonderingen zijn op deze aanduidingen, vooral voor MTB-banden. Het verlagen van de spanning op heel zacht terrein zoals zand en modder kan ervoor zorgen dat u een lagere rolweerstand heeft.

Lijkt dit verwarrend? Om te beginnen kunt u onze video "De bandenspanning instellen" bekijken:

HOW TO SET THE RIGHT TIRE PRESSURE?

De fietsbandenspanning kan het best worden gemeten met een pomp met een meter

Het belangrijkste is dat er een balans moet worden gevonden bij het fietsbanden oppompen. En om u hierbij te helpen, biedt MICHELIN een reeks aanbevolen bandenspanningen voor alle bandenmodellen.

Bekijk bijvoorbeeld de MICHELIN-banden voor racefietsen. Voor hun ontwerp hebben we ons vooral gefocust op hun rolweerstand. Ze hebben namelijk een andere spanning nodig om goede prestaties te leveren dan bijvoorbeeld exemplaren uit de range voor stadsfietsen. Het belangrijkste is dat fietsers zorgen dat hun bandenspanning zich binnen het aanbevolen bereik bevindt vóór ze op pad gaan.

De beste manier om dit te doen, is door te investeren in een fietspomp met een spanningsmeter. Bij het oppompen van uw banden geeft deze pomp de huidige bandenspanning weer in bar of psi ('pounds per square inch'). MICHELIN heeft een handige fietsbandenspanningstabel waarin u snel psi kunt omzetten in bar en andersom. Daarnaast geeft onze fietsbandenspanningstabel meer informatie over hoe u uw bandenspanning kunt afstemmen op uw persoonlijke gewicht en het type fietsactiviteit dat u beoefent.

Laten we de bandenspanning voor verschillende disciplines eens nader bekijken.

Bandenspanning racefiets

Ten eerste, moet de bandenspanning bij racefietsen meestal voor en achter gelijk zijn. De enige uitzondering hierop is wanneer er twee verschillende bandmodellen zijn gemonteerd, elk met een andere aanbevolen bandenspanning. Bij de bandenspanning van racefietsen moet er ook rekening worden gehouden met de sectiebreedte van de band én het gewicht van de fietser. Hoe zwaarder de fietser, hoe hoger de bandenspanning van de fiets moet zijn.

Het gebruik, het terrein waarop u rijdt en de weersomstandigheden zijn ook parameters waarmee rekening wordt gehouden voor de ideale druk. Vergeet niet dat u indien nodig de MICHELIN-fietsbandenspanningstabel kunt raadplegen om deze cijfers om te zetten naar psi.

Zo werkt het:

Zoek eerst de gedetailleerde aanbevolen fietsbandenspanning op voor het bandenmodel dat op uw fiets is gemonteerd.

Bekijk dan welke druk staat aangegeven op de zijwand van de band*

MICHELIN raadt aan om de band op te pompen tot de bandhiel juist is geplaatst in de velg (zonder de maximale spanning van de band te overschrijden) en om dan de bandenspanning te verlagen door wat lucht uit het ventiel te laten lopen tot uw fietsbandenspanningsmeter laat zien dat het niveau zich weer binnen de aanbevolen parameters bevindt (zonder onder het minimale spanningsniveau te komen). Als u dit hebt gedaan, zul u meteen merken dat het trappen gemakkelijker gaat.

Om te presteren moet de band een correct contactvlak op de grond hebben en de jusite stijfheid hebben op de bandwand.

Verlaag de spanning als de band te hard is en de zijwanden niet bewegen onder het gewicht van de fietser. Dit vergroot het oppervlak van het contactvlak en verbetert het comfort en de grip.

Als de band te zacht is onder het gewicht van de fietser en de zijwand is aanzienlijk vervormd of als u vaak een stootlek heeft (de zogenaamde 'snakebite'), verhoog dan de spanning. Dit zorgt dat het rijgedrag verbetert en voorkomt een lekke band.

Voor goede prestaties is het belangrijk dat het loopvlak een goed contact heeft met de grond en de zijwand van de band de juiste stijfheid heeft. Als de band te hard is en de zijwand niet beweegt onder het gewicht van de fietser, verlaag dan de spanning. Zo wordt het contactvlak vergroot en worden comfort en grip verbeterd. Als de band te zacht is onder het gewicht van de fietser en de zijwand is aanzienlijk vervormd of als u vaak een stootlek heeft (de zogenaamde 'snakebite'), verhoog dan de spanning. Het zorgt dat het rijgedrag verbetert en voorkomt een lekke band.

Bandenspanning mountainbike

De aanbevolen MTB bandenspanning kunt u ook vinden op de aanbevolen bandenspanningspagina.

Deze handleiding is echter slechts een indicatie van de uiteindelijke instelling, omdat het nodig kan zijn om uw mountainbike bandenspanning aan te passen aan het terrein. Als er bijvoorbeeld veel ruwe stenen op het traject liggen, moet de bandenspanning misschien aangepast worden.

Dit geldt vaak ook voor de optimale bandenspanning van gravelbikes om lekrijden te voorkomen.

Gids voor fietsbandenspanning

Bij makkelijkere omstandigheden is de meest geschikte bandenspanning voor een MTB-band waarschijnlijk wat hoger. Zo heeft de band een lagere rolweerstand en kan de fietser harder rijden.

Net als bij de verschillende niveaus voor racefietsbandenspanning, moet ook bij mountainbikers rekening worden gehouden met het gewicht. Bij zwaardere fietsers worden de banden breder wanneer ze in contact komen met de ondergrond. Een hogere MTB bandenspanning zal het rijgedrag en de prestaties van hun fiets optimaliseren.

Als u de aan uw gewicht aangepaste MTB bandenspanning wilt weten, weet dan dat onze pagina over bandenspanning rekening houdt met deze parameter om u een advieswaarde te geven voor uw MICHELIN bandenmodel.

Onthoud dat u bij mountainbikes uw voorwiel altijd op een iets lagere bandenspanning moet instellen (Dit adviesgeldt niet voor andere soorten fietsen).

Welke fietsbandenspanning voor andere disciplines?

De MICHELIN bandenspanningstabellen geven u ook aanbevolen spanningen voor andere disciplines zoals vrije tijd, enduro en city-trekking.

TPI van banden uitgelegd

TPI staat voor 'Threads Per Inch'. Dit betekent het aantal draden per inch in de structuur van de rubberen compound van de band. TPI en psi kunnen eenvoudig door elkaar worden gehaald, maar onthoud dat: TPI slaat op de dichtheid van de sterke koorden in het karkas van de band en heeft niets te maken met de fietsbandenspanning. Bijvoorbeeld, voor weggebruik, is een band met een 120 TPI-karkas lichter, zachter en mobieler dan banden met een lagere waarde. Dit omdat de draden, net zoals het karkas, dunner zijn. Dit is een belangrijk punt voor fietsers die op zoek zijn naar banden om mee te racen, die ze hard zullen oppompen om zo maximale snelheden te bereiken.

Zowel fietsers als fietstechnici kunnen kleine wijzigingen doorvoeren aan de fietsbandenspanning om zo rekening te houden met de TPI-tabel van de banden die ze gebruiken. Een iets hogere spanning voor een lagere TPI-band kan geschikt zijn voor weggebruik, waar het risico op lekrijden kleiner is.

Maar wordt een hoge TPI-band gebruikt voor ruiger terrein, dan kan een kleine verlaging van de spanning – altijd binnen de aangeraden niveaus – helpen bij het voorkomen van een lekke band.

Het zijn echter vooral de wielrenners die in clubs of op professioneel niveau fietsen die zich hier mee bezighouden. De meeste fietsers hoeven zich geen zorgen te maken of hun fietsbandenspanning altijd voldoet aan de aanbevolen reikwijdte.

 

*MICHELIN raadt af te rijden met een te lage bandenspanning om lekrijden of schade aan de velg te voorkomen, en adviseert ook de maximale aanbevolen spanning niet te overschrijden om schade tijdens het oppompen te voorkomen.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website