Hoe vervang ik een fietsbinnenband

Hoe vervang ik een fietsbinnenband

Er zijn zeker voordelen verbonden aan het hebben van een fiets met binnenbanden, maar hoewel het proces over het algemeen hetzelfde is, is er voor het vervangen van een binnenband wat meer zorg en aandacht voor details nodig dan bij de tubeless versies. Dus in deze post gaan we het hebben over hoe u een binnenband vervangt.

How to Mount a Michelin Road Bike Tire - Michelin Bike

How to Mount a Michelin MTB Tire With Inner Tube - Michelin Bike

Tubeless en banden met een binnenband, wat is het verschil?

Een binnenband is een oppompbare rubberen ring die in de buitenband zit. Wanneer de binnenband is opgepompt, voelt de band hard aan en kan hij het gewicht van de fiets dragen. Dus, even voor de duidelijkheid: Bij een band met binnenband, pompt u niet de buitenband op, maar alleen de binnenband.

Omgekeerd hebben tubeless banden juist geen binnenband. Dus wanneer u ze oppompt, pompt u de lucht direct in de ruimte in de band, die een luchtdichte afdichting vormt tegen de velg van het wiel. Een luchtdichte afdichting rond de metalen velg is essentieel voor tubeless wielen. Dit kan met velgtape worden gedaan, maar voor sommige tubeless wielen met een massieve velgbodem is dit echter niet nodig. Banden met binnenbanden hebben geen luchtdichte velgen nodig (al zijn sommige wel "tubeless ready").

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen en hoewel traditioneel de meeste fietsen zijn voorzien van binnenbanden, winnen de tubeless versies steeds meer aan populariteit onder fietsers. Laten we nu eens kijken naar hoe verwissel je de binnenband van een fiets.

Hoe verwissel je de binnenband van een fiets

Ten eerste is het belangrijk om onderscheid te maken tussen het verwisselen van een bestaande binnenband en het vervangen van een tubeless band door een band met binnenband. Het vervangen van een fietsbinnenband door een tubeless band gaat net iets anders. Die verschillen bespreken wij hieronder.

het vervangen van een binnenband

Wat u nodig hebt om de binnenband van uw fiets te verwisselen

Voor u begint, moet u eerst de volgende spullen klaarleggen. Zorg ervoor dat u beschikt over:

  • Een fietspomp
  • Bandenlichters (minimaal twee)
  • Handschoenen
  • Een tang
  • Uw vervangende binnenband (en buitenband, indien nodig)


Handschoenen zijn optioneel, maar wel aanbevolen als u uw handen wilt beschermen. U zult kracht moeten uitoefenen op de bandenlichters en het wiel zelf stevig moeten vastnemen, en zonder handschoenen kan dit pijnlijk zijn.

Het wiel verwijderen

Het achterwiel moet worden verwijderd om een binnenband te monteren

Het verwijderen van het wiel van uw fiets is verschillend voor de voor- en achterwielen.

Begin met het losmaken van de remmen. Er zijn verschillende soorten remmen. Raadpleeg dus eerst de instructies voor de specifieke remmen van uw fiets. Dit geldt zowel voor de voor- als achterwielen.

Voor het voorwiel: Maak de steekas los (of open de quick-release-hendel/ snelspanner als uw fiets daarmee is uitgerust), het wiel kan hierna worden verwijderd.

Voor het achterwiel: Zorg dat de ketting zowel vooraan als achteraan op het kleinste tandwiel staat (de kleinste versnellingen). Maak dan de centrale as los, net zoals bij de voorkant, en haal het wiel uit de achterste wielbasis. Haal hierbij voorzichtig de ketting van het achterste tandwiel.

Bij schijfremmen raadt MICHELIN aan dat u speciaal gereedschap plaatst tussen de remblokken wanneer het wiel is verwijderd. Dit voorkomt dat de remblokken tegen elkaar gaan plakken wanneer het wiel niet meer op zijn plaats zit.

Het demonteren van de band

Vóór u de band kunt demonteren, moet u deze eerst leeg laten lopen (als die al niet leeg is door het lekrijden). Verwijder de ventieldop van het ventiel en druk op de kleine pin in het midden om de resterende lucht te verwijderen.

  • Druk de hielen van de velg los. Begin altijd bij het ventiel.
  • Druk ze in het velgbed.
  • Trek de 2e hiel er met de hand uit


Neem hierna een paar bandenlichters en plaats deze op de velg onder de band. Als u banden met een binnenband gebruikt (of u weet niet zeker wat voor band u heeft), kijk dan uit dat u de bandenlichters er niet te hard in duwt, anders kunt u de binnenband insnijden of scheuren. Zodra u een deel van de zijwand over de velg heeft gehaald, kunt u ook de rest losmaken. Wanneer één kant van de band zich volledig over de velg bevindt, dan kunt u de andere kant ook loshalen en deze eenvoudig met uw handen lostrekken. Kijk uit dat uw vingers niet vast komen te zitten. Wanneer de eerste hiel over de velgrand is gehaald, kan u hetzelfde doen voor de tweede.

Als u alleen een buitenband vervangt en u de bestaande binnenband wilt bewaren, wees dan voorzichtig bij het demonteren van de band. De binnenband kan al snel gekneld raken door uw gereedschap of tegen de velg, wat schade kan veroorzaken.

Het monteren van de nieuwe binnenband en buitenband

Er bestaat geen speciaal trucje om alles weer te monteren. U moet alles wat u eerder deed opnieuw doen, maar dan in omgekeerde volgorde. Pas op dat de binnenband niet gaat knellen als u de band terugplaatst op de velg. Anders loopt u de kans weer een lek te veroorzaken, zonder ook maar een stukje te hebben gereden. Eindig met het plaatsen van de hiel bij het ventiel in de velg. Zorg ervoor dat de kralen in de rand blijven.

Het terugplaatsen van het wiel

Ook hier is het proces het omgekeerde van een wiel losmaken. Uw remmen zullen al loszitten door het loshalen van het wiel eerder. Zorg dat ze niet in de weg zitten wanneer u het wiel weer op zijn plaats zet. Bij een achterwiel moet u de ketting terug op het kettingwiel leggen. Dit is vaak makkelijker wanneer u de ketting op een paar tanden plaatst en dan het wiel langzaam draait.

Als u schijfremmen heeft dan dient u op te letten wanneer u het wiel terugplaatst, vooral bij het achterwiel. De schijf kan uw frame beschadigen als u het aanraakt. Zorg dat de schijf juist is geplaatst tussen de remblokken.

Plaats als laatste het wiel en de remmen. Haal de wielen een beetje van de grond en draai ze eens goed rond bij stilstand. Zo kunt u controleren of de wielen goed draaien en kijken of er andere problemen zijn. En vergeet niet uw remmen te testen!

U bent klaar om te gaan. Nu we zowel banden met binnenband als tubeless exemplaren hebben besproken, kunnen we de voor- en nadelen van beide op een rijtje zetten.

Binnenband vs. tubeless: de voor- en nadelen

  • Tubeless banden raken minder snel lek: De hogere bestendigheid tegen een lekke band is waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom mensen kiezen voor tubeless banden. Fietsbinnenbanden zijn namelijk niet erg sterk. Daar is bij het ontwerp ook geen rekening mee gehouden want het is taak van de buitenband om die bescherming te bieden. Maar als u over iets hards rijdt waardoor de band zo wordt samengedrukt dat het voorwerp de velg raakt, dan kan dit leiden tot een stootlek (of 'snakebite'). Dit gebeurt wanneer de binnenband zo wordt samengedrukt dat die scheurt.
     
  • Tubeless banden bieden een betere rijkwaliteit: Tubeless banden hoeven minder hard te worden opgepompt dan traditionele modellen en zorgen zo voor een comfortabelere rit. Omdat u zich minder zorgen hoeft te maken over stootlekken, kunt u uw banden meer schokken laten absorberen op ruw terrein dankzij de lagere bandenspanning.
     
  • Binnenbanden zijn makkelijker op te pompen: Een belangrijk voordeel van binnenbanden — en dan vooral voor fietsers die ver weg van de bewoonde wereld gaan rijden — is dat ze makkelijker op te pompen zijn dan tubeless banden. Opdat u tubeless banden over de bandhiel van de velg krijgt en de band een goede afdichting vormt, moet u er snel veel lucht in pompen. Bij binnenbanden pompt u de band met een afgesloten slang op, dus dit hoeft niet zo snel te gebeuren.
     
  • Het is makkelijk om weer de overstap te maken van tubeless banden naar binnenbanden: Als u overgaat op tubeless banden en ze u toch niet bevallen, dan kunt u eenvoudig weer teruggaan naar binnenbanden. Het is in vele gevallen ook mogelijk om van binnenband naar tubeless te gaan, maar dat is wel lastiger. En in sommige gevallen moet u geheel nieuwe wielen kopen als u weer op binnenbanden overstapt. Al onze banden zijn tubeless ready, zodat ze met en zonder binnenband kunnen worden geplaatst.
     
  • Ook bij het rijden met TLR-banden moet u een binnenband bij de hand hebben. In het geval van een groot lek, zult u uw band van een binnenband moeten voorzien als het afdichtingsmiddel niet goed werkt. 
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website