Begin met het losmaken van de remmen. Er zijn verschillende soorten remmen. Raadpleeg dus eerst de instructies voor de specifieke remmen van uw fiets. Dit geldt zowel voor de voor- als achterwielen.
Voor het voorwiel: Maak de steekas los (of open de quick-release-hendel/ snelspanner als uw fiets daarmee is uitgerust), het wiel kan hierna worden verwijderd.
Voor het achterwiel: Zorg dat de ketting zowel vooraan als achteraan op het kleinste tandwiel staat (de kleinste versnellingen). Maak dan de centrale as los, net zoals bij de voorkant, en haal het wiel uit de achterste wielbasis. Haal hierbij voorzichtig de ketting van het achterste tandwiel.
Bij schijfremmen raadt MICHELIN aan dat u speciaal gereedschap plaatst tussen de remblokken wanneer het wiel is verwijderd. Dit voorkomt dat de remblokken tegen elkaar gaan plakken wanneer het wiel niet meer op zijn plaats zit.
Het demonteren van de band
Vóór u de band kunt demonteren, moet u deze eerst leeg laten lopen (als die al niet leeg is door het lekrijden). Verwijder de ventieldop van het ventiel en druk op de kleine pin in het midden om de resterende lucht te verwijderen.
- Druk de hielen van de velg los. Begin altijd bij het ventiel.
- Druk ze in het velgbed.
- Trek de 2e hiel er met de hand uit
Neem hierna een paar bandenlichters en plaats deze op de velg onder de band. Als u banden met een binnenband gebruikt (of u weet niet zeker wat voor band u heeft), kijk dan uit dat u de bandenlichters er niet te hard in duwt, anders kunt u de binnenband insnijden of scheuren. Zodra u een deel van de zijwand over de velg heeft gehaald, kunt u ook de rest losmaken. Wanneer één kant van de band zich volledig over de velg bevindt, dan kunt u de andere kant ook loshalen en deze eenvoudig met uw handen lostrekken. Kijk uit dat uw vingers niet vast komen te zitten. Wanneer de eerste hiel over de velgrand is gehaald, kan u hetzelfde doen voor de tweede.
Als u alleen een buitenband vervangt en u de bestaande binnenband wilt bewaren, wees dan voorzichtig bij het demonteren van de band. De binnenband kan al snel gekneld raken door uw gereedschap of tegen de velg, wat schade kan veroorzaken.
Het monteren van de nieuwe binnenband en buitenband
Er bestaat geen speciaal trucje om alles weer te monteren. U moet alles wat u eerder deed opnieuw doen, maar dan in omgekeerde volgorde. Pas op dat de binnenband niet gaat knellen als u de band terugplaatst op de velg. Anders loopt u de kans weer een lek te veroorzaken, zonder ook maar een stukje te hebben gereden. Eindig met het plaatsen van de hiel bij het ventiel in de velg. Zorg ervoor dat de kralen in de rand blijven.
Het terugplaatsen van het wiel
Ook hier is het proces het omgekeerde van een wiel losmaken. Uw remmen zullen al loszitten door het loshalen van het wiel eerder. Zorg dat ze niet in de weg zitten wanneer u het wiel weer op zijn plaats zet. Bij een achterwiel moet u de ketting terug op het kettingwiel leggen. Dit is vaak makkelijker wanneer u de ketting op een paar tanden plaatst en dan het wiel langzaam draait.
Als u schijfremmen heeft dan dient u op te letten wanneer u het wiel terugplaatst, vooral bij het achterwiel. De schijf kan uw frame beschadigen als u het aanraakt. Zorg dat de schijf juist is geplaatst tussen de remblokken.
Plaats als laatste het wiel en de remmen. Haal de wielen een beetje van de grond en draai ze eens goed rond bij stilstand. Zo kunt u controleren of de wielen goed draaien en kijken of er andere problemen zijn. En vergeet niet uw remmen te testen!
U bent klaar om te gaan. Nu we zowel banden met binnenband als tubeless exemplaren hebben besproken, kunnen we de voor- en nadelen van beide op een rijtje zetten.