Maximaliseer uw prestaties met de juiste fietsbanden

MAXIMALISEER UW PRESTATIES MET DE JUISTE FIETSBANDEN

Wie het over bandenprestaties heeft, heeft het automatisch ook over compromissen. De rolweerstand moet worden afgewogen tegen de gripprestaties, en een laag gewicht moet worden afgezet tegen sterkte. Afhankelijk van het gebruik van de fiets zoeken onze technici naar het beste compromis zodat de banden zijn aangepast aan de behoeften van de fietser: bijvoorbeeld lichte en snel rollende banden voor X-Country en maximale grip en robuustheid voor Downhill.

Naar welke prestaties zou u moeten streven bij het kiezen van uw fietsbanden om er het beste uit te halen? Ontdek het in ons artikel.

Fietsbanden aangepast aan uw gebruik

Ten eerste is het belangrijk dat u een fietsband kiest die is aangepast aan uw gebruik (Weg / Cross Country / All Mountain / Enduro / Downhill) en aan de gebruikelijke omstandigheden op het parcours (versterkt karkas, profiel).

Afhankelijk van uw gebruik zullen de prestaties die u wilt bereiken niet noodzakelijk dezelfde zijn. Laten we eens kijken naar de belangrijkste prestatiekenmerken die een rol moeten spelen bij uw beslissing.

Rolweerstand van fietsbanden

Eenvoudig gezegd is rolweerstand de wrijving die wordt gegenereerd door het contact van de band met de grond. Naast luchtweerstand en zwaartekracht wanneer u omhoog fietst, is dit een van de belangrijkste zaken die het fietsen moeilijker maakt.

Verrassend genoeg kunnen de smalste fietsbanden een groter contactvlak hebben, omdat ze meer vervormen wanneer er gewicht op wordt geplaatst. Jarenlang was de standaardbreedte van een racefietsband voor optimale prestaties 23 mm. De belangrijkste reden hiervoor was niet de rolweerstand van de band maar de luchtweerstand. Tegenwoordig gebruiken de meeste wegrijders echter 25 of 28 mm banden. De grotere luchtweerstand wordt hier ruimschoots gecompenseerd door een lagere rolweerstand van de band, verbeterd rijgedrag en meer comfort. De rolweerstand is dus een precies uitgebalanceerde beoordeling van de juiste bandbreedte en de juiste spanning, maar ook van de bandenkenmerken zoals bijvoorbeeld het gebruikte rubber.

Fietsbanden grip

Op een gladde, droge ondergrond heeft de rolweerstand van de band duidelijk de meeste invloed op de prestaties, op voorwaarde dat u alleen maar rechtdoor rijdt. Maar wat gebeurt er als u een bocht neemt? Of u nu op de weg of offroad rijdt, het nemen van bochten met hoge snelheid is van groot belang voor de prestaties. In races kan er veel tijd worden verloren wanneer bochten langzaam worden genomen, wat ook meer energie vraagt om weer op snelheid te komen na de manoeuvre.

Grip is daarom erg belangrijk in bochten. Hoe zet u een lagere rolweerstand van de band op de rechte stukken af tegen een goede grip in de bochten, ook op nat wegdek? Dat is de vraag waar Michelin aan heeft gewerkt, zoals onze expert uitlegt in deze video. Een vraag waarop onze ingenieurs het antwoord hebben gevonden.

Michelin Bicycle - Wet performance

Hoe beter de grip in de bochten, hoe veiliger en zelfverzekerder u zich voelt.

Daarom gebruikt MICHELIN een precieze testopstelling om de grip in bochten op nat wegdek te beoordelen. Een ronde baan wordt daarbij voortdurend met water besproeid om de gladde omstandigheden na te bootsen. Een gemotoriseerde fiets wordt dan op het circuit met hoge snelheid rondgereden tot de gripdrempel wordt bereikt. Hierdoor kan de maximale bochtsnelheid en hellingshoek van elke band in natte omstandigheden nauwkeurig worden bepaald om de best presterende fietsband te selecteren.

Maximaliseer uw prestaties met de juiste fietsbanden


Prestaties onder natte weersomstandigheden

Mountain bike racing on rough ground

Er moet ook rekening worden gehouden met het terrein en de weersomstandigheden. Bij droge weersomstandigheden bieden racefietsbanden met heel weinig profiel de beste grip en vormen ze een uitstekende combinatie van een lage rolweerstand van de band en een goede grip. Banden zoals de nieuwe MICHELIN-racebanden zijn hiervan een uitstekend voorbeeld. Maar aangezien het ook nog weleens regent, is het de moeite waard de MICHELIN Power All Season-band te overwegen. Die biedt naast meer grip ook een geweldige weerstand tegen lekrijden.

Wanneer u offroad gaat, wordt de grip van de banden op de proef gesteld. De belangrijkste factor voor het leveren van goede prestaties is niet de rolweerstand van de band, maar de veiligheid in de bochten op een ruige en modderige ondergrond, en bij alle weersomstandigheden.

De beste combinatie mountainbikebanden heeft bijvoorbeeld een veel dikker loopvlak en een veel groter contactvlak dan de racefietsband. Deze banden moeten ook bestand zijn tegen scherpe stenen en andere gevaren. De beste mountainbikebanden bieden daarom een optimale lekbestendigheid die ervoor zorgt dat u kunt blijven doorfietsen.

Bij belangrijke bandenfabrikanten zoals MICHELIN wordt een groot aantal testprocedures doorlopen om de prestaties te optimaliseren. In MICHELINs testcentrum in Clermont-Ferrand rijden fietsers bijvoorbeeld rondjes op een groot circuit bij een constant vermogen en onder verschillende weersomstandigheden. Dit soort tests hebben geleid tot belangrijke snelheidsverbeteringen voor MICHELIN's nieuwe Power-range ten opzichte van zijn voorganger.

Lekbestendigheid van fietsbanden

We hebben het eerder al gehad over bestendigheid tegen lekrijden, maar het is de moeite waard om iets dieper in te gaan op de waarde van lekbestendige fietsbanden. Bij wielrenwedstrijden op de weg, en nog meer bij offroadwedstrijden, rijden de renners vaak wel eens een lekke band. Lekbestendige fietsbanden voor de 700c wielen voor wedstrijden op de weg en voor de 29 inch mountainbikewielen beschikken over een speciale laag beschermend materiaal. Deze laag beschermt tegen spijkers, stekels, stenen en andere scherpe voorwerpen en draagt zo bij aan de lekbestendigheid van mountainbikebanden. De afgelopen jaren zijn de meest lekbestendige fietsbanden aanzienlijk verbeterd op het gebied van prestaties, hoewel rijders een beter compromis zouden willen qua weggevoel, comfort en grip.

Michelin's beste prestatiecompromis

MICHELIN's eigen Bi Compound-banden zijn een uitstekende keuze zowel op het gebied van lekweerstand als het maken van bochten in natte weersomstandigheden. De banden beschikken over een centrale strip met een lage rolweerstand, een hoge bescherming tegen lekrijden en een lange levensduur. Bij het nemen van een bocht gaat de fietser zijwaarts hangen en het is op dat moment dat het belang van de randen van de banden naar voren komt. Om deze reden zijn de Bi Compound-banden voorzien van zijstrips met rubber dat meer grip biedt , ideaal voor het nemen van bochten in natte weersomstandigheden.

FAQ over prestaties

  • Is de rolweerstand van de band essentieel voor de prestaties?


Het is zeker een van de belangrijkste factoren, en bij wielrennen op de weg en tijdrijden is het waarschijnlijk het belangrijkste punt van aandacht. Goed rijgedrag is echter ook heel belangrijk. Banden met veel grip zorgen dat bochten sneller, veiliger en met meer vertrouwen kunnen worden genomen. Bij een hogere weerstand tegen lekrijden hoeft er ook minder vaak te worden gestopt om de binnenband te vervangen. En algeheel comfort blijft ook een belangrijk punt, zeker bij lange afstanden.

  • Leveren racefietsbanden de beste prestaties?


De prestatiekenmerken zijn afhankelijk van het type fiets, het terrein en de weersomstandigheden. Bij een ruwe ondergrond bieden zware banden met een dik loopvlak veel meer grip. Fietst u in de regen, dan heeft u behoefte aan banden met een beter profiel en veel grip om goed te kunnen presteren.

  • Slijten fietsbanden voor natte weersomstandigheden sneller?


In sommige gevallen is dat inderdaad het geval. Het rubber biedt meer grip op de weg, maar omdat ze ook zachter zijn, gaan ze mogelijk minder lang mee. Deze fietsbanden bieden echter het beste van beide werelden: ze combineren sterke centrale strips met zijpanelen voor meer grip, waardoor u vlot bochten kunt nemen.

  • Moet ik op comfort inleveren om optimale prestaties te kunnen leveren?


Niet noodzakelijkerwijs. Over het algemeen zijn bredere fietsbanden met een bandenspanning die zich net onder het maximum bevindt, comfortabeler om mee te rijden. Er wordt vaak gezegd dat keiharde fietsbanden betere prestaties bieden. En dat mag dan zo zijn op gladde ondergrond, maar in de realiteit is dat zelden het geval. Harde fietsbanden bieden minder bescherming tegen schokken en ruwe oppervlakken. Niet alleen kan u hierdoor langzamer gaan, het is ook oncomfortabel.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website