59443543 m

Verminder het geluid in uw auto met de akoestische technologie van Michelin

Wanneer u op de snelweg rijdt, verhoogt de snelheid het geluid in het interieur van de auto, wat natuurlijk een onaangename en vermoeiende rijervaring kan veroorzaken. Om dit ongemak te verhelpen heeft Michelin een akoestische technologie ontwikkeld om stille banden te maken die het geluid in de auto aanzienlijk verminderen zonder afbreuk te doen aan de prestaties.

Ontdek hoe het werkt.

SAMENVATTING:

michelin acoustic technology

Waarom horen we geluid in het interieur ?

Om de effectiviteit van onze oplossing volledig te begrijpen, is het nuttig om de bron van het waargenomen geluid uit te leggen. Het geluid dat u hoort in het interieur wordt niet gegenereerd door de banden. Het zijn eigenlijk de oneffenheden van de weg die tegen het loopvlak van de band slaan en die trillingen van verschillende gradaties genereren, afhankelijk van de kwaliteit van de weg, de snelheid en het voertuig.

Omdat een band hol is en samengeperste lucht bevat, werkt hij als een resonantiekamer, een beetje zoals een trommel met een uitgerekte huid. Als gevolg daarvan wordt het geluid van de trillingen versterkt en horen mensen in de auto een onaangenaam zoemend geluid, vooral als het voertuig elektrisch is, omdat de motor dan stil is.

MICHELIN Pilot Sport EV profiel

Een speciale technologie voor stille banden

We hebben een oplossing ontwikkeld voor het ontwerpen van stille banden om het akoestisch comfort in het interieur te verbeteren. Deze oplossing, de MICHELIN Acoustic Technologie, vermindert het geluid in de auto dat wordt veroorzaakt door de weg.

Het resultaat is een aanzienlijke vermindering van het geluid in het interieur met ongeveer 20%(1).

 

Een schuimoplossing om geluid te dempen

Een speciaal ontworpen oplossing van polyurethaanschuim vermindert het geluid in de auto door de resonantie te dempen, waardoor de bestuurders en passagiers optimaal kunnen profiteren van handsfree communicatieapparatuur en de bestuurder minder vermoeid raakt tijdens lange ritten. De MICHELIN Acoustic Technologie dempt zelfs het interieurgeluid bij het rijden terwijl de wegomstandigheden veranderen.

MICHELIN Acoustic technologie

Een op maat ontworpen polyurethaanschuimoplossing helpt het geluid in de auto te verminderen door de resonantie te dempen

Een profiel om banden stiller te maken

Niet alleen dit speciale schuim dempt het weggeluid, maar het loopvlakprofiel is ook ontworpen om banden stiller te maken. Hiervoor gebruiken we vóór de ontwikkeling een simulatietool (Piano Noise Reduction) waarmee we de juiste positionering van de structurele profielblokken van de band kunnen bestuderen.

Waarom?
Omdat een loopvlakprofiel met blokken van dezelfde breedte een frequentie, en dus geluid, genereert tijdens het rollen. Om te voorkomen dat er geluid wordt gegenereerd door de herhaling van het loopvlakprofiel, zorgen we er dus voor dat de blokken van het loopvlakprofiel verschillende breedtes hebben zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties van de band.

Simulatie tool (Piano Noise Reduction)

Wat betekent de waarde in decibel op een bandenlabel?

Helemaal onderaan op het bandenlabel staat een waarde in decibel.

Het is belangrijk om te weten dat deze waarde het geluid buiten het voertuig weergeeft en niet de kwaliteit van de akoestiek in het interieur.

Bandenlabel

Welke MICHELIN banden beschikken over akoestische technologie?

De hoeveelheid schuim varieert naargelang het type frequenties dat moet worden onderdrukt. En deze zijn nauw verbonden met het voertuig. Daarom is deze technologie ontwikkeld in samenwerking met autofabrikanten. Met andere woorden, banden uitgerust met MICHELIN Acoustic Technologie zijn exclusief ontworpen als Eerste Montage, d.w.z. ze zijn al gemonteerd op voertuigen op het moment van aankoop, om een optimale efficiëntie voor de betreffende frequenties te garanderen. Dit alles om uw reizen aangenamer en minder vermoeiend te maken.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ons artikel: "Autogeluid: zijn elektrische auto's stiller dan benzineauto's?"

Wettelijke vermeldingen

(1) MICHELIN Acoustic Technologie vermindert het waargenomen geluidsniveau in de auto met bijna 20% ( geluidsmeting van het binnengeluid, uitgevoerd in 2020 in de maat 245/45 R19 op KIA Cadenza. Geluidsniveau gemeten in het bereik "170-230Hz"). Resultaten kunnen variëren afhankelijk van voertuig, bandenmaat, snelheid en wegomstandigheden.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website