Verminder Het Geluid In Uw Auto Met De Akoestische Technologie Van Michelin
Wanneer u op de snelweg rijdt, verhoogt de snelheid het geluid in het interieur van de auto, wat natuurlijk een onaangename en vermoeiende rijervaring kan veroorzaken. Om dit ongemak te verhelpen heeft Michelin een akoestische technologie ontwikkeld om stille banden te maken die het geluid in de auto aanzienlijk verminderen zonder afbreuk te doen aan de prestaties.
Ontdek hoe het werkt.
SAMENVATTING:
Waarom horen we geluid binnen in de auto?
Een speciale technologie voor stille banden
Welke MICHELIN banden zijn uitgerust met akoestische technologie?
Waarom horen we geluid in het interieur ?
Om de effectiviteit van onze oplossing volledig te begrijpen, is het nuttig om de bron van het waargenomen geluid uit te leggen. Het geluid dat u hoort in het interieur wordt niet gegenereerd door de banden. Het zijn eigenlijk de oneffenheden van de weg die tegen het loopvlak van de band slaan en die trillingen van verschillende gradaties genereren, afhankelijk van de kwaliteit van de weg, de snelheid en het voertuig.
Omdat een band hol is en samengeperste lucht bevat, werkt hij als een resonantiekamer, een beetje zoals een trommel met een uitgerekte huid. Als gevolg daarvan wordt het geluid van de trillingen versterkt en horen mensen in de auto een onaangenaam zoemend geluid, vooral als het voertuig elektrisch is, omdat de motor dan stil is.
Een speciale technologie voor stille banden
Het resultaat is een aanzienlijke vermindering van het geluid in het interieur met ongeveer 20%(1).
Een schuimoplossing om geluid te dempen
Een profiel om banden stiller te maken
Niet alleen dit speciale schuim dempt het weggeluid, maar het loopvlakprofiel is ook ontworpen om banden stiller te maken. Hiervoor gebruiken we vóór de ontwikkeling een simulatietool (Piano Noise Reduction) waarmee we de juiste positionering van de structurele profielblokken van de band kunnen bestuderen.
Waarom?
Omdat een loopvlakprofiel met blokken van dezelfde breedte een frequentie, en dus geluid, genereert tijdens het rollen. Om te voorkomen dat er geluid wordt gegenereerd door de herhaling van het loopvlakprofiel, zorgen we er dus voor dat de blokken van het loopvlakprofiel verschillende breedtes hebben zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties van de band.
Wat betekent de waarde in decibel op een bandenlabel?
Helemaal onderaan op het bandenlabel staat een waarde in decibel.
Het is belangrijk om te weten dat deze waarde het geluid buiten het voertuig weergeeft en niet de kwaliteit van de akoestiek in het interieur.
Welke MICHELIN banden beschikken over akoestische technologie?
De hoeveelheid schuim varieert naargelang het type frequenties dat moet worden onderdrukt. En deze zijn nauw verbonden met het voertuig. Daarom is deze technologie ontwikkeld in samenwerking met autofabrikanten. Met andere woorden, banden uitgerust met MICHELIN Acoustic Technologie zijn exclusief ontworpen als Eerste Montage, d.w.z. ze zijn al gemonteerd op voertuigen op het moment van aankoop, om een optimale efficiëntie voor de betreffende frequenties te garanderen. Dit alles om uw reizen aangenamer en minder vermoeiend te maken.
Misschien bent u ook geïnteresseerd in ons artikel: "Autogeluid: zijn elektrische auto's stiller dan benzineauto's?"