Hoe vervang ik een ventiel?
Wat is een ventiel?
Op elke band zit een ventiel. Het sluit de band af en houdt de lucht binnen. Het wordt gebruikt om lucht in de band te brengen, zodat deze de juiste spanning heeft.
Een ventiel bestaat uit drie onderdelen
- een rubberen ventiellichaam met groeven voor het vastschroeven van het ventieldopje
- een ventieldopje
- een metalen binnenventiel in het ventiellichaam (het rode deel is de afdichting).
Een ventiel moet altijd een ventieldopje hebben om luchtverlies te voorkomen. Als u merkt dat een van de ventielen van uw banden er geen meer heeft, is het belangrijk om er weer een op te zetten.
Wanneer moet een ventiel worden vervangen?
Er zijn twee momenten waarop een ventiel moet worden vervangen.
1 - Bij het vervangen van een band
Het ventiel wordt altijd vervangen wanneer een nieuwe band wordt gemonteerd.
- Als het een rubberen ventiel is, wordt het verwijderd en vervangen door een nieuw ventiel.
- Als het een elektronisch ventiel van het TPMS-type (Tyre Pressure Monitoring System) is, d.w.z. met een druksensor, wordt alleen de afdichting aan de binnenkant, die verantwoordelijk is voor de afdichting, vervangen.
2 - Wanneer het ventiel poreus wordt
Bij een langzaam spanningsverlies kan er sprake zijn van poreusheid van het ventiel of het binnenventiel. Dit komt niet vaak voor niet, maar het kan gebeuren.
Deze poreusheid tast de afdichting aan en leidt tot abnormaal spanningsverlies. Daarom moet het ventiel worden vervangen, zelfs als de band in goede staat is.
Waarom gebeurt dit?
Een deel van het ventiel is gemaakt van rubber. Na verloop van tijd kan dit materiaal zijn afdichtende eigenschappen verliezen. Daarom wordt aanbevolen om het ventiel altijd tegelijk met de band te vervangen.
Het kan echter nodig zijn om het ventiel te vervangen voordat de band versleten is. Als u bijvoorbeeld alleen korte afstanden in de stad rijdt, slijten de banden heel weinig, maar het rubber van het ventiel wordt niet gespaard en kan in de loop der jaren poreus worden. In dat geval moet het ventiel eerder worden vervangen dan de band, om spanningsverlies te voorkomen.
Hoe weet u of het ventiel poreus is?
In alle gevallen is het essentieel om de bandenspanning regelmatig te controleren.
- Als er geen abnormaal spanningsverlies is, werkt het ventiel goed.
- Aan de andere kant, als er wel spanningsverlies is, kan het ventiel lekken (dit kan ook het gevolg zijn van andere factoren, zoals een lekke band).
In het tweede geval is het raadzaam om uw banden door een vakman te laten controleren. Als hij denkt dat het ventiel poreus is, zal hij het vervangen zonder de band te vervangen.
Snelle tip om te bepalen of het ventiel poreus is:
Controleer of het ventieldopje er goed opgeschroefd zit en duwdan het ventiel heen en weer. Als u kleine geluiden hoort van ontsnappende lucht, is het ventiel poreus.
U kunt het ventiel ook bevochtigen met zeepwater voordat u erop duwt: als er kleine belletjes verschijnen, is er een luchtlek.
Hoe vervang je een ventiel?
Er zijn twee voorwaarden voor het vervangen van een ventiel:
- Weten hoe het moet,
- Uitgerust zijn met professionele machines en accessoires om de band te demonteren, het ventiel (of de binnenste afdichting voor een elektronisch ventiel) te vervangen en de wielbalans af te stellen volgens de aanbevelingen met een geschikte machine.
Zonder deze kennis en dit gereedschap kan het vervangen van een ventiel riskant en gevaarlijk zijn op de weg. Daarom raden we u aan om je ventiel door een vakman te laten vervangen. Om een specialist bij u in de buurt te vinden, gebruik onze tool hieronder: