ledenon

PECH MET MOTORFIETSBANDEN

Misschien heeft u nog nooit gehoord van motorbandendefecten omdat het een onderwerp is dat zelden wordt besproken. Toch is het een belangrijk onderwerp voor elke soort band, maar specifiek voor racebanden, vooral als u ze verplaatst en opslaat.

Waarom is het belangrijk? Omdat als de temperatuur van de banden niet wordt gerespecteerd, dit ernstige schade aan de banden kan veroorzaken en er zelfs toe kan leiden dat ze ongeschikt worden voor gebruik.

In dit artikel leest u alles wat u moet weten over de risico's en voorzorgsmaatregelen die u moet nemen bij het kapotgaan van motorbanden.

Om welke soorten banden gaat het?

We hebben het hier vooral over banden met zeer hoge prestaties, met andere woorden banden die worden gebruikt in extreme omstandigheden zoals wedstrijden. Vanwege hun vermogen om bij hoge temperaturen op het circuit te presteren, zijn deze banden bijzonder gevoelig voor kou en vereisen ze speciale voorzorgsmaatregelen, die we hieronder zullen uitleggen.

Motorbanden voor andere toepassingen dan racen (weg, off-road, woon-werkverkeer, enz.) zijn niet op dezelfde manier ontworpen en stijgen minder in temperatuur. Daarom hebben ze minder last van de kou en zijn dezelfde voorzorgsmaatregelen niet nodig.

Waarom hebben racebanden last van lage temperaturen

Hoge prestatie banden doen er langer over om de optimale temperatuur te bereiken dan conventionele wegbanden (daarom worden er vaak bandenwarmers gebruikt om de banden op de juiste temperatuur te krijgen voor de start van de race), maar ze zijn bestand tegen grotere belastingen en hogere temperaturen.

Bandenwarmers worden gebruikt om de banden op de juiste temperatuur te brengen voor de start van de race

Bandenwarmers worden gebruikt om de banden op de juiste temperatuur te krijgen voor de start van de race

Hoe meer u de band beperkt in het gebruik, hoe meer temperatuurgerelateerde risico's er zullen optreden.

Voor circuitbanden vereisen de zeer hoge temperaturen (gerelateerd aan de zeer hoge gripniveaus) een specifieke mix van bandencompounds om deze te weerstaan.

Het is dankzij deze rubbersamenstelling dat deze banden goede prestaties kunnen blijven leveren, zelfs bij temperaturen tot 150 graden.

Dankzij een specifiek mengsel van compounds blijven de prestaties van de band goed, zelfs bij temperaturen tot 150°.

Dankzij een specifiek mengsel van compounds blijven de prestaties van de band goed, zelfs bij temperaturen tot 150°.

Het nadeel is dat ze niet mogen worden blootgesteld aan lage temperaturen. Als u met deze banden koud omgaat, kan het loopvlak of een ander deel van het rubber letterlijk breken alsof het glas is.

Zorg er daarom voor dat de banden worden opgeslagen in geschikte omstandigheden die lage temperaturen vermijden. Als dit zich voordoet, mogen de banden helemaal niet worden gehandeld.

Het breekpunt

Het is een probleem waar elke bandenfabrikant mee te maken heeft: wanneer de temperatuur bepaalde extremen bereikt, verliezen banden onvermijdelijk hun prestaties en lopen ze ook het risico op onomkeerbare schade.

Er is een lage temperatuurdrempel vanaf wanneer het rubber zijn elasticiteit verliest en broos wordt. Dit wordt het breekpunt genoemd.

Rubberbreuk in de kou kan zich alleen binnenin de band voordoen en dus onzichtbaar blijven. Het kan zich manifesteren als één klein scheurtje of vele grotere scheuren rondom de band.

An example of a rubber breakdown after the tyre has been exposed to low temperatures

Een voorbeeld van rubberbreuk nadat de band is blootgesteld aan lage temperaturen

De invloed van temperatuur op prestaties

We hebben het gezien, een band die is blootgesteld aan lage temperaturen verliest grip.

Maar er is ook een hoge temperatuurdrempel vanaf waar het rubber pasteus/viskeus wordt. Dit wordt het omkeerpunt genoemd. Als de temperatuur van de band boven deze drempel komt, zal de band ook minder goed presteren.

De overgrote meerderheid van onze banden werkt echter zonder problemen binnen deze thermische grenzen.

Verschillende temperatuurdrempels voor verschillende gamma's

Zoals we in de tabel hieronder kunnen zien, hebben onze verschillende gamma's circuitbanden verschillende tolerantieniveaus.

invloed van temperatuur op bandengamma's

Voor transport en opslag mag het MICHELIN Power Performance-gamma niet worden behandeld bij temperaturen lager dan 10°C om schade te voorkomen.

Deze drempel is verlaagd tot 5°C voor deze gamma's:

  • MICHELIN Power Slick 2
  • MICHELIN Power Cup 2
  • MICHELIN Power Cup EVO

 
en tot -10°C voor deze gamma's:

  • MICHELIN Power GP
  • MICHELIN Power 5
  • MICHELIN Power SuperMoto Rain
  • MICHELIN Power Rain

 
Voor de montage of demontage is het aangeraden een MICHELIN Power Performance-band gedurende minstens 24 uur op te slaan op een plaats waar de temperatuur hoger is dan of gelijk is aan 15°C.

Voor MICHELIN Power Slick², MICHELIN Power Cup² en MICHELIN Power Cup EVO moet de omgevingstemperatuur hoger dan of gelijk aan 10°C zijn gedurende meer dan 24 uur vóór een montage of demontage.

MICHELIN Power Performance-banden mogen niet worden behandeld bij temperaturen lager dan 10°C.

MICHELIN Power Performance-banden mogen niet worden behandeld bij temperaturen lager dan 10°C  

Hoe weet u de temperatuur van uw banden?

Om de temperatuur van een band te controleren, hoeft u alleen maar een conventionele thermometer te gebruiken. Als de band enkele uren in een ruimte is opgeslagen, kan worden aangenomen dat de temperatuur van de band gelijk is aan de omgevingstemperatuur.

Uitstekende prestaties op circuit

Volg deze eenvoudige voorzorgsmaatregelen en u zult genieten van uitstekende prestaties en ongeëvenaard plezier wanneer u met uw motorfiets op het circuit rijdt!

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website