Het is niet alleen een kwestie van grip
Natuurlijk is grip essentieel. En de grip is veel precairder bij een natte en koude ondergrond dan bij warm en droog weer. Voor auto's kan het monteren van geschikte banden met goede grip op besneeuwde of beijzelde wegen zorgen voor een veilige en soepele rit.
Maar op een motorfiets is het niet alleen een kwestie van grip. De andere parameter die meespeelt is balans. Wanneer u maar twee wielen hebt waarop u kunt vertrouwen, kunt u op elk moment dit essentiële evenwicht verliezen op een besneeuwde of beijzelde weg. Zeker als de grip door de kou is verminderd.
Bandentemperatuur
Het is belangrijk om te begrijpen dat elke band een ideale bedrijfstemperatuur heeft. Ideaal in de zin dat de band bij deze temperatuur het beste presteert. Om deze temperatuur te bereiken, moet de band een bepaald aantal kilometers afleggen, wat varieert afhankelijk van het type band. Maar in de winter, waar het rubber hard wordt door de kou en daardoor minder grip biedt, is het moeilijk, zo niet onmogelijk, om deze ideale temperatuur te bereiken en te behouden.
Bij wedstrijden worden bandenwarmers gebruikt om de banden voor de start van de race op te warmen, zodat ze bij de start al de ideale temperatuur hebben. De temperatuur van de banden daalt dan niet door de snelheid waarmee er tijdens de race wordt gereden.
Maar zelfs als deze apparatuur beschikbaar zou zijn voor gebruik buiten het circuit, zouden uw banden, eenmaal opgewarmd, snel hun temperatuur verliezen in de kou omdat ze niet onder dezelfde rij- en snelheidsbelastingen zouden vallen als normaal.