H24 Green GT prototype

WE RACE FOR CHANGE

Auto- en motorsport, een versneller van innovatie
#WeRaceForChange

Waarom racen wij ?

In de afgelopen decennia zijn we er trots op dat we de prestaties van onze racebanden op wereldschaal hebben kunnen demonstreren. De aard van de auto- en motorsport is echter veranderd.

De kolossale uitdaging waar we voor staan ​​is om voor iedereen  "all-sustainable" banden te ontwikkelen , waarvan ontwerp en productie een beperkte impact hebben op de hulpbronnen, de biodiversiteit en de CO₂-uitstoot van de planeet, zonder afbreuk te doen aan de prestaties, die het succes van het merk MICHELIN hebben gemaakt. 

De racerij fungeert daarom meer dan ooit als proeftuin en versneller van technologische innovatie. De extreme omstandigheden die inherent zijn aan autosport geven ons de mogelijkheid om te innoveren, in recordtijd te experimenteren, te leren, nieuwe oplossingen te ontwerpen en de ontwikkeling van duurzame oplossingen te versnellen waar iedereen van profiteert.

Motorsport - #WeRaceForChange Michelin - 96s - UK

WIJ RACEN VOOR VERANDERING, OM DE MANIER WAAROP WIJ ONS VERPLAATSEN TE VERBETEREN

We race for change - Performance made to last

We racen om onze partners duurzame prestaties te bieden, van start tot finish. Onze inzet is om u van de eerste tot de laatste kilometer een veilige rijervaring te bieden, met banden waarop u kunt vertrouwen tot aan de wettelijke slijtagelimiet.(1)

We race for change - Sustainable materials

Wij racen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Onze banden bevatten steeds vaker biosourced en gerecyclede grondstoffen (2). De geavanceerde materialen die we in de autosport ontwikkelen, zullen vanaf 2025 alle MICHELIN-banden ten goede komen.

We race for change - simulation

We racen om antwoorden te vinden, te simuleren, te leren van datawetenschap en onszelf te overtreffen. Ons gebruik van simulatie-engineering in de autosport wordt uitgebreid naar de bandenproductie, wat resulteert in aanzienlijke besparingen in hulpbronnen en CO₂ -emissies.

ONTMOET HET TEAM EN ONTDEK HOE WIJ RACEN VOOR VERANDERING

Michelin #WeRaceForChange - Dylan

Dylan, Bandenprestatie-ingenieur

Michelin #WeRaceForChange - Philippe

Philippe, Bandentechnicus 

Michelin #WeRaceForChange - Stéphanie

Stéphanie, Chemicus

LE MANS: AL 100 JAAR ONZE FAVORIETE ARENA VOOR INNOVATIE

Michelin innovations through the history of the 24H of Le Mans #WeRaceForChange

De 24 uur van Le Mans - die plaatsvindt op wegen die normaal gesproken open zijn voor het dagelijkse verkeer - stelt onze banden bloot aan uitzonderlijke omstandigheden, van het oneffen oppervlak van het circuit tot plotselinge weers- en temperatuurschommelingen. Toch moeten onze banden onberispelijke, perfect uitgebalanceerde prestaties leveren, evenals veiligheid, grip en veelzijdigheid vanaf het begin van de race tot aan de finish!

Innovaties die de mobiliteit hebben veranderd:

The winner of the inaugural Le Mans 24 Hours was a Chenard & Walcker

De demontabele band

1923: De winnaar van de inaugurele 24 uur van Le Mans was een Chenard & Walcker uitgerust met MICHELIN-banden. Hij voltooide de race met een gemiddelde snelheid van 92 km/u. Demontabele banden brachten een revolutie teweeg in de mobiliteit door veerkracht, een lange levensduur, comfort en gebruiksvriendelijkheid te combineren.

A Lancia B20 GT won its class on radial tyres at the 1951 Le Mans 24 Hours.

De radiaalband

1951: Gepatenteerd in 1946 en op de markt gebracht vanaf 1949, hebben MICHELIN X-banden een revolutionair radiaal karkas, waarin metalen kabels zijn verwerkt, voor blijvende veiligheid, comfort en brandstofbesparing. Tijdens de 24 uur van Le Mans in 1951 won de Lancia B20 GT zijn categorie op radiaalbanden.

Michelin was the first to race slick tyres at Le Mans

De slick band

1967: Michelin was de eerste die op Le Mans met slicks racete. Hun volledig gladde, profielloze loopvlak zorgde voor superieure grip in droge omstandigheden. Slicks maakten meteen indruk, met de Alpine A210 die voor het eerst in zijn klasse een ronde in minder dan vier minuten aflegde voordat hij het P1.6-klassement won.

Alpine A442, the 1978 Le Mans winner

De hoge prestatie band

1978: De overwinning van de Renault-Alpine A442B op Le Mans in 1978, uitgerust met hoogwaardige MICHELIN-radiaalbanden, onderstreepte de buitengewone waarde van de technologie. Het resultaat werd gevolgd door succes in de Formule 1, wat extra bewijs leverde van de superioriteit van radiaalbanden en ertoe bijdroeg dat deze technologie wereldwijd de norm werd.

Technologische vooruitgang, zoals de evolutie van benzine- en dieselmotoren naar hybride technologie, de introductie van schijfremmen of steeds geavanceerdere aerodynamica, stellen allemaal nieuwe uitdagingen aan banden. Aanpassen aan steeds sterkere beperkingen zoals de toename van vermogen, belasting, koppel, terwijl tegelijkertijd een betere energie-efficiëntie geboden moet worden.
Het trackrecord van MICHELIN op Le Mans staat op één lijn met de ongelooflijke revolutie die de race heeft doorgemaakt op het gebied van prestaties. Alleen al in de afgelopen 10 jaar heeft dit de toonaangevende LMP1-prototypes geholpen om tot 750 kilometer af te leggen op één set banden, met een gemiddelde snelheid van 240 km/u. Dat is meer dan de afstand die wordt afgelegd tijdens twee Formule 1 Grand Prix!

Le Mans 2023: we blijven innoveren voor een duurzame toekomst

De honderdste verjaardag van de 24 uur van Le Mans zal geen uitzondering op de regel zijn als het gaat om Michelin-innovaties:

  • De nieuwste MICHELIN Pilot Sport Endurance Slicks en Wets die zijn ontwikkeld voor huidige hypercar-prototypes, zijn volledig virtueel ontworpen met behulp van simulatoren. Dit proces is nu uitgebreid naar de ontwikkeling van banden voor het grote publiek, waardoor aanzienlijke besparingen in hulpbronnen en CO₂-uitstoot mogelijk zijn.
     
  • Dit jaar onthullen we een raceband met 63% duurzame materialen (biobased, hernieuwbare of gerecyclede materialen) voor het GreenGT-waterstofprototype en de 100% elektrische Porsche GT4 ePerformance. Deze prestatie was mogelijk dankzij onze kennis van duurzame materialen op het gebied van banden, zonder afbreuk te doen aan hun prestaties of hun algehele milieu-impact.
Racing tyre that contains 63% sustainable materials
Designed to win

ONZE MICHELIN BANDEN, ONTWORPEN OM TE WINNEN

Wij zijn de bandenfabrikant met de meeste overwinningen in de belangrijkste FIA- en FIM-wereldkampioenschappen in de afgelopen 50 jaar.
24 hours of Le Mans

DE 24 UUR VAN LE MANS

Viering van 100 jaar passie voor autoracen

Onze partners vertrouwen ons

Ook u kunt vertrouwen op MICHELIN-banden op het circuit en op de weg

LEES MEER OVER "WAAROM MICHELIN":

Blijf verbonden !

Wees als eerste op de hoogte van nieuws, diensten en promoties van de Michelin Groep! Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Volg ons voor meer Michelin Motorsport nieuws

Wettelijke bepalingen

(1) "De laatste kilometer" moet worden begrepen als "tot aan de wettelijke slijtagelimiet" (1,6 mm in Europa). Raadpleeg de wettelijke limiet voor profieldiepte die in uw land van toepassing is. Voor meer informatie: https:/ /www.michelin.fr/auto/accueil-auto/les-performances-qui-durent

(2) Voor Michelin zijn duurzame materialen gerecycleerde materialen of materialen van biologische oorsprong die hernieuwbaar zijn op de schaal van een mensenleven en die niet concurreren met de voedingssector. Michelin beschouwt natuurlijke materialen die niet hernieuwbaar zijn op de schaal van een mensenleven, zoals olie, niet als duurzaam. Zo worden bepaalde materialen, hoewel van natuurlijke minerale oorsprong, zoals silica, niet in aanmerking genomen in de Michelin-definitie van een "duurzaam materiaal". Gerecycleerde materialen zijn de grondstoffen die worden gegenereerd door elke recyclingoperatie waarbij industrieel of consumentenafval wordt herverwerkt tot producten, materialen of stoffen. Hergebruik van energie en opwerking van materialen voor energiedoeleinden zijn uitgesloten. (Gebaseerd op de definitie van de Europese Afvalrichtlijn).

(3) Meer informatie op: https://www.michelin.nl/prestaties-van-begin-tot-einde