Dealer vinden

Michelin Neemt Maatregelen Om De Impact Op Het Milieu Te Verminderen

We maken de weg vrij naar mobiliteit met minder impact op het milieu⁽¹⁾ door producten en oplossingen te ontwikkelen om mobiliteit veiliger, toegankelijker en efficiënter te maken.

INNOVEREN OM DE NIEUWE GENERATIES BANDEN TE ONTWERPEN

We volgen een handvest voor ecologisch ontwerp om de milieu-impact van onze banden in elke fase van hun levenscyclus(2) te evalueren om de algehele impact te verminderen en tegelijkertijd de prestaties te behouden of zelfs te verbeteren.


Verspilling tegengaan door banden te ontwerpen die gemaakt zijn om lang mee te gaan

Echte verandering is minder vervangen. Leg meer kilometers af met uw banden. Onze inzet is om u van de eerste tot de laatste kilometer een duurzame en veilige rijervaring te bieden, dankzij banden waarop u kunt vertrouwen tot aan de wettelijke slijtagelimiet (3).

Kom meer te weten


Vermindering van het energieverbruik en de CO₂-uitstoot van voertuigen

Minder brandstof verbruiken dankzij lage rolweerstand. Vanaf de allereerste MICHELIN Energy Saver-band in 1992 hebben we zes generaties autobanden gelanceerd met verbeterde energie-efficiëntie: in 30 jaar tijd hebben we de rolweerstand gehalveerd voor toonaangevende bandengamma's voor personenauto's.(4)


Investeren in recycling om afval om te zetten in banden

anden maken met yoghurtpotten of plastic flessen. Disruptieve innovaties op het gebied van bio- en geregenereerde materialen zullen ons in staat stellen om alledaags afval (5) om te zetten in materialen voor nieuwe banden, naast andere nieuwe producten.​ En tegen 2030 is ons doel tot 13,5 miljoen ton gerecycled materiaal in onze banden hebben gebruikt.(6) ​


Onze eerste eco-ontworpen band: MICHELIN e.Primacy

MICHELIN e.PRIMACY is de eerste eco-ontworpen MICHELIN-band waarvan de levenscyclusanalyse is opgenomen in het ontwerp; het is ook de eerste band op de markt waarvoor een Environmental Product Declaration (EPD of milieuproductverklaring) is gepubliceerd.
Band zoeken
Band zoeken

Een autobandengamma met 45% duurzame materialen⁽⁷⁾

In oktober 2022 presenteerden we een autobandengamma met 45% duurzame materialen, goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.
De band heeft prestatieniveaus die gelijkwaardig zijn aan de huidige banden (8). We zijn goed op weg om de tussentijdse doelstelling te halen van 40% bio- of gerecyclede materialen (9) in alle bandenlijnen tegen 2030 naar 100% tegen 2050.

 

MICHELIN UPTIS-prototype

Het MICHELIN UPTIS-prototype (10) is een samengestelde luchtloze oplossing (band en wiel) voor personenauto's. Het vermindert het risico op lekke banden en ander luchtverlies door inrijdingen of obstakels op de weg en vermindert de impact op het milieu.

Kom meer te weten over MICHELIN Uptis

Het VISION-concept, een band gemaakt van 100% duurzame materialen

Het in 2017 onthulde VISION-concept is een combinatie van een wiel en een luchtloze band.

Bio-sourced, connected en voorzien van een vernieuwbaar loopvlak, biedt het VISION-concept een overtuigende illustratie van hoe ons duurzame ontwikkelingsmodel banden tussen nu en 2050 zal transformeren en de doelstelling zal bereiken dat banden tegen 2050 gemaakt moeten zijn van 100% bio-afkomstige of gerecyclede materialen.

In 2050 zijn onze banden 100% duurzaam

DE ONTWIKKELING VAN DUURZAME OPLOSSINGEN VERSNELLEN VIA  AUTO- & MOTORSPORT


Een band gemaakt van meer dan 50% bio-afkomstige en gerecyclede materialen 

We hebben een raceband ontwikkeld die al voor 53% uit biologische en gerecyclede grondstoffen bestaat. Hij is gemonteerd op het GreenGT H24-prototype op waterstof, een auto die is ontwikkeld voor langeafstandraces, en op de Porsche GT4 ePerformance. Deze zeer hoogwaardige band laat zien dat volledig nieuwe technologieën nog steeds kunnen presteren onder extreme raceomstandigheden.

Duurzame banden al op het circuit !

We hebben de WorldCup MotoE-banden ontwikkeld waarbij we voor het seizoen 2022 gemiddeld 40%  (11) gerecyclede en biologische materialen integreren, terwijl we hoge prestatieniveaus bieden. Deze banden zijn door 18 rijders gebruikt tijdens de 12 races van het MotoE-seizoen in 2022.

DUURZAME INNOVATIES EN OPLOSSINGEN ONTWIKKELEN NAAST BANDEN

Enkele voorbeelden van onze duurzame innovaties.

Waterstofmobiliteit werkelijkheid maken

We zijn al 20 jaar bezig met waterstof. We zijn ervan overtuigd dat waterstofmobiliteit een van de essentiële componenten zal zijn van schone mobiliteit, complementair aan elektrische batterijen.

Kom meer te weten

Duurzame gastronomie bevorderen

De MICHELIN-gids zet zich in voor duurzame gastronomie. Green Stars, gestart in 2020, is een nieuwe prijs voor chef-koks die bijdragen aan een meer verantwoorde gastronomie die een duurzamere levensstijl voor hun klanten mogelijk maakt.

Decarbonisatie van zeevervoer

Het project Wing Sail Mobility (WISAMO) is een geautomatiseerd, telescopisch, opblaasbaar vleugelzeilsysteem dat past op koopvaardijschepen en pleziervaartuigen. Dankzij het revolutionaire ontwerp kunnen schepen hun brandstofverbruik en CO2-uitstoot verminderen.

Biodiversiteit behouden

In 2014 heeft de Groep, als onderdeel van het "Ouro Verde"-programma in Bahia, de Michelin Ecological Reserve opgericht, een duurzaam initiatief gericht op het testen van een model voor de productie van natuurlijk rubber, terwijl de economische en sociale ontwikkeling van de regio wordt gestimuleerd en de biodiversiteit wordt behouden. 

LEES MEER OVER "WAAROM MICHELIN":

Vertrouw op MICHELIN voor een beter leven onderweg

Onze banden worden erkend door de meest veeleisende gebruikers: consumenten, fabrikanten, coureurs en opinieleiders vragen om onze producten.

De weg vrijmaken voor elektrische mobiliteit

We lopen voorop op het gebied van elektrische mobiliteit. Onze ingenieurs werken nauw samen met auto-, scooter- en fietsfabrikanten om banden te ontwerpen die voldoen aan de eisen van eigenaren van elektrische voertuigen.

Duurzame ontwikkeling en mobiliteit

De maatschappelijke verantwoordelijkheid van de Groep wordt belichaamd door haar strategie voor duurzame ontwikkeling en mobiliteit. Het doel is om van Michelin een van de meest innovatieve, verantwoordelijke en best presterende bedrijven ter wereld te maken in al zijn verantwoordelijkheden: economisch, ecologisch, sociaal en maatschappelijk.

Wettelijke vermeldingen

(1) Meer informatie op: https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/for-the-planet/environmental-approach

(2) van aanvoer van grondstoffen en productie tot aan de gebruiks- en recyclingfase

(3) "Laatste kilometer" moet worden begrepen als ""tot aan de wettelijke slijtagelimiet"" (1,6 mm in Europa). Raadpleeg de wettelijke minimale profieldiepte die in uw land van toepassing is. Voor meer informatie: https:/ /www.michelin.fr/auto/accueil-auto/les-performances-qui-durent De volgende bandengamma's zijn ontworpen om een ​​lange levensduur en langdurige prestaties te bieden: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN CrossClimate 2 SUV, MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN e.Primacy, MICHELIN Pilot Sport 4S, MICHELIN Pilot Sport 5, MICHELIN Pilot Sport EV, MICHELIN Pilot Sport 4 SUV, MICHELIN Alpin 6 en MICHELIN Pilot Alpin 5.

(4) Interne berekening waarbij MICHELIN Energy (RR>12kg/T) wordt vergeleken met MICHELIN e.Primacy en MICHELIN Pilot Sport EV (RR <5kg/T)

(5) "dagelijks afval": maïsstoof, afvalhout, voedselcontainers, plastic verpakkingen, plastic flessen...

(6) Cumulatieve berekende hoeveelheid gerecycleerde materialen verbruikt door de Michelin-groep tussen 2020 en 2030 bij de fabricage van zijn banden met als doel 40% gerecycleerde materialen tegen 2030.

(7) Voor Michelin zijn duurzame materialen gerecycleerde materialen of materialen van biologische oorsprong die hernieuwbaar zijn op de tijdschaal van een mensenleven en die niet concurreren met de voedingssector. Michelin beschouwt natuurlijke materialen die niet hernieuwbaar zijn op de tijdschaal van een mensenleven, zoals olie, niet als duurzaam. Zo worden bepaalde materialen, hoewel van natuurlijke minerale oorsprong, zoals silica, niet in aanmerking genomen in de Michelin-definitie van een "duurzaam materiaal".

(8) Gebaseerd op interne tests, in vergelijking met de huidige MICHELIN Primacy 4 235/55R19 105W op de markt

(9) Gerecycleerde materialen zijn de grondstoffen die worden gegenereerd door elke recyclinghandeling waarbij industrieel afval of afval na consumptie opnieuw wordt verwerkt tot producten, materialen of grondstoffen. Hergebruik van energie en het opwerken van materialen voor gebruik als energie zijn uitgesloten. (Gebaseerd op de definitie van de Europese Richtlijn Afvalstoffen).

(10) UPTIS: Unique Puncture-proof Tyre System, een luchtloze band ontwikkeld in samenwerking met Maxion, de leverancier van een specifieke velg voor de UPTIS-band.

(11) Komt overeen met het gewogen gemiddelde van de massa van de voor- en achterbanden met respectievelijk 33% en 46% duurzame materialen.