Michelin Neemt Maatregelen Om De Impact Op Het Milieu Te Verminderen
INNOVEREN OM DE NIEUWE GENERATIES BANDEN TE ONTWERPEN
Verspilling tegengaan door banden te ontwerpen die gemaakt zijn om lang mee te gaan
Vermindering van het energieverbruik en de CO₂-uitstoot van voertuigen
Investeren in recycling om afval om te zetten in banden
Onze eerste eco-ontworpen band: MICHELIN e.Primacy
Een autobandengamma met 45% duurzame materialen⁽⁷⁾
In oktober 2022 presenteerden we een autobandengamma met 45% duurzame materialen, goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.
De band heeft prestatieniveaus die gelijkwaardig zijn aan de huidige banden (8). We zijn goed op weg om de tussentijdse doelstelling te halen van 40% bio- of gerecyclede materialen (9) in alle bandenlijnen tegen 2030 naar 100% tegen 2050.
MICHELIN UPTIS-prototype
Het VISION-concept, een band gemaakt van 100% duurzame materialen
Het in 2017 onthulde VISION-concept is een combinatie van een wiel en een luchtloze band.
Bio-sourced, connected en voorzien van een vernieuwbaar loopvlak, biedt het VISION-concept een overtuigende illustratie van hoe ons duurzame ontwikkelingsmodel banden tussen nu en 2050 zal transformeren en de doelstelling zal bereiken dat banden tegen 2050 gemaakt moeten zijn van 100% bio-afkomstige of gerecyclede materialen.
In 2050 zijn onze banden 100% duurzaam
DE ONTWIKKELING VAN DUURZAME OPLOSSINGEN VERSNELLEN VIA AUTO- & MOTORSPORT
Een band gemaakt van meer dan 50% bio-afkomstige en gerecyclede materialen
We hebben een raceband ontwikkeld die al voor 53% uit biologische en gerecyclede grondstoffen bestaat. Hij is gemonteerd op het GreenGT H24-prototype op waterstof, een auto die is ontwikkeld voor langeafstandraces, en op de Porsche GT4 ePerformance. Deze zeer hoogwaardige band laat zien dat volledig nieuwe technologieën nog steeds kunnen presteren onder extreme raceomstandigheden.
Duurzame banden al op het circuit !
We hebben de WorldCup MotoE-banden ontwikkeld waarbij we voor het seizoen 2022 gemiddeld 40% (11) gerecyclede en biologische materialen integreren, terwijl we hoge prestatieniveaus bieden. Deze banden zijn door 18 rijders gebruikt tijdens de 12 races van het MotoE-seizoen in 2022.
DUURZAME INNOVATIES EN OPLOSSINGEN ONTWIKKELEN NAAST BANDEN
Waterstofmobiliteit werkelijkheid maken
Duurzame gastronomie bevorderen
Decarbonisatie van zeevervoer
Het project Wing Sail Mobility (WISAMO) is een geautomatiseerd, telescopisch, opblaasbaar vleugelzeilsysteem dat past op koopvaardijschepen en pleziervaartuigen. Dankzij het revolutionaire ontwerp kunnen schepen hun brandstofverbruik en CO2-uitstoot verminderen.
Biodiversiteit behouden
In 2014 heeft de Groep, als onderdeel van het "Ouro Verde"-programma in Bahia, de Michelin Ecological Reserve opgericht, een duurzaam initiatief gericht op het testen van een model voor de productie van natuurlijk rubber, terwijl de economische en sociale ontwikkeling van de regio wordt gestimuleerd en de biodiversiteit wordt behouden.
LEES MEER OVER "WAAROM MICHELIN":
Vertrouw op MICHELIN voor een beter leven onderweg
De weg vrijmaken voor elektrische mobiliteit
Duurzame ontwikkeling en mobiliteit
(1) Meer informatie op: https://www.michelin.com/en/sustainable-development-mobility/for-the-planet/environmental-approach
(2) van aanvoer van grondstoffen en productie tot aan de gebruiks- en recyclingfase
(3) "Laatste kilometer" moet worden begrepen als ""tot aan de wettelijke slijtagelimiet"" (1,6 mm in Europa). Raadpleeg de wettelijke minimale profieldiepte die in uw land van toepassing is. Voor meer informatie: https:/ /www.michelin.fr/auto/accueil-auto/les-performances-qui-durent De volgende bandengamma's zijn ontworpen om een lange levensduur en langdurige prestaties te bieden: MICHELIN CrossClimate², MICHELIN CrossClimate 2 SUV, MICHELIN Primacy 4+, MICHELIN e.Primacy, MICHELIN Pilot Sport 4S, MICHELIN Pilot Sport 5, MICHELIN Pilot Sport EV, MICHELIN Pilot Sport 4 SUV, MICHELIN Alpin 6 en MICHELIN Pilot Alpin 5.
(4) Interne berekening waarbij MICHELIN Energy (RR>12kg/T) wordt vergeleken met MICHELIN e.Primacy en MICHELIN Pilot Sport EV (RR <5kg/T)
(5) "dagelijks afval": maïsstoof, afvalhout, voedselcontainers, plastic verpakkingen, plastic flessen...
(6) Cumulatieve berekende hoeveelheid gerecycleerde materialen verbruikt door de Michelin-groep tussen 2020 en 2030 bij de fabricage van zijn banden met als doel 40% gerecycleerde materialen tegen 2030.
(7) Voor Michelin zijn duurzame materialen gerecycleerde materialen of materialen van biologische oorsprong die hernieuwbaar zijn op de tijdschaal van een mensenleven en die niet concurreren met de voedingssector. Michelin beschouwt natuurlijke materialen die niet hernieuwbaar zijn op de tijdschaal van een mensenleven, zoals olie, niet als duurzaam. Zo worden bepaalde materialen, hoewel van natuurlijke minerale oorsprong, zoals silica, niet in aanmerking genomen in de Michelin-definitie van een "duurzaam materiaal".
(8) Gebaseerd op interne tests, in vergelijking met de huidige MICHELIN Primacy 4 235/55R19 105W op de markt
(9) Gerecycleerde materialen zijn de grondstoffen die worden gegenereerd door elke recyclinghandeling waarbij industrieel afval of afval na consumptie opnieuw wordt verwerkt tot producten, materialen of grondstoffen. Hergebruik van energie en het opwerken van materialen voor gebruik als energie zijn uitgesloten. (Gebaseerd op de definitie van de Europese Richtlijn Afvalstoffen).
(10) UPTIS: Unique Puncture-proof Tyre System, een luchtloze band ontwikkeld in samenwerking met Maxion, de leverancier van een specifieke velg voor de UPTIS-band.
(11) Komt overeen met het gewogen gemiddelde van de massa van de voor- en achterbanden met respectievelijk 33% en 46% duurzame materialen.