1 - Prepaar uw motor voor meer veiligheid

Voordat u de weg op gaat, zijn er belangrijke punten die u op uw motor moet controleren om ervoor te zorgen dat de motor zelf geen risico vormt voor uw veiligheid.
De remmen
Controleer of uw remblokken en remschijven in orde zijn (kromtrekken, abnormale slijtage, onregelmatigheden), evenals de remtrommels Controleer ook het niveau van de remvloeistof (rechterhandvat) en de kleur ervan: hoe donkerder de remvloeistof is, hoe ouder en minder effectief deze is.
Motorolie
Controleer het peil in het carter, bij een warme motor, twee minuten nadat de motor is gestopt, terwijl u de motor recht houdt. Controleer of er geen lekkage of zelfs een olielek is.
Voor een lange rit (1.000 km), controleer het oliepeil op driekwart van de rit (wacht 15 min. na het stoppen zodat het terugloopt naar de bodem van het carter).
Verlichting
Zichtbaar zijn op de weg is essentieel voor de veiligheid van de motorfiets: controleer de lampen, aarzel niet om ze preventief te vervangen.
De ketting of de riem
Het is een slijtage-element dat bijzonder belangrijk is om in het oog te houden en dat uw veiligheid op de motor in gevaar kan brengen. Te veel spanning en hij breekt. Als een ketting te los zit, kan hij van het tandwiel afspringen.
Neem voor een lange rit (1.000 km) driekwart van de rit een pauze en controleer de spanning van de ketting (door hem te smeren).
Banden
De band, een complex hightech product, is het enige contactpunt tussen het voertuig en de grond. Hoewel het contactoppervlak met de grond klein is, blijft de missie van de band niet minder essentieel voor uw veiligheid op de motor. Hij moet een aantal taken uitvoeren: draaien, sturen, gewicht dragen, remmen, overbrengen, opvangen, lang meegaan.
Om het beste uit uw banden te halen, is het dus essentieel dat u ervoor zorgt dat de bandenspanning die is die door de fabrikant wordt aanbevolen.
U kunt uw fiets toevertrouwen aan een vakman bij u in de buurt om al deze veiligheidsaspecten te controleren.
2 - Veiligheidsuitrusting voor uw bescherming

Zorg ervoor dat u een helm draagt die past (niet verschuift), laarzen of schoenen die uw enkels beschermen, een jas met lichaamsbescherming en een kevlar broek. Een airbag onder de jas biedt ook goede bescherming voor uw vitale organen. En om zichtbaar te zijn voor andere bestuurders, moet u zeker reflecterende strips dragen.
Zie voor meer informatie over dit onderwerp ons artikel over beschermende uitrusting voor motorfietsen.
3 - Advies om de veiligheid van motorrijders op de weg te verbeteren
Eenmaal op de weg is het uw gedrag dat een grote rol speelt voor uw veiligheid op de motor en voor de veiligheid van andere bestuurders. U moet leren om uw rijgedrag aan te passen aan de situatie. Bijvoorbeeld als u in een groep rijdt, met een passagier, met veel bagage, in de bergen.
Motorveiligheid in groepen
Het rijden in een groep brengt bepaalde regels met zich mee waar iedereen zich aan moet houden, zodat u zo veilig mogelijk van uw roadtrip kunt genieten. U moet de juiste afstanden houden tussen de motoren en in een gespreide formatie rijden, zodat iedereen goed zicht heeft en kan anticiperen op mogelijke gevaren.
Zie voor meer informatie over dit onderwerp ons artikel "Rijden in een groep".

Motorveiligheid met een passagier
Het rijden met een passagier is een verantwoordelijkheid voor de bestuurder. Het vereist voorbereiding, vooral als de passagier niet gewend is om achterop een motor te zitten. Het belangrijkste is dat u de passagier uitlegt hoe hij of zij op en van de motor moet stappen en hoe hij of zij zich op de weg moet gedragen. Vooral hoe hij uw bewegingen moet volgen zonder weerstand in bochten.
Meer informatie over dit onderwerp vind u in ons artikel "Rijden met een passagier".
Veiligheid met een beladen motorfiets
Let ook op de wegligging, die verslechtert door de verandering van het zwaartepunt en de toename van het totale rolgewicht. De reactie van de ophanging kan gevolgen hebben voor de besturing, zoals "fishtailing" of een gebrek aan precisie.
Evenzo kan de toegenomen windinvloed leiden tot slingeren, vooral bij windvlagen. Houd daar voorzichtig rekening mee en pas op voor turbulentie bij het passeren van zware voertuigen.
U moet ook weten dat als de vering is ingedrukt , de bodemvrijheid ook minder is. Dat kan u verrassen, vooral in bochten, waar de kickstand de neiging heeft om sneller dan normaal de stoep te raken.
Tot slot betekent de verminderde acceleratie dat het moeilijker is om in te halen als u niet al veel vaart heeft. Pas op voor uw gebruikelijke reflexen, vooral als u een motor hebt die licht aanvoelt als hij niet zwaar beladen is.
Motorveiligheid in de bergen
Rijden in de bergen kan erg prettig zijn voor motorrijders die op zoek zijn naar weidse ruimtes, maar u moet altijd in gedachten houden dat de bergen een aantal gevaren met zich meebrengen.

Het klimaat kan erg onvoorspelbaar zijn, vooral in het hooggebergte. Het is niet omdat het zonnig en warm was toen u vertrok, dat u een paar honderd meter hoger niet zult bibberen van de kou. Neem regenkleding en warme kleding mee, zelfs een complete kledingwissel.
Bij snel veranderende weersomstandigheden kan het zicht snel verslechteren en uw veiligheid op de motor in gevaar brengen. Soms van het ene dal naar het andere, zelfs van de ene bocht naar de andere. Verandering in grip vereist verhoogde aandacht, of u nu midden in een storm zit of er vlak achter rijdt. Raadpleeg de verschillende meteorologische diensten voordat u op pad gaat. Zij zullen u de meest recente voorspellingen geven.
Een andere bijzonderheid van bergwegen: het wegdek kan voor verrassingen zorgen. Aan het einde van de winter kan het wegdek ernstig beschadigd zijn na enkele weken te zijn bevroren. De schadelijke effecten blijven zichtbaar in de zomer, een periode waarvan wegwerkers profiteren om herstelwerkzaamheden uit te voeren, wat leidt tot de aanwezigheid van grind en tijdelijke werkterreinen.
Zelfs op een weg in niemandsland kunt u een vrachtwagen, een bus, een camper, een tractor of zelfs een dier tegenkomen... In een blinde bocht moet uw traject rekening houden met deze permanente dreiging, met een zo groot mogelijke hoek zodat u het beste zicht heeft.
Bochten in de bergen, soms haarspeldbochten, betekenen dat er minder of geen zicht is en moeten dus met zorg worden genomen om de veiligheid op de motor te garanderen.
Voor meer informatie over het nemen van bochten op een motor, zie ons artikel "Hoe neem ik een bocht op een motor".
Artikel geschreven met de technische bijdrage van BMC Moto.