De verschillende soorten bochten
Voordat we dieper op de zaak ingaan, is het belangrijk om te begrijpen dat er verschillende soorten bochten zijn. We zullen hieronder meer in het algemeen uitleggen hoe u bochten maakt, maar houd er rekening mee dat u de stappen die we beschrijven zult moeten aanpassen afhankelijk van de configuratie van de wegen, die in sommige gevallen meer voorzichtigheid vereisen.
1 - De verschillende scherptes
Wat bochten onderscheidt, zijn de scherptes. Zoals we zullen zien, hebben bochten drie soorten radius:
Bocht met constante radius
Zoals de naam al aangeeft, is dit een halfronde bocht waarbij de straal van het begin tot het einde hetzelfde is.
Bocht met toenemende straal
Naarmate u de bocht neemt, wordt de hoek scherper. We kunnen dus zeggen dat het een bocht is die zich opent.
Bocht met afnemende straal
In tegenstelling tot een bocht met toenemende straal, krimpt de straal hier. We kunnen dus zeggen dat het een bocht is die zich sluit.
2 - De hellingshoek
De scherpte is niet de enige variabele die bochten kenmerkt. U moet ook rekening houden met de hellingshoek. Er zijn bochten waar de situatie vlak, dalend of stijgend is, en andere met een positieve crossfall (een stijging na de bocht) of een negatieve crossfall (een daling na de bocht).

3 - De omstandigheden
Voeg tot slot aan dit alles de rijomstandigheden toe, die speciale voorzorgsmaatregelen kunnen vereisen, zoals bijvoorbeeld de afmetingen van de weg (smal of breed), de staat van de weg (nat, droog, kuilen, bladeren, enz.) en de zichtbaarheid (regen, mist, enz.).
Hoe een bocht te nemen op een motor in 3 stappen
De hierboven genoemde bijzonderheden vereisen, als u ermee te maken krijgt, de hoogste mate van aandacht en voorzorg van u. Met oefening leert u te anticiperen op mogelijke gevaren en uw gedrag als gevolg daarvan aan te passen.

Het volgende advies behandelt het nemen van bochten op een algemene manier.
1 - Voor de bocht
- Let altijd op het verkeer voor en achter u.
- U moet zowel kijken naar wat er recht voor u is als naar wat er aan komt: u moet anticiperen op uw traject in de bocht.
- U moet geconcentreerd zijn
- Het onderste deel van uw lichaam moet aangespannen zijn, in contact met de motor.
- Uw bovenlichaam moet meer ontspannen en los zijn.
- U moet langzaam afremmen en meer gebruik maken van de motorrem dan van de remmen.
2 - Tijdens de bocht
- U moet zowel recht voor u kijken als naar wat komen gaat: u moet anticiperen op het exitpunt.
- Uw hoofd moet verticaal blijven ten opzichte van de grond, maar uw lichaam moet in de as van de motor leunen.
- De arm aan de kant waar u draait moet licht gebogen zijn, terwijl de andere gestrekt moet zijn.
- U moet uw zwaartepunt voelen
- U moet een traject op de weg volgen dat afhangt van de manier waarop de bocht zich ontwikkelt (als de bocht bijvoorbeeld sluit, neemt u de bocht met een iets ruimer traject in de bocht voordat u direct daarna weer naar binnen gaat om te voorkomen dat u van de weg raakt).

3 - Na de bocht
- U moet uw ogen gericht houden op het uitkomen van de bocht om een stabiel traject te behouden.
- U moet de remmen loslaten
- Geef geleidelijk gas terwijl u uw motor recht houdt
- Uw motor en uw lichaam moeten teruggaan naar een verticale positie
- U kunt uw positie ontspannen voor meer comfort.
Hoe maakt u een u-bocht op een motor?
Het kan gebeuren dat u op een doodlopende weg terechtkomt en een u-bocht moet maken op uw motor. Misschien bent u op vakantie en rijdt u op een onbekende weg, of misschien heeft u een verkeerde afslag genomen en moet u terug naar waar u vandaan kwam.
Hoe maakt u een u-bocht als de weg te smal is? Hier is ons advies.
1 - Kies het juiste moment en de juiste plaats
Als u in een verkeersgebied bent, let dan op de andere voertuigen, waarschuw ze door uw richtingaanwijzers of alarmlichten te activeren.
Zorg ervoor dat u uw bocht maakt in een gebied waar andere bestuurders die in uw richting komen genoeg zicht hebben om op tijd te kunnen remmen. Vermijd bijvoorbeeld het maken van een u-bocht bij het uitkomen van een bocht.
2 - De manoeuvre
Stop en kijk achter u, in de richting die u op wilt, zodat u zich bewust bent van uw omgeving.
Houd één voet op de grond terwijl u uw bocht maakt.
Stuur om langzaam tot aan de rand van de weg te draaien, stuur dan tegen en ga terug totdat de hoek u toestaat om weer in de tegenovergestelde richting te vertrekken.
3 - Doe dit in de bergen nooit als er gevaar dreigt
Als er een ravijn aan de kant van de weg ligt, maak dan geen u-bocht op uw motor die u voor de afgrond zou plaatsen. Als u ooit door onoplettendheid uw remmen of koppeling loslaat, bestaat het risico dat de motor naar voren schiet en u meeneemt.
Maak de bocht liever aan de kant van het talud. Dit heeft twee voordelen:
- Het stelt u in staat om het gevaar te vermijden
- Het talud helpt u om gemakkelijker te draaien: klim met het voorwiel lichtjes omhoog om aan traagheid te winnen. Ga schuin achteruit en dan hoeft u alleen nog maar de andere kant op te rijden.
Artikel geschreven met de technische bijdrage van BMC Moto.