Trial tip
Het ontwerp van Trial banden maakt ze lastig te monteren. U loopt het risico dat de hieldraden breken als u te hard drukt. Volg zorgvuldig de montage-instructies voor het plaatsen van de velghaken (insmeren, de hiel aan de andere kant stevig in de velgholte houden - niet te veel kracht op de hiel uitoefenen). Om de band op te pompen, plaatst u een rubberen ring tussen de hiel van de band en de velg of gebruikt u een stevig aangespannen riem op de bandenomtrek om de band voor het eerst op spanning te brengen.
Bandenslijtage
Het loopvlak zorgt voor de meeste grip van de band op de grond. Naarmate de band slijt neemt de grip van de band af. Vergeet dus niet om uw banden regelmatig te controleren op tekenen van slijtage: controleer visueel de profieldiepte en de gelijkmatigheid van de slijtage. De bandenspanning heeft ook een directe invloed op de slijtage.
Twee mogelijke classificaties voor dezelfde bandenmaat
Voorzichtig! Er zijn twee classificaties voor dezelfde bandenmaat.
- Oude classificatie: MICHELIN Enduro, Desert Race > maataanduiding gebaseerd op de breedte van de band gemeten ter hoogte van het loopvlak
- Nieuwe classificatie: MICHELIN StarCross, Tracker, AC10, Trial > maataanduiding op basis van de breedte van de band gemeten op de zijwand.
Bijvoorbeeld: een 140/80-18 Enduro band komt overeen met een 120/90-18 Motorcross band (zie onze tabel hieronder).