SNELHEIDSSYMBOLEN EN BELASTINGSINDEXEN VOOR MOTORFIETSBANDEN
Inhoud van het artikel:
• Wat zijn de snelheidssymbolen en de belastingsindexen van motorbanden?
• Hoe worden de banden getest?
• Snelheidssymbolen van motorfietsbanden begrijpen
• Uitleg over de belastingsindexen van motorfietsbanden
• Is het verplicht om aan de snelheidssymbolen en belastingsindexen te voldoen?
• Waar worden de snelheidssymbolen en belastingsindexen aangegeven?
• De bijzonderheid van versterkte banden
• De vakman is er om u te begeleiden.
Wat zijn snelheidssymbolenen belastingsindexen voor motorfietsbanden?
De European Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO) is een organisatie die bandennormen definieert waaraan bandenfabrikanten moeten voldoen. Deze normen omvatten snelheidssymbolen en belastingsindexen.
Motorfietsfabrikanten homologeren bandenmaten voor elk van hun voertuigen, zowel voor als achter, inclusief een maximale snelheid en belasting. Vervolgens voert de bandenfabrikant voorgeschreven tests uit om ervoor te zorgen dat de banden voldoen aan de ETRTO-normen en de homologaties van de motorfabrikanten.
Kortom, de snelheidsclassificatie en de belastingsclassificatie zorgen ervoor dat een motorfiets wordt uitgerust met de juiste banden wat betreft snelheid en belasting, zodat de rijder veilig kan rijden.
Hoe worden de banden getest?
Vanaf het moment dat een band wordt geproduceerd, voert Michelin talrijke tests uit om ervoor te zorgen dat het de motorfabrikant als originele uitrusting en zijn klanten veilige banden levert die voldoen aan de normen.
Hiervoor wordt de maximale belasting gesimuleerd, inclusief spanningen die het gedrag van de band zouden kunnen beïnvloeden. We testen ook het rijden met de minimale spanning en maximale snelheid die de band moet kunnen weerstaan.
De testresultaten moeten verifiëren dat een band in staat is om te rijden bij een minimale spanning, onder stress en bij de snelheid die door de voertuigfabrikant is gedefinieerd. In dat geval kan de band worden gemarkeerd met het relevante snelheidssymbool en de relevante belastingsindex.
Snelheidssymbolen van motorfietsbanden begrijpen
Voertuigen hebben een maximumsnelheid waarop goedgekeurde banden moeten kunnen presteren. Het snelheidssymbool komt overeen met deze maximumsnelheid. Dit wordt aangegeven met een letter.
Voorbeeld: 180/55 ZR 17 M/C (73W)
Hier is het snelheidssymbool van de band (W).
Om te weten te komen met welke maximumsnelheid een snelheidssymbool overeenkomt, raadpleeg simpelweg de onderstaande tabel.
Snelheidssymbool voor motorbanden

In ons voorbeeld komt de index (W) overeen met een snelheid boven 270 km/u.
Snelheidssymbool tussen haakjes
Een snelheidssymbool tussen haakjes betekent 'boven'.
Zonder haakjes komt de W overeen met een maximumsnelheid van 270 km/u (zie tabel).
Met haakjes betekent dit dat het voertuig sneller mag rijden dan 270 km/u, zonder snelheidsbeperking.
Er moet worden opgemerkt dat als het haakje verwijst naar de snelheidssymbool,het meestal ook de belastingsindex/snelheidssymbool combinatie omvat om de algemene nomenclatuur te respecteren. Om het bovenstaande voorbeeld te nemen, wordt de band dus niet aangeduid met 73(W), maar met: (73W).
Belastingsindexen van motorfietsbanden begrijpen
Voertuigen hebben een maximale belasting waarop goedgekeurde banden moeten kunnen presteren. De belastingsindex komt overeen met deze maximale belasting. De belastingsindex wordt aangeduid met een getal dat voorafgaat aan de letter van de snelheidsclassificatie.
Voorbeeld : 120/70 ZR 17 M/C (58W)
Hier is de belastingsindex 58.
Om te weten te komen met welke maximale belasting een draagclassificatie overeenkomt, raadpleeg gewoon de onderstaande tabel.
Belastingsindex voor motorbanden

In ons voorbeeld komt 58 overeen met een maximale belasting van 236 kg.
De belastingsclassificatie houdt niet alleen rekening met de massa van het voertuig, maar ook met de massa van de bestuurder, eventuele passagiers en extra bagage.
Daarom heeft de achterband een hoger belastingssymbool dan de voorband, zodat deze een hoger gewicht kan dragen.
Is het verplicht om te voldoen aan de snelheids- en belastingswaarden?
Ja. De regelgeving vereist dat de homologatie van de motorfabrikant wordt gerespecteerd voor de veiligheid van de gebruiker van het voertuig en eventuele passagiers. Daarom moet uw motor uitgerust zijn met banden die voldoen aan de gehomologeerde afmetingen, waaronder de belastingsindexen en snelheidssymbolen die veilig zijn voor uw voertuig.
Als uw voertuig niet is uitgerust met door de fabrikant goedgekeurde banden, brengt dit veiligheidsrisico's met zich mee en kan het bij een ongeval ook uw verzekeringsdekking in gevaar brengen.
Als uw band is goedgekeurd voor een snelheidsclassificatie die overeenkomt met een snelheid die u nooit verwacht te halen, is het nog steeds noodzakelijk dat de homologatie wordt gerespecteerd. Waarom? Omdat de snelheidsclassificatie en de belastingsclassificatie gecorreleerd zijn. Als u een band met een lagere snelheidsclassificatie neemt, kan de belastingsclassificatie onvoldoende zijn voor uw voertuig, waardoor u wordt blootgesteld aan de bovengenoemde risico's.
Waar worden de belastingsindex en het snelheidssymbool aangegeven?
Ze maken deel uit van de standaardmarkeringen op de zijwand van de band of in de handleiding van het voertuig (soms ook op de sticker met de bandenspanning).
Zie voor meer informatie ons artikel over bandmarkeringen.
De bijzonderheid van versterkte banden
Sommige motorfietsfabrikanten geven voor dezelfde maat een normale belastingsclassificatie en een belastingsclassificatie voor versterkte banden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de fabrikant een nieuwe versie van een voertuig op de markt brengt met toevoegingen die een hoger draagvermogen impliceren (een krachtigere motor, een grotere bagageruimte...).
Daarom vindt u soms twee verschillende afmetingen met dezelfde snelheidsclassificatie:
Eén met een normaal draagvermogen, bijvoorbeeld:
130 / 70 - 12 56P
(56 is de belastingsindex)
De andere, die van een versterkte band, aangegeven met het opschrift "REINF", bijvoorbeeld:
130 / 70 - 12 62P REINF
(62 komt overeen met een hoger draagvermogen en het opschrift REINF geeft aan dat het om een versterkte band gaat)
In beide gevallen hebben de banden een snelheidsclassificatie P.
Afhankelijk van het model van het voertuig is de ene of de andere afmeting de door de fabrikant goedgekeurde afmeting.
De vakman is er om u te begeleiden
Vergeet niet dat als u twijfels heeft of als u niet weet welke maat geschikt is voor uw voertuig, de rol van de vakman is om u te begeleiden in uw keuzes, in overeenstemming met de homologatie van de fabrikant.
U kunt een vakman bij u in de buurt vinden: