DE 24 UUR VAN LE MANS
De ultieme langeafstandsrace voor mannen, auto's en banden
De 24 uur van Le Mans is 's werelds beroemdste en meest prestigieuze autorace. Deze werd voor het eerst georganiseerd in 1923 en vierde in 2023 zijn honderdjarig bestaan. Michelin won het openingsevenement in samenwerking met de Franse autofabrikant Chenard & Walcker. Het begin van een lang succesverhaal voor MICHELIN-banden. De wedstrijd wordt georganiseerd door de ACO (Automobile Club de l'Ouest) en is een ronde van het FIA World Endurance Championship. Het is de langste race van de serie en vindt plaats op het langste en snelste circuit van de kalender (lengte: 13,626 km / gemiddelde snelheid: 240 km/u).
Om te winnen geldt één enkele regel: de auto die de grootste afstand in 24 uur aflegt, wint.
In 2023 waren ruim 325.000 toeschouwers getuige van de overwinning van de Ferrari 499P #51, die ruim 4659 km, oftewel 342 ronden, aflegde met een gemiddelde snelheid van 194,1 km/u. Net als in 1923 werd de race gekenmerkt door regen die viel in de vorm van twee stortbuien die grote problemen veroorzaakten voor de 62 starters. Ze leidden ook tot verschillende onderbrekingen en, hoewel intens, had de race tot zaterdag rond middernacht moeite om in een bepaald ritme te komen. Uiteindelijk waren er in de 24 uur bijna 40 leiderswisselingen!
Ontdek samen met Allan McNISH de geheimen achter de Le Mans-winnende banden van MICHELIN
Allan McNish, drievoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans (1998, 2008 en 2013), geeft u een exclusief kijkje achter de schermen hoe onze racebanden worden gemaakt! Hoe worden ze ontworpen, gefabriceerd en getest voordat ze onder de auto's van 's werelds grootste uithoudingsrace worden gemonteerd? Hoe werken ingenieurs,monteurs en rijders samen om tot de beste prestaties te komen, die uiteindelijk tot de overwinning leiden? Ontdek hier meer over in deze serie van vijf afleveringen.
MICHELIN Pilot Sport-gamma voor Hypercars en LMGTE Am-auto's
Alle Hypercar- en LMGTE Am-deelnemers doen mee aan de 24 uur van Le Mans 2023 op banden uit het MICHELIN Pilot Sport-gamma.
In tegenstelling tot de andere Word Endurance Championship-rondes, waar teams beperkt zijn tot twee soorten slicks, staan de reglementen voor de 24 uur van Le Mans het gebruik van drie verschillende slick compounds toe.
De Hypercar-teams kunnen kiezen uit drie soorten slicks (Soft, Medium, Hard).
Soft: temperaturen onder de 15°C, of tijdens het racen in de nacht.
Medium: temperaturen boven 15°C.
Hard: temperaturen boven 30°C.
Er is ook een veelzijdige regenbanden-optie beschikbaar voor omstandigheden variërend van vochtig tot zeer nat.
Hypercars vormen de belangrijkste klasse voor de krachtigste prototypes in de autosport (ongeveer 1.000 pk). De categorie omvat de LMH-auto's (Le Mans Hypercar) van Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus en Vanwall), plus de LMDh-prototypes (Le Mans Daytona hybride) van Porsche en Cadillac.
De LMGTE AM-auto's kunnen kiezen uit drie verschillende soorten slicks en twee soorten natweerbanden.
Soft: temperaturen onder de 20°C of tijdens het racen in de nacht.
Medium: temperaturen tussen 15°C en 35°C.
Hard: temperaturen boven 30°C.
Regenbanden: Michelin's Drying Wets (voor een opdrogende baan) en Full Wets (zware regenval) hebben identieke loopvlakprofielen.
Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de 24 uur van Le Mans zullen de banden van Michelin een gekleurde markering op de zijwanden hebben, om het gemakkelijker te maken te identificeren met welk type band de auto op ieder bepaald moment rijdt.
Michelin is door de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) en ACO genomineerd als de enige bandenleverancier voor de Hypercar-prototypes. Het LMGTE Am-reglement staat open concurrentie tussen bandenmerken toe, maar alle deelnemers hebben er sinds 2018 voor gekozen om op Michelin-banden te racen.
Meer informatie over de 24 uur van Le Mans en de banden van Michelin voor de race is beschikbaar in onze Racegids 2023.
Grote autofabrikanten vertrouwen op Le Mans op Michelin
De Hypercar-coureurs zijn allemaal doorgewinterde professionals en vertegenwoordigen het neusje van de zalm in lange afstandsraces. Op de lijst staan verschillende voormalige Le Mans-winnaars, evenals ex-Formule 1-coureurs zoals Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi en de F1-wereldkampioen van 1997 Jacques Villeneuve.
De LMGTE Am-teams, die vier prestigieuze merken vertegenwoordigen (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), hebben er allemaal voor gekozen om op Michelin-banden te racen. De rijders zijn een mix van professionals en amateurs.
Porsche is het merk dat dit jaar het grootste aantal auto’s inzet tijdens de 24 uur van Le Mans, met vier Hypercars en acht Porsche 911 RSR-inschrijvingen in LMGTE Am. Porsche en Michelin zijn al zo'n 50 jaar partners in de autosport.
Resultaten van de 24 uur van Le Mans: Michelin's 26 opeenvolgende overwinningen sinds 1998
2023 | Guidi/Calado/Giovinazzi | Ferrari 499P |
2022 | Buemi/Hartley/Hirakawa | Toyota GR010 Hybrid |
2021 | Conway/Kobayashi/Lopez | Toyota GR010 Hybrid |
2020 | Nakajima/Buemi/Hartley | Toyota TS050 Hybrid |
2019 | Nakajima/Buemi/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2018 | Buemi/Nakajima/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2017 | Bernhard/Hartley/Bamber | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid |
2015 | Hulkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2014 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | Kristensen/McNish/Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2012 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2011 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 TDi |
2010 | Dumas/Bernhard/Rockenfeller | Audi R15 TDi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi R8 |
2004 | Kristensen/Ara/Capello | Audi R8 |
2003 | Kristensen/Capello/Smith | Bentley Speed 8 |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
1999 | Winkelhock/Martini/Dalmas | BMW V12 LMR |
1998 | McNish/Aïello/Ortelli | Porsche 911 GT1 |