Dealer vinden

DE 24 UUR VAN LE MANS

Viering van 100 jaar passie voor autoracen

De ultieme langeafstandsrace voor mannen, auto's en banden

De 24 uur van Le Mans is 's werelds beroemdste en meest prestigieuze autorace. Deze werd voor het eerst georganiseerd in 1923 en vierde in 2023 zijn honderdjarig bestaan. Michelin won het openingsevenement in samenwerking met de Franse autofabrikant Chenard & Walcker. Het begin van een lang succesverhaal voor MICHELIN-banden. De wedstrijd wordt georganiseerd door de ACO (Automobile Club de l'Ouest) en is een ronde van het FIA World Endurance Championship. Het is de langste race van de serie en vindt plaats op het langste en snelste circuit van de kalender (lengte: 13,626 km / gemiddelde snelheid: 240 km/u).

Om te winnen geldt één enkele regel: de auto die de grootste afstand in 24 uur aflegt, wint.
In 2023 waren ruim 325.000 toeschouwers getuige van de overwinning van de Ferrari 499P #51, die ruim 4659 km, oftewel 342 ronden, aflegde met een gemiddelde snelheid van 194,1 km/u. Net als in 1923 werd de race gekenmerkt door regen die viel in de vorm van twee stortbuien die grote problemen veroorzaakten voor de 62 starters. Ze leidden ook tot verschillende onderbrekingen en, hoewel intens, had de race tot zaterdag rond middernacht moeite om in een bepaald ritme te komen. Uiteindelijk waren er in de 24 uur bijna 40 leiderswisselingen!

Ontdek samen met Allan McNISH de geheimen achter de Le Mans-winnende banden van MICHELIN

Allan McNish, drievoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans (1998, 2008 en 2013), geeft u een exclusief kijkje achter de schermen hoe onze racebanden worden gemaakt! Hoe worden ze  ontworpen, gefabriceerd en getest voordat ze onder de auto's van 's werelds grootste uithoudingsrace worden gemonteerd? Hoe werken ingenieurs,monteurs en rijders samen om tot de beste prestaties te komen, die uiteindelijk tot de overwinning leiden? Ontdek hier meer over in deze serie van vijf afleveringen.

MICHELIN Pilot Sport-gamma voor Hypercars en LMGTE Am-auto's

Alle Hypercar- en LMGTE Am-deelnemers doen mee aan de 24 uur van Le Mans 2023 op banden uit het MICHELIN Pilot Sport-gamma.

In tegenstelling tot de andere Word Endurance Championship-rondes, waar teams beperkt zijn tot twee soorten slicks, staan ​​de reglementen voor de 24 uur van Le Mans het gebruik van drie verschillende slick compounds toe.

De Hypercar-teams kunnen kiezen uit drie soorten slicks (Soft, Medium, Hard).

  • Soft: temperaturen onder de 15°C, of ​​tijdens het racen in de nacht.

  • Medium: temperaturen boven 15°C.

  • Hard: temperaturen boven 30°C.

  • Er is ook een veelzijdige regenbanden-optie beschikbaar voor omstandigheden variërend van vochtig tot zeer nat.

 

Hypercars vormen de belangrijkste klasse voor de krachtigste prototypes in de autosport (ongeveer 1.000 pk). De categorie omvat de LMH-auto's (Le Mans Hypercar) van Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus en Vanwall), plus de LMDh-prototypes (Le Mans Daytona hybride) van Porsche en Cadillac.

De LMGTE AM-auto's kunnen kiezen uit drie verschillende soorten slicks  en twee soorten natweerbanden.

  • Soft: temperaturen onder de 20°C of tijdens het racen in de nacht.

  • Medium: temperaturen tussen 15°C en 35°C.

  • Hard: temperaturen boven 30°C.

  • Regenbanden: Michelin's Drying Wets (voor een opdrogende baan) en Full Wets (zware regenval) hebben identieke loopvlakprofielen.

 

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de 24 uur van Le Mans zullen de banden van Michelin een gekleurde markering op de zijwanden hebben, om het gemakkelijker te maken te identificeren met welk type band de auto op ieder bepaald moment rijdt.

Michelin is door de FIA ​​(Fédération Internationale de l'Automobile) en ACO genomineerd als de enige bandenleverancier voor de Hypercar-prototypes. Het LMGTE Am-reglement staat open concurrentie tussen bandenmerken toe, maar alle deelnemers hebben er sinds 2018 voor gekozen om op Michelin-banden te racen.

Meer informatie over de 24 uur van Le Mans en de banden van Michelin voor de race is  beschikbaar in onze Racegids 2023.

Grote autofabrikanten vertrouwen op Le Mans op Michelin

Met een score van 32 algemene overwinningen op zijn naam, waaronder een nog steeds doorlopende periode van 26 opeenvolgende overwinningen sinds 1998, beschikt Michelin over uitzonderlijke ervaring met de 24 uur van Le Mans en unieke expertise. Alle 16 Hypercar-prototypes die aan de race van 2023 deelnemen, zijn uitgerust met MICHELIN Pilot Sport-banden. Het is de eerste keer dat Michelin zoveel auto's in de aller belangrijkste klasse uitrust. Ferrari, Porsche, Cadillac en Peugeot hebben zich dit jaar bij de strijd gevoegd, naast Toyota, de eerste wereldwijde autofabrikant die zich aan deze categorie heeft verbonden. De uitdaging voor Michelin is om deze auto's te voorzien van de meest competitieve banden die mogelijk zijn terwijl ze proberen de honderdjarige 24 uur van Le Mans te winnen.

De Hypercar-coureurs zijn allemaal doorgewinterde professionals en vertegenwoordigen het neusje van de zalm in lange afstandsraces. Op de lijst staan ​​verschillende voormalige Le Mans-winnaars, evenals ex-Formule 1-coureurs zoals Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi en de F1-wereldkampioen van 1997 Jacques Villeneuve.

De LMGTE Am-teams, die vier prestigieuze merken vertegenwoordigen (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), hebben er allemaal voor gekozen om op Michelin-banden te racen. De rijders zijn een mix van professionals en amateurs.  
Porsche is het merk dat dit jaar het grootste aantal auto’s inzet tijdens de 24 uur van Le Mans, met vier Hypercars en acht Porsche 911 RSR-inschrijvingen in LMGTE Am. Porsche en Michelin zijn al zo'n 50 jaar partners in de autosport.

Resultaten van de 24 uur van Le Mans: Michelin's 26 opeenvolgende overwinningen sinds 1998

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1