De retro-trend is weer zichtbaar in het straatbeeld. Het vintage gevoel krijg je als je geniet van het rijden op zo’n prachtige ‘café racer’ met zijn onmiskenbare look en karakter.
Alle fabrikanten hebben deze trend vastgesteld en begrepen: Honda was een van de eerste fabrikanten die teruggreep op deze stijl, in reactie op de vraag van klanten. Kawasaki volgde niet lang daarna met de herintroductie van de W800, het eerste W-model uit 1967. Sinds 2008 is ook de Moto Guzzi V7 weer verkrijgbaar: deze versie is een eerbetoon aan het klassieke model uit 1966. En Triumph heeft recentelijk de Bonneville - het eerste model uit 1959 - opnieuw gelanceerd.
BMW maakte onlangs een enorme comeback met de geweldige Nine-T en bood als een van de eerste, de mogelijkheid om maatwerk per motor te leveren.
Ook Harley-Davidson doet mee aan deze trend en past zelf waarschijnlijk het beste bij 'retro'. De belangrijkste modellen, zoals de Fat Bob, de Forty-Eight of de V-Rod zijn hiervan het bewijs.