BANDENBANDEN ADVIESADVIES DEALERSDEALERS

Bandenspanning

Bandenspanning

  • Hoe moet ik de bandenspanning aanpassen wanneer ik op circuit ga rijden?
    De bandenspanning op het circuit hangt af van verschillende factoren zoals de voertuigspecificaties, rijomstandigheden en rijstijl.
    De bandenspanning op het circuit moet lager zijn dan de aanbevolen druk op de weg. Opgelet: verlaag de spanning niet te veel want dit kan de veiligheid op zeer hoge snelheid op het circuit in het gedrang brengen. Bovendien zal een te lage bandenspanning de stuurprecisie beïnvloeden doordat de band minder stijf is.
  • Waarom dien ik de druk te controleren en aan te passen voor het verlaten van het circuit?
    Dit is nodig omdat, als de bandentemperatuur daalt na een racesessie de bandenspanning ook daalt en hierdoor waarschijnlijk te laag is voor het rijden op de openbare weg. Daarom is het wenselijk om de banden voor vertrek op de juiste spanning te brengen nadat de banden zijn afgekoeld.
  • Hoe vaak moet ik de bandenspanning op het circuit controleren?
    Tijdens de opwarming zal de bandenspannig ronde na ronde stijgen totdat de band volledig is opgewarmd. U moest dus de spanning na elke run (3-4 rondes) aanpassen zodat wanneer de banden warm zijn, de juiste bandenspanning bereikt wordt.
  • Welk apparaat raadt u aan voor het controleren van de bandenspanning op het circuit?
    Wij bevelen een hoogwaardige bandenspanningsmeter aan.
  • Wanneer moet ik de bandenspanning aanpassen als ik op circuit wil rijden?
    U moet de bandenspanning aanpassen voordat u het circuit opgaat, dus wanneer de banden koud zijn.
  • Welke bandenspanning moet ik toepassen om met gehomologeerde semi-race banden (type MICHELIN Pilot Sport Cup 2) op het circuit te rijden?
    Voor een racedag op het circuit, raden we u aan om te beginnen met de aanbevolen bandenspanning voor GEBRUIK OP DE OPENBARE WEG. Breng geleidelijk de Michelin Pilot Sport CUP 2 op temperatuur door regelmatige rondes te rijden.
    -Na een paar ronden verhoogt u langzaam de bandenspanning naar de beste operationele bandenspanning.
    WARME BANDEN:
    - De beste werkdruk van MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 ligt tussen 2,3 bar (33 psi) en 2,7 bar (39 psi) warm, afhankelijk van het voertuig en de gebruikte baan.
    - Echter, sommige voertuigen vereisen een hogere bandenspanning dan 2,7 bar (39 psi warmte).
    KOUDE BANDEN:
    - Gebruik geen bandenspanning lager dan 1,9 bar (28 psi), koud.
    - Om de levensduur van het loopvlak MICHELIN PILOT SPORT CUP 2 Michelin te optimaliseren, beveelt Michelin een minimale bandspanning aan tussen 2,0 (29 psi) en 2,4 bar (35 psi).
    LET OP:
    - Controleer regelmatig de buiten- en binnenzijde van de band: als u slijtage niveau (gewiste markeringen) opmerkt, kan dat betekenen dat de bandenspanning te laag is. Pas dan de bandenspanning aan met ten minste +0,2 bar (3 psi) om de levensduur en de grip van uw banden te maximaliseren
    NA EEN RACEDAG:
    - Voor het verlaten van het circuit en nadat de banden zijn afgekoeld, dient u, om weer te gaan rijden op de openbare weg, de druk aan te passen volgens de aanbevelingen van de fabrikant.
  • Welke bandrenspanning moet ik toepassen om met racebanden (type MICHELIN S9H) op het circuit te rijden?
    Wij raden aan om voor warme racebanden een druk van 1,9 bar toe te passen op het circuit.
  • Wanneer ik op het circuit rijd, moet ik dan de bandenspanning aanpassen bij droog of nat wegdek?
    Op nat wegdek wordt het aanbevolen om de aanbevolen spanning voor op de weg (d.w.z. een hogere spanning dan bij droog wegdek) te gebruiken.
  • Waarom hebben regenbanden een (0,5 tot 1 bar) hogere bandenspanning nodig dan slicks om optimale prestaties te leveren?
    De warme bandenspanning van regenbanden hoeft niet altijd te worden verhoogd om optimale prestaties te leveren. Willen we daarentegen met warme banden vergelijkbare prestaties neerzetten, dan moeten we beginnen met een hogere koude bandenspanning omdat het koude water op de baan de bandenspanning zal beïnvloeden. In bepaalde gevallen kan het daadwerkelijk nodig zijn om een hogere bandenspanning te hanteren om aquaplaning tegen te gaan.
  • Moeten de banden met stikstof worden opgepompt voor gebruik op het circuit?
    Nee. Stikstof zal dan weliswaar de druktoename afremmen maar die stijging zal niet meetbaar zijn na één dag op het circuit. Bovendien verschillen de thermodynamische eigenschappen van stikstof niet voldoende van die van lucht om door middel van de temperatuur de bandenspanning te beïnvloeden. Vergeet ook niet dat lucht uit 78% stikstof bestaat. Wij bevelen aan om zo droog mogelijke lucht te gebruiken.

PASSIE VOOR HIGH PERFORMANCE?

High Performance gamma

High Performance gamma

Bekijk het High Performance gamma van MICHELIN Vind uw band
Ontdek de MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Ontdek de MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kent u onze laatste innovatie? Bekijk
MICHELIN Passie

MICHELIN Passie

Een Youtube kanaal speciaal voor autosport en High Performance Kijk nu