Off-road

Bandenspanning

In verband met de veiligheid en de levensduur, moeten banden altijd de juiste spanning hebben. Het rijden met de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning draagt in belangrijke mate bij aan de rijeigenschappen op rechte stukken en in bochten en aan het remgedrag bij lagere snelheden. Een te lage bandenspanning kan leiden tot voortijdige slijtage en onherstelbare beschadiging van de banden. Bovendien verhoogt dit het risico dat de band op de velg draait of van de velg afloopt, zelfs bij gebruik van een blokkering.

De aanbevolen spanning voor off-road banden geldt voor een vlakke, verharde ondergrond (waarop hoge snelheden mogelijk zijn) slechts voor een beperkte tijd, snelheid en belading. Een hogere bandenspanning wordt geadviseerd voor gebruik op verharde wegen. Langdurig gebruik op wegen, wordt echter sterk afgeraden. Banden verliezen geleidelijk lucht. Daarom is het belangrijk om, voor gebruik, regelmatig de bandenspanning te controleren. Vergeet niet om na de controle het ventieldopje weer goed vast te draaien. Dat zorgt samen met het ventiel voor een goede luchtdichtheid.

Aanbevolen spanning

Dit is de door Michelin aanbevolen bandenspanning afhankelijk van het terrein,
de weersomstandigheden, de cilinderinhoud van de motor en het type bediening:

moto edito recommended pressures off road news events

MICHELIN Bib Mousse: de off-road oplossing van Michelin voor lekke banden!

De MICHELIN Bib Mousse is bedoeld voor Crosscountry, Rally, Endurance en Crossmotoren en is:

  • Lichter dan een versterkte binnenband. De spanning is vergelijkbaar met 0,9 bar (13psi) waardoor lekke banden verleden tijd zijn.
  • Exclusief ontwikkeld voor MICHELIN banden en bedoeld voor all-terrain recreatief gebruik.

De maximale snelheid van een band met MICHELIN Bib Mousse is 130 km per uur. Op de band staan de letters NHS (Not for Highway Service). Hij mag dus niet worden gebruikt op de openbare snelweg.

MICHELIN Bib Mousse kan niet lang worden bewaard bij temperaturen hoger dan 30°C. Temperaturen hoger dan 40°C dienen helemaal te worden vermeden.

Hij kan tot maximaal 6 maanden na montage worden gebruikt. Afhankelijk van de intensiteit en de discipline waar hij voor gebruikt wordt, kan de levensduur van de MICHELIN Bib Mousse echter sterk variëren. Bij Motocross is de levensduur bijvoorbeeld veel korter dan bij Enduro.

Wij raden aan om de band en de MICHELIN Bib Mousse eerst geleidelijk op te warmen bij matige snelheid alvorens op volle snelheid te gaan.

Gebruik altijd Michelin gel bij het aanbrengen of verwijderen van een (nieuwe of gebruikte) MICHELIN Bib Mousse om de levensduur te verlengen en oververhitting te voorkomen.

michelin picture bib mousse

moto edito bib mousse tech info off road news events

Gebruik en opslag

Bewaar banden op een goed geventileerde en droge plaats bij een gecontroleerde temperatuur. Stel ze niet bloot aan direct zonlicht, extreme temperaturen, chemicaliën, oplosmiddelen en koolwaterstoffen omdat die het rubber kunnen aantasten. Houd banden ook uit de buurt van voorwerpen die er doorheen kunnen steken (bijvoorbeeld scherp metaal of hout), directe warmtebronnen en elektrisch geladen voorwerpen.

Trial tip

Trial banden zijn, door hun ontwerp, lastig te monteren. Het risico bestaat dat hieldraden beschadigd raken, als er te hard gedrukt wordt. Volg daarom nauwgezet de montagevoorschriften ten aanzien van de velgranden (invetten, hiel stevig vasthouden aan de andere kant van het velgbed, niet te veel kracht uitoefenen op de hiel). Plaats, bij het oppompen van de band, een rubberen ring tussen de hiel van de band en de velg of bevestig een strakke riem om de band.

Bandenslijtage

Het loopvlak zorgt voor de meeste grip van de band op de grond. Door slijtage kan de grip van de band afnemen. Vergeet daarom niet om regelmatig de banden te controleren op slijtage: controleer de diepte van het profiel en bekijk of de band gelijkmatig slijt. De bandenspanning is ook direct van invloed op de slijtage.

Twee mogelijke classificaties voor dezelfde bandenmaat

Let op! Er bestaan twee classificaties voor dezelfde bandenmaat.

 

  • Oude classificatie: Enduro, Desert, Range 12
  • Nieuwe classificatie: Starcross, AC10, Trial Light en light

Voor de series Enduro, Desert, S12XC en de M12XC, wordt de classificatie bepaald door de breedte van de band, gemeten bij het loopvlak.

Bij de series Starcross, AC10 Trial Light en Xlight, is de maataanduiding gebaseerd op de breedte van de band, gemeten bij de zijwand.

Een 130/70-19 Cross Competition S12XC komt overeen met een 110/90-19 Starcross 5.

wording off road

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website