handling difficulties

TRILLINGEN, WIEBELEN EN ANDERE HANDLINGPROBLEMEN IN HET STUUR VAN MOTORFIETSEN

Sommige onaangename sensaties kunnen optreden tijdens het rijden op uw motor: trillingen, wiebelen, terugslag of golven. Waarom treden deze verschijnselen op en hoe kunnen ze worden opgelost? Lees de antwoorden in ons artikel. 

Trillingen in het stuur van de motorfiets 

trillingen

Dit fenomeen doet zich zowel voor als achter op de motorfiets voor, maar wordt het sterkst gevoeld in het stuur, meestal bij snelheden tussen 90 en 130 km/u. 

U voelt een onaangename trilling in uw handen, een signaal dat u niet moet negeren. 

In de meeste gevallen zijn uw banden niet de oorzaak. Meestal is het in feite een slechte balans van de wielen die stuurtrillingen bij motorfietsen kan veroorzaken. Maar het kan ook komen door een verkeerde centrering van de band op de velg. 

Stuurtrillingen worden het sterkst gevoeld in de handvaten

 Trillingen van het stuur van een motorfiets worden het sterkst gevoeld in de handvaten

 Wat te doen bij trillingen van het motorstuur? 

We raden u aan om met uw motorfiets naar een vakman te gaan om de oorzaak van het probleem vast te stellen en indien nodig de wielbalans en/of de centrering van de band op de velg te corrigeren. 

Stuur van motorfiets wiebelt (shimmy)

wiebelen

Het wiebelen van het motorfietsstuur is een zijwaartse, voortdurende trilling van de vork bij lage snelheid (<100 km/u), meestal tijdens het vertragen. 

Het wiebelen is alleen voelbaar in het stuur. U heeft het onaangename gevoel dat het stuur zijwaarts beweegt, van rechts naar links. 

Wanneer u optrekt en dan het gas loslaat, is er een punt (meestal tussen 50 km/u en 100 km/u) waar de massaoverdracht naar de voorkant deze wiebel veroorzaakt. De frequentie van de zijdelingse wiebel kan meer of minder sterk zijn, afhankelijk van de motorfiets. 

Het wiebelen van een motorfietsstuur is een zijwaartse, continue trilling van de vork bij lage snelheid

Het wiebelen van het motorfietsstuur is een zijwaartse, voortdurende trilling van de vork bij lage snelheid

Wat te doen bij een wiebelend motorstuur?  
 

Span u niet aan. Houd het stuur iets losser en bij een lagere snelheid zal het verschijnsel verdwijnen. 

Op het niveau van de band zijn er verschillende oorzaken die een invloed kunnen hebben op het wiebelen. In het bijzonder: een hoog slijtageniveau en een verkeerde bandenspanning. Sommige motorfietsen zijn hier gevoeliger voor dan andere. 

Om een einde te maken aan dit fenomeen van het wiebelen van het motorstuur, raden we je aan naar een vakman te gaan en het fenomeen zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven. 

Terugslag motorfiets (kickback)

terugslag

De terugslag van een motorfiets is een fenomeen dat aan de voorkant van de motor wordt gevoeld. Het stuur maakt een beweging van rechts naar links, vergelijkbaar met het hierboven beschreven wiebelen van het stuur.  

Het is een scherpe zijwaartse beweging aan de voorkant (de vork beweegt heen en weer), het is intermitterend en zeer snel, en komt vooral voor bij het accelereren. 

Maar in tegenstelling tot de wobble is een terugslag geen terugkerend probleem. Het wordt meestal veroorzaakt door een externe bron, zoals een hobbel of een naad in het asfalt. 

Sommige motorfietsen zijn hier gevoeliger voor dan andere. 

Wat te doen bij een terugslag bij motorfietsen?  

Terugslag treedt heel plotseling op. Als het gebeurt, laat het dan gebeuren. Rem af en het gaat vanzelf over. 

U kunt een vakman raadplegen om er zeker van te zijn dat er geen defect in de vork zit dat tot herhaling kan leiden. 

Het is een scherpe zijwaartse beweging aan de voorkant (de vork beweegt heen en weer), het is intermitterend en zeer snel, en komt vooral voor bij het accelereren. 

Maar in tegenstelling tot de wobble is een terugslag geen terugkerend probleem. Het wordt meestal veroorzaakt door een externe bron, zoals een hobbel of een naad in het asfalt. 

Sommige motorfietsen zijn hier gevoeliger voor dan andere. 

Wat te doen bij een terugslag bij motorfietsen?  

Terugslag treedt heel plotseling op. Als het gebeurt, laat het dan gebeuren. Rem af en het gaat vanzelf over. 

U kunt een vakman raadplegen om er zeker van te zijn dat er geen defect in de vork zit dat tot herhaling kan leiden. 

Motorfiets slingert

slingeren

Een motorfiets slingering is een golvende beweging van variabele omvang die optreedt op rechte stukken of in bochten, meestal beginnend bij een gemiddelde snelheid van ongeveer 140 km/u. 

Dit is een faseverschuiving tussen het voor- en achterwiel die resulteert in dit slingeren. U heeft het gevoel dat het stuur van rechts naar links gaat. 

In deze video ziet u precies hoe het slingereffect van de motorfiets plaatsvindt: 

Better stability for more safety

Dit fenomeen moet u niet licht opvatten, want het kan een grote impact hebben op uw veiligheid: hoe hoger uw snelheid, hoe heftiger dit fenomeen wordt en bij een bepaalde intensiteit kan het u van de motor gooien. 

Een motorfiets weave is een slingerende, golvende beweging die meestal begint bij ongeveer 140 km/u.

Een motorfiets weave is een slingerende, golvende beweging die meestal begint bij ongeveer 140 km/u.

Sommige motoren zijn gewoon gevoeliger voor dit fenomeen, dus het kan ook gebeuren op een nieuwe motor.  

Dit zijn de gevallen waarin banden een invloed kunnen hebben op het slingeren van de motorfiets: 

  • De mate van slijtage 
  • De bandenspanning 
  • Hun structuur: diagonaal/radiaal 
  • De extra belasting (bagage, passagier, topkoffer.....) 

Wat te doen bij het slingeren van een motorfiets?  
 

Niet versnellen! Pak het stuur niet te vast, maar iets losser. 

Rem ook niet plotseling. Rem af en het verschijnsel zal verminderen tot het verdwijnt. 

Neem dan de volgende voorzorgsmaatregelen: 

  • Controleer de bandenspanning en pas indien nodig aan  
  • Controleer de bandenslijtage: als de banden te ver zijn versleten, vervang ze dan. 
  • Controleer of de banden gehomologeerd zijn. Als u bijvoorbeeld Bias-banden heeft gemonteerd terwijl radiaalbanden werd aanbevolen, kan dit een oorzaak zijn van het slingeren van de motorfiets. Zorg er altijd voor dat uw motor is uitgerust met banden die zijn goedgekeurd door de fabrikant. 
  • U kunt naar een vakman gaan om andere mogelijke oorzaken van het probleem uit te sluiten 
map search desktop

ZOEK EEN VAKMAN BIJ U IN DE BUURT

Zoeken op
Adres, stadof postcode
Mijn locatie
Zoeken
De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website