Het profiel van de MICHELIN Pilot Alpin 4 kan afwijken van de getoonde afbeelding. Afhankelijk van de afmeting van de band kan het profiel asymmetrisch of richtingsgebonden zijn.
Waarom gebruiken jullie asymmetrische en richtingsgebonden profielen?
Inderdaad worden er twee verschillende profielen gebruikt voor de nieuwe MICHELIN Pilot Alpin 4. MICHELIN heeft gelijktijdig aan deze twee oplossingen gewerkt: de eerste in samenwerking met Porsche, de tweede als om een meer algemeen toepasbaar product te ontwikkelen. Beide oplossingen leverden uitstekende resultaten op. Beide profielen zijn vervaardigd volgens de 'Ridge'n'Flex'-filosofie en bevatten dezelfde elementen, maar in een iets andere combinatie.
Traditioneel wordt het asymmetrische profiel beschouwd als een profiel met een beter weggedrag. Hoe goed is het weggedrag van de Pilot Alpin 4 met richtingsgebonden profiel?
Inderdaad wordt het asymmetrische profiel gebruikt als oplossing om het weggedrag te verbeteren, maar er zijn meer manieren om dit te bereiken. Zoals u weet, bestaat een band uit een groot aantal onderdelen. Door deze op verschillende manieren te combineren kan een uitstekend weggedrag worden verkregen, of het profiel nu asymmetrisch of richtingsgebonden is. Een voorbeeld is de nieuwe richtingsgebonden Pilot Alpin 4, door Porsche gehomologeerd voor de modellen 911 en Boxster.
Betekent dit dat de Michelin Pilot Alpin 4 met richtingsgebonden profiel uitsluitend bestemd is voor voertuigen van Porsche?
Nee.
Dit wordt soms gedacht omdat we zijn begonnen met banden voor Porsche, maar we kunnen ook voor andere voertuigen banden met een richtingsgebonden profiel produceren. Zo kunnen we goed inspelen op de wensen van voertuigfabrikanten.
Op dit moment bestaan deze afmetingen in twee versies: V en W (met of zonder speciale markering voor Porsche)
Afmetingen met richtingsgebonden profiel: