- VIND DE JUISTE BAND ›
- High Performance ›
- Waarom Michelin ›
- WETEN EN DOEN ›
- TRAVEL / LIFESTYLE ›
- OVER ONS ›
-
VIND DE JUISTE BAND
-
VIND EEN DEALER
-
HULP NODIG?
-
VOLG ONS
-
MICHELIN Websites
Koopwijzer
Michelin 18 mei 2010
Het is een goed idee om uw banden wekelijks te controleren op profieldiepte, algemene staat, bandenspanning, schade van de zijwanden en tekenen van onregelmatige slijtage. Twijfelt u, vraag dan advies aan een ervaren bandenspecialist die u zal kunnen zeggen of de band geschikt is voor verder gebruik.
We hebben hieronder zes belangrijke redenen opgesomd om ernstig te overwegen om uw banden te vervangen. In bepaalde situaties kan een band worden gerepareerd. Het repareren van Michelin-banden moet worden voorafgegaan door een zorgvuldig onderzoek van alle zones van de band, binnen en buiten, door een ervaren specialist. De verwijdering van de band van het wiel is essentieel omdat interne schade niet zichtbaar is bij een gemonteerde band.
Moderne banden zijn zeer sterk en kunnen vrijwel alles aan. Toch kan een band lek raken. Een bandenspecialist moet uw band controleren na een lek om verborgen gebreken op te sporen die uw band onherstelbaar kunnen maken.
Controleer uw banden regelmatig op slijtage. Hoe doet u dat? Op deze eenvoudige manier spoort u gemakkelijk bandenslijtage op.
Een Michelin-mannetje op de schouder van een Michelin-band toont de plaats van de slijtage-indicatoren in elk van de hoofdgroeven van het loopvlak. Deze indicatoren zijn kleine verhogingen in de hoofdprofielgroeven.
Als het oppervlak van het loopvlak gelijk is met deze verhogingen, is de profieldiepte waarschijnlijk zeer dicht bij de wettelijke grenswaarde van 1,6 mm. Of eronder! Michelin raadt u ten zeerste aan om uw banden te vervangen voordat deze grenswaarde is bereikt. De banden zijn misschien niet veilig genoeg meer en in wettelijke overtreding.
Zelfs als de resterende profieldiepte meer is dan 1,6 mm moet u uw snelheid en rijstijl aanpassen aan de externe omstandigheden, vooral op nat wegdek.
Michelin winterbanden hebben een teken in de vorm van een sneeuwvlokje om de plaats van extra sneeuwslijtage-indicatoren aan te geven. Deze indicatoren zijn 4 mm hoog. Voor optimale grip op sneeuw, zowel bij remmen als bij optrekken, vervang uw winterbanden zodra ze versleten zijn tot aan het niveau van de sneeuwslijtage-indicatoren.
Banden hebben geen voorspelbare houdbaarheid. Het doet er niet toe wanneer ze werden gemaakt. Ze verouderen zelfs wanneer ze niet of maar af en toe worden gebruikt. De houdbaarheid van banden wordt door vele factoren beïnvloed, zoals temperatuur, onderhoud, opslagomstandigheden en gebruik, belasting, snelheid, spanning, alsook rijstijl. Deze factoren hebben een belangrijke invloed op de verwachte houdbaarheid van uw banden.
Daarom raadt Michelin alle bestuurders aan om regelmatig aandacht te besteden aan het uiterlijk van hun banden om tekenen van veroudering of vermoeidheid op te sporen. Het kan hier gaan om barsten in het rubber van het loopvlak, de schouder en de hielzone, plus vervorming, enz. Overmatige veroudering van banden kan leiden tot verlies van grip. Michelin raadt ook aan om alle banden, inclusief reserveband, regelmatig door een bandenspecialist te laten controleren. Hij zal u zeggen of uw banden nog verder kunnen worden gebruikt.
Na vijf jaar of meer in gebruik moeten uw banden minstens een keer per jaar grondig worden gecontroleerd. Volg de aanbevelingen op van de autofabrikant aangaande het vervangen van de oorspronkelijke bandenuitrusting. Uit voorzorg raadt Michelin aan om banden die 10 jaar na hun fabricagedatum (zie hoe u de zijwand van een band moet lezen) nog niet vervangen zijn, door nieuwe banden te vervangen. Zelfs al lijken ze nog bruikbaar en zijn ze nog niet versleten tot aan de slijtage-indicator.
Uw band kan ernstig beschadigd worden bij aanraking met harde voorwerpen op de weg, zoals een stoeprand, een kuil of een scherp voorwerp. Elke zichtbare perforatie, snede of vervorming moet grondig worden gecontroleerd door een bandenspecialist. Alleen hij kan zeggen of de band kan worden gerepareerd of moet worden vervangen. Gebruik beschadigde banden of banden die leeg gelopen zijn nooit zonder de hulp van een vakman. Dit zou de veiligheid van uw banden in het gedrang brengen. Een controle door een vakman is absoluut nodig omdat interne schade niet zichtbaar is als de band gemonteerd is.
Abnormale ongelijke bandenslijtage - plaatselijk, in het midden, aan de randen - wijzen vaak op een mechanisch probleem, zoals verkeerde wieluitlijning, of een probleem met de balancering, ophanging of transmissie. Het kan ook dat u met de verkeerde bandenspanning rijdt. Merkt u abnormale slijtage op, neem dan contact op met uw bandenspecialist.Om ongelijke slijtage te voorkomen, laat uw wielen om de zes maanden uitlijnen en balanceren. Dit zal ook de levensduur van het loopvlak verlengen en u comfortabeler laten rijden. Een andere manier om de profieldiepte gelijk te houden, is uw wielen regelmatig van positie te verwisselen.
Voor de beste all-round prestaties moet hetzelfde type band worden gebruikt op de vier wielen. Banden van verschillende afmetingen, type of slijtagegraad kunnen de bestuurbaarheid en de stabiliteit van het voertuig nadelig beïnvloeden.
Gebruik radiaalbanden en niet-radiaalbanden niet samen op een voertuig. Kan dit niet worden vermeden, gebruik dan nooit radiaalbanden en niet-radiaalbanden op dezelfde as. Als twee radiaalbanden en twee niet-radiaalbanden op een voertuig worden aangebracht, moeten de twee radiaalbanden op de achteras en de twee niet-radiaalbanden op de vooras worden gemonteerd. Er zijn veel manieren om de juiste banden voor uw voertuig te vinden. Weet u niet zeker welke banden geschikt zijn voor uw voertuig, gebruik dan onze bandenzoeker. We raden aan om volgens het voertuig te zoeken. U kunt ook zoeken volgens bandenmaat of de Michelin bandnaam. Al deze elementen zullen helpen bij het bepalen van het veiligste type band voor uw auto en moeten met uw bandenspecialist worden besproken.
Er zijn nog geen recent door u bekeken artikelen
Altijd veilig, van nieuw tot versleten(zie 1),
onder barre winterse omstandigheden Meer weten
Winter