BANDENBANDEN BEKIJK ALLE BANDENBEKIJK ALLE BANDEN DEALERSDEALERS

De juiste band kiezen

De juiste band kiezen

  • Ik heb een Porsche Cayman met MICHELIN Pilot Super Sport-banden met de afmeting 265/35 ZR 19 (94Y) op de achteras. Die banden zijn gehomologeerd voor dit model. Ik moet de voorste banden vervangen. De afmeting 235/35 ZR 19 (87Y) bestaat maar is niet voorzien van de 'N'-markering van de constructeur. Mag ik toch deze banden kiezen? Is het een probleem om banden met en zonder 'N'-markering en met verschillende eigenschappen te combineren? Zullen deze banden binnen afzienbare tijd gehomologeerd worden?
    Het MICHELIN Pilot Super Sport-gamma, dat werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche, is gehomologeerd met de 'N'-markering voor de Porsche Panamera en Carrera GT. Dat verklaart waarom u deze achterbanden voor uw Cayman hebt gevonden: ze zijn identiek aan de voorste banden van de Carrera GT, die werden ontwikkeld volgens het lastenboek van Porsche.
    Dankzij de uitzonderlijke prestaties van de uit de langeafstandswedstrijden overgenomen MICHELIN Pilot Super Sport-banden zijn deze banden perfect geschikt voor sportieve modellen en supercars.
    Elke Porsche op de vervangingsmarkt kan dan ook met deze banden worden uitgerust.
    De banden zijn gehomologeerd volgens de Europese en internationale reglementen (nr. 30 en 117 van de UNECE). Ze beantwoorden aan de Europese normen zoals bepaald door de ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation).
    Op voorwaarde dat u de door de constructeur gehomologeerde afmetingen en prestatie-indexen (belasting en snelheid) respecteert, kunnen de Porsche-modellen worden uitgerust met MICHELIN Pilot Super Sport-banden.
  • Wat zijn de voorwaarden voor homologatie van een band voor een bepaalde wagen?
    Er bestaan verschillende procedures. Bij een eenvoudig homologatieproces stelt de constructeur die een nieuw model wil uitbrengen, een lastenboek op dat hij aan verschillende bandenfabrikanten voorlegt. Dit lastenboek bevat de gekozen afmetingen, het gewenste aantal, enz.
    De fabrikanten beantwoorden het lastenboek met een bestaand product en een commercieel voorstel. Als de gekozen banden door de constructeur worden goedgekeurd en het commerciële voorstel van de fabrikant wordt aanvaard, worden de banden getest en gehomologeerd.
    Het proces kan ook iets complexer zijn wanneer de fabrikant een specifieke band ontwikkelt om aan een heel precies lastenboek te beantwoorden.
    Nog anders is het als we een partnerschap hebben met de constructeur in kwestie, zoals met Porsche. In dat geval werken we samen om de auto en de band parallel te ontwikkelen.
    De gekozen maat, de bandenspanning en de breedte van de velgen worden tijdens een voorontwerpfase gekozen. De band wordt dan ontwikkeld met het oog op het verwachte prestatieniveau van de wagen. Specifieke teams dragen bij tot de verschillende testfases.
    Deze fase garandeert echter nog geen homologatie. Niets belet de constructeur om na deze ontwikkelingsfase een lastenboek op te stellen om aanbiedingen te krijgen van andere fabrikanten. Het proces dat daarop volgt, is een eenvoudig homologatieproces.
  • Wat is de grip van mijn banden bij regen?
    De grip van een band op nat wegdek wordt door veel parameters beïnvloed. De diepte van het profiel is inderdaad een belangrijk element maar u dient ook rekening te houden met het waterafvoerniveau van het wegdek, de hoogte van het water, de snelheid en de bandenspanning. Daarom moet u in elk geval uw snelheid verminderen en aanpassen aan die verschillende parameters.

PASSIE VOOR HIGH PERFORMANCE?

High Performance gamma

High Performance gamma

Bekijk het High Performance gamma van MICHELIN Vind uw band
Ontdek de MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Ontdek de MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kent u onze laatste innovatie? Bekijk
MICHELIN Passie

MICHELIN Passie

Een Youtube kanaal speciaal voor autosport en High Performance Kijk nu