BANDENBANDEN BEKIJK ALLE BANDENBEKIJK ALLE BANDEN DEALERSDEALERS

Racebanden en wegbanden controleren

Racebanden en wegbanden controleren

  • Waar moet ik op letten bij mijn banden wanneer ik weer op de openbare weg ga rijden na een dagje op het circuit?
    U moet de bandenspanning weer op het juiste niveau brengen en controleren of er geen elementen van de bandenstructuur zichtbaar zijn (slijtage, afwijkingen, bulten, ...).
  • Waaraan herken ik een abnormale bandenslijtage op het circuit? En wat zijn de gevolgen voor de uitlijning van mijn wagen of mijn rijgedrag?
    Rijden op het circuit impliceert een snellere en andere slijtage dan bij gebruik op de weg. Standaard kunnen we stellen dat door de herhaaldelijke belasting in de bochten de slijtage aan de buitenkant van de band het grootst zal zijn. Bij een abnormale slijtage stellen we slijtage aan de buitenzijde van de band vast, waardoor de bandversterkingen bloot komen te liggen. Dit soort slijtage wijst te weinig camber (wielvlucht) en/of op te veel onderstuur. Let ook op voor slijtage op de binnenste schouders bij voertuigen met een grote negatieve camber.
  • Waarom bevinden de slijtagegraadindicatoren zich in de middelste groeven van de banden en niet in de buitenste?
    De slijtagegraadindicatoren zijn aangebracht in de groeven in het midden van het loopvlak omdat de wetgeving (verkeersreglement en bijlagen) dat verplichten. "De banden voor personenwagens moeten een slijtagegraadindicator in het loopvlak bevatten om heel gemakkelijk te kunnen zien dat de hoofdgroeven van de band minder dan 1,6 mm diep zijn. Die slijtagegraadindicator moet de vorm hebben van blokjes binnenin de hoofdgroeven. De banden moeten op het hele loopvlak een zichtbare profilering hebben. Er mogen geen vlakke stukken zonder profiel zijn, noch op het loopvlak, noch op de profielbodem van de banden. Bovendien mogen ze geen diepe scheuren in de zijwanden hebben."
  • Als de groeven in het midden van het loopvlak nog 2 mm meer profiel hebben dan aangegeven wordt door de slijtagegraadindicatoren maar ze eronder komen aan de buitenzijde van het loopvlak, is de band dan wettelijk nog bruikbaar?
    De bedoeling is niet zozeer om binnen de eisen van de wetgeving te blijven, maar om maximale veiligheid te verzekeren. In dat opzicht raden we u aan om uw banden te vervangen bij een vergevorderde slijtage op de schouders. Als de banden ongelijkmatig verslijten (aan de buitenkant van het loopvlak), raden we u aan om de uitlijning van uw wagen te laten controleren.

PASSIE VOOR HIGH PERFORMANCE?

High Performance gamma

High Performance gamma

Bekijk het High Performance gamma van MICHELIN Vind uw band
Ontdek de MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Ontdek de MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kent u onze laatste innovatie? Bekijk
MICHELIN Passie

MICHELIN Passie

Een Youtube kanaal speciaal voor autosport en High Performance Kijk nu