BANDENBANDEN BEKIJK ALLE BANDENBEKIJK ALLE BANDEN DEALERSDEALERS

Sportief rijden - Veelgestelde vragen

Ondek de antwoorden van onze experts

Sportief rijden - Veelgestelde vragen

  • Is de fabricagedatum van een band ook van belang voor de prestaties van de band?
    Banden zijn opgebouwd uit verschillende materialen en een aantal componenten van de band zijn vervaardigd op basis van rubber, een grondstof waarvan de eigenschappen na verloop van tijd wijzigen.
    Deze evolutie verschilt van band tot band en hangt af van talrijke factoren waaronder het klimaat, de opslagomstandigheden (temperatuur, vochtigheid, positie, enz.), de gebruiksomstandigheden (belasting, snelheid, bandendruk, schade door de staat van het wegdek, enz.) waaraan de band wordt blootgesteld.
    Deze verouderingsfactoren kunnen zodanig variëren dat het onmogelijk is om op nauwkeurige wijze de levensduur van een band te bepalen. Daarom wordt het aanbevolen om naast een regelmatige controle door de gebruiker, de banden ook regelmatig te laten controleren door een deskundige professional. Hoe ouder een band, hoe groter de kans dat hij zal moeten worden vervangen door veroudering. Michelin beveelt uit voorzorg aan om de banden elke 10 jaar te vervangen, zelfs als ze er visueel nog perfect uitzien en de wettelijke gebruiksduur nog niet is overschreden.
    Deze beperkte gebruiksduur van 10 jaar gaat in vanaf de op de band gemarkeerde DOT-datum.
  • Welke invloed heeft de snelheid op de stuurprecisie van de band?
    Die neemt af. Toch kan door het gebruik van aramideverstevigingen het rijgedrag van de MICHELIN Pilot Super Sport bij hoge snelheid onder controle gehouden worden en kan de door de snelheid veroorzaakte verminderde stuurprecisie, aanzienlijk worden tegengegaan.
  • Wat gebeurt er als ik een andere bandenmaat neem? Wat is het belang van een grotere bandenmaat en voor welke gebruikstoepassingen wordt deze aanbevolen?
    Een grotere bandenmaat zal over het algemeen de precisie en reactie van de banden verhogen. Het comfort zal uiteraard afnemen (stugger) en ook de prestaties tijdens het rijden door grote waterplassen met een hoge snelheid zullen licht verminderen.
  • Wat moet ik verstaan onder goed inrijden?
    Onder goed inrijden verstaan we enkele kilometers met de band rijden op een normale snelheid om zo de eigenschappen van de verstevigingen en de mengsels te stabiliseren en een goede zitting van de band op de velg te garanderen.
  • Wat is de beste rijstijl om zowel op de weg als in de racerij de verhouding efficiëntie/prestaties/levensduur van een sportband te optimaliseren?
    Algemeen gesproken is het belangrijk dat u de spanning van de banden nauwlettend in het oog houdt om de prestaties en levensduur te maximaliseren. Op het circuit doet u er goed aan tussen de runs door enkele afkoelingsronden in te lassen. Door twee series van vier ronden met maximumprestaties te rijden zullen de banden minder verslijten dan tijdens 1 serie van acht ronden.
  • Hoeveel seconden kan men per ronde sneller zijn door een prototype of GT uit te rusten met MICHELIN racebanden in plaats van standaard sportbanden in een vergelijkbare maat?
    Er zijn veel te veel andere parameters die daarbij komen kijken om u een algemeen antwoord te kunnen geven (eigenschappen van de wagen, van het circuit, het exacte type raceband, enz.). Maar om u een voorbeeld te geven: op een 3 kilometer lang circuit kan men met een standaard Porsche zes seconden per ronde winnen door raceslicks van MICHELIN te monteren in plaats van MICHELIN Pilot Super Sport-banden.
  • Met hoeveel graden stijgt de temperatuur van slicks wanneer de wielen blokkeren? Waarom zijn banden tijdens kwalificatietrainingen pas na 2 of 3 ronden op hun best en niet meteen aan het begin? Welke gevolgen heeft dit voor de banden na deze prestatiepiek, en in het bijzonder op de rubbercompound?
    Bij forse remacties (blokkerende wielen) is het fenomeen zodanig kort en plaatselijk dat we geen significante en langdurige stijging van de interne temperatuur en spanning van de band zullen waarnemen. Wel zal de temperatuur van het buitenoppervlak van de band behoorlijk stijgen op de plek waar de band blokkeert en zal daar ook een remplek kunnen ontstaan.
    Wanneer we de band voor het eerst gebruiken, verschijnen er haarscheurtjes in de polymeerketens op het bandoppervlak die de eigenschappen van de rubbersamenstelling onomkeerbaar wijzigen. Zodra die piek voorbij is, komt de band in een stabiele bedrijfsmodus met constante spanning/temperatuur. Bovendien is er geen oppervlakterubber: over de hele dikte van het loopvlak wordt hetzelfde rubber gebruikt.
  • Wat kan ik op de zijwand van een personenwagenband of een semi-raceband lezen?
    Voor gewone wegbanden gaat u naar "Hoe beoordeel ik een band"?
  • Wat kan ik de zijwand van een raceband lezen?
    Racebanden gebruiken een ander systeem dan gewone wegbanden. Bijvoorbeeld een WRC-band met de afmetingen 20/65-18: 20 staat voor de breedte van het loopvlak (uitgedrukt in cm); 65 voor de buitendiameter (opnieuw uitgedrukt in cm); 18 voor de velgdiameter (uitgedrukt in inch).
  • Waar vind ik de fabricagedatum van een band op de zijwand?
    Die wordt weergegeven als DOT-markering. Het is een getal bestaande uit 4 cijfers: de eerste twee cijfers staan voor de week waarin de band werd gefabriceerd, de twee laatste voor het fabricagejaar. Een DOT 1310 wil dus zeggen dat de band de 13de week (in maart dus) van het jaar 2010 werd vervaardigd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

PASSIE VOOR HIGH PERFORMANCE?

High Performance gamma

High Performance gamma

Bekijk het High Performance gamma van MICHELIN Vind uw band
Ontdek de MICHELIN Pilot Sport <sup>4</sup> S

Ontdek de MICHELIN Pilot Sport 4 S

Kent u onze laatste innovatie? Bekijk
MICHELIN Passie

MICHELIN Passie

Een Youtube kanaal speciaal voor autosport en High Performance Kijk nu