BANDENBANDEN ADVIESADVIES DEALERSDEALERS

Basisgegevens banden

Beoordeel een boek niet aan de kaft

Michelin 18 mei 2010

Beoordeel een boek niet aan de kaft

Op het eerste zicht is een band gewoon zwart en rond met een gat in het midden. Zet uw röntgenbril op en u krijgt een totaal ander verhaal te zien.

De MICHELIN-band is een complex staaltje van spitstechnologie, bestaat uit verschillende bestandelen waarvoor een grote verscheidenheid van grondstoffen is gebruikt, en is essentieel voor uw veiligheid en de efficiënte werking van uw voertuig.

De samenstelling van het rubber verschilt in een en dezelfde band. Elk materiaal heeft verschillende eigenschappen, waarvan de fabricage een grote precisie vereist. Elk ervan wordt nauwgezet ontworpen voor de eisen inzake flebiliteit en sterkte, grip enz. Enorme lengtes van metalen en synthetische draden en koorden worden ook gebruikt.

 

Structuur van een band

Hoe is de structuur van een band?

In de afgewerkte band zitten veel lagen:

1. Binnenvoering

Een laag luchtdicht synthetisch rubber, dit moderne equivalent van de binnenband is gemaakt van luchtdicht rubber. Controleer uw bandenspanning maandelijks, aangezien er mettertijd lucht ontsnapt.

2. Lager

Deze kabels, gemaakt uit dunne textielvezelkoorden vastgehecht in het rubber, neergelegd in rechte lijnen en tussen het rubber gevat, zijn in grote mate verantwoordelijk voor het bepalen van de sterkte van de band en helpen hem weerstand te bieden aan spanningen: er zijn ongeveer 1400 koorden. Elk daarvan is bestand tegen een kracht van 15 kg.

3. Onderste loopvlakzone

Dit is waar de rubberband de metalen velg grijpt. De kracht van de motor en de remkracht wordt doorgegeven van de velg van de band naar de contactzone op de weg. En die is niet groter dan een mensenhand.

4. Loopvlakdraden

Deze klemmen de band stevig tegen de wielvelg voor een maximale sterkte. Elke draad kan een belasting aan tot 1800 kg zonder dat het gevaar bestaat dat hij breekt. Er zijn er acht op uw auto, twee per band. Dat is een massieve 14.400 kg sterkte: een gemiddelde auto weegt ongeveer 1.500 kg.

5. Zijwand

Beschermt de band tegen botsingen met stoepen, kuilen, enz. Deze harde, beschermende rubberen zijwand heeft ook markeringen die u belangrijke informatie geven over de band.

6. Skeletlaag

De skeletlaag is in ruime mate verantwoordelijk voor de sterkte van de band. Ze is gemaakt uit zeer fijne, sterke stalen koorden die in het rubber gehecht zijn. MICHELIN beheerst de kunst van het perfecte hechten, wat absoluut essentieel is voor uw veiligheid. Dit betekent dat de band bestand is tegen de spanningen van aanrijdingen en niet groter wordt door de rotatie van de band. Ze is ook flexibel genoeg om vervormingen door bulten, kuilen en andere obstakels in de weg te absorberen.

7. Veiligheidslaag

Soms wordt deze belangrijke veiligheidslaag de 'zero degree' gordel genoemd. Ze beperkt de wrijvingswarmte en helpt de vorm van de band te behouden bij het rijden op snelheid. Om te voorkomen dat de snelheid de band zou uitrekken, zijn versterkte op nylon gebaseerde koorden in een laag rubber verwerkt en rond de omtrek van de band gelegd.

8. Loopvlaklaag

Omdat de contactstrook, het loopvlakgedeelte van de band dat in aanraking komt met de weg, slechts de afmeting van een mensenhand heeft, is de loopvlaklaag ontworpen om zeer grote spanningen te weerstaan. Ze geeft ook grip op alle types oppervlakken, is bestand tegen slijtage en wrijving, en warmt zo weinig mogelijk op. Ze heeft dus een belangrijke opdracht.
Deze verrassende samengestelde structuur is dus veel meer dan zwart en rond met een gat in het midden.

Vind de juiste MICHELIN personenwagenband

Voor het juiste advies hoeft u alleen informatie over uw voertuig of uw bandenmaat in te voeren en uw behoeften aan te geven.

Recent door u bekeken artikelen

Er zijn nog geen recent door u bekeken artikelen

  • PERSONENAUTO
  • SUV / 4X4
  • BESTELWAGEN - CAMPER
Loader